Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ljudkort - Firewire - Focusrite Saffire Pro 40

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nytt firewirebaserat ljudkort från Focusrite. Har inte sett/läst speciellt många recensioner om det än, men om det är så bra som det verkar (el. snarare som jag hoppas...) så kan det mycket väl vara det mest imponerande ljudkort som (snart) finns på marknaden för det priset...

Focusrite Saffire PRO 40 Features:

* Eight High Quality Award-winning Focusrite Pre-amps
* High Quality 24-bit/96kHz Firewire Interface
* 20 Inputs and 20 Outputs
* Suite of Focusrite VST/AU plug-ins
* Two separate headphone buses
* Saffire PRO 40 Control Zero-latency DSP Mixer/Router
* Unmatched routing flexibility
* Mac and Windows
* 2 Mic/Line/Inst Combo XLR (Inputs 1 and 2)
* 6 Mic/Line Combo XLR (Inputs 3-8)
* Automatic switching between inputs
* Stereo S/PDIF I/O on RCA
* 8 ADAT I/O Optical Connector, reduces to 4 I/O at 88.2/96kHz
* 8 TRS Jack (Outputs 3-10)
* 2 monitor mix outputs on TRS Jack (Outputs 1 and 2)
* Stereo S/PDIF output on RCA
* 2 6-pin Firewire sockets
* MIDI I/O

...För runt 500 usd, vilket blir ca 5000:- sek inkl. moms med stundande kurs.

Saffire i gemen är väldigt bra, och just det här fick mycket bra kritik i senaste Sound On Sound.

Jag är skeptisk. Inte särskilt imponerad av pro 10 iaf vad gälelr drivrutiner och stabilitet.

Ursprungligen av kottenkotten:

Jag är skeptisk. Inte särskilt imponerad av pro 10 iaf vad gälelr drivrutiner och stabilitet.

Är det Windows eller OSX? För mitt Pro 10 har varit klockrent i OSX nämligen..

Undra om man inte skall uppgradera..

Ah, windows, så det är nog det. Mailade Fitzpatrick som hade haft samma problem som jag och inte heller fått det att funka klockrent varje gång man startar upp burken... märkt liknande saker med liquid mix (blev dock bättre med drivrutinerna som kom nu i december) men det är också windows jag suttit med.

Man skall nog inte köra Focusrite-grejer i Windows, helt enkelt.

Det verkar ju nästan som att Windows och Firewire är problemet mer än ljudkorten?

  • Medlem
  • 2009-02-20 12:55

Hmm, vet inte hur många gånger jag har sagt det nu, men Windows och FW fungerar utan problem. För mig då, både på stationära datorn och laptopen.

Jag hade lite problem med Saffire på windows, men det visade sej bero på att Firewire-kortet var halvkeff. Köpte ett nytt, och sen rullade det på utan problem.

Och fw-chip-problemet finns ju numera på Mac också.

Kanske har mer med personen att göra då

Tja, problemen vi hade var på en förinstallerad Racktone som sägs ha korrekta grejer, och som sagt Fitzpatrik hade inte heller fått det stabilare än så på pc generellt. Jag körockså FW-grejer problemfritt i win på olika maskiner, men har också märkt att det är känsligt, särskilt med prylar från vissa tillverkare.

Vissa setups strular lätt fast det borde funka enligt konstens alla regler. Som sagt, vissa fw-chip är klart att föredra, och vissa tillverkare är sämre än andra på att hantera fw i vissa system, vissa användare önskar att när man köper en prylarna tillsammans i butik då säljaren påstår att det ska gå bra så ska det det.

Ursprungligen av kottenkotten:

vissa användare önskar att när man köper en prylarna tillsammans i butik då säljaren påstår att det ska gå bra så ska det det.

Ja, jag tror att det har mycket med förväntningar att göra. Att saker fungerar bättre på Mac har med all säkerhet att göra med att det finns ett begränsat antal varianter, vilket gör drivrutinsutveckling och tester ofantligt mycket enklare.

På Windows sidan finns det så pass många kombinationer av moderkort, inkl konfiguration därav, och perifera kort och drivrutiner att det inte är möjligt att göra detaljcertifieringar.

Har i jobbet varit inblandad i diskussioner med underleverantörer av olika chip, och där vi efter långa utläggningar insett att man snålat in på antal register och använt samma status register till olika saker beroende om man för tillfället hanterar inkommande eller utgående trafik. Helt plötsligt försvann 10 oförklarliga problem för alltid

Det verkar som om Texas för tillfället gör stabila Firewire chip, det är väl de som fungerar på i Mac:arna också?

(ursäkta OT/trådkapning)

Japp Texas-chippen är att föredra även i Macar. Dock funkar alla Saffire-grejer jag kört på min stackars Macbook med det "dåliga" fw-chippet i. Så vetitusan..

Ursprungligen av geminister:

Japp Texas-chippen är att föredra även i Macar. Dock funkar alla Saffire-grejer jag kört på min stackars Macbook med det "dåliga" fw-chippet i. Så vetitusan..

Kan du köra med lägsta buffersize utan knaster?

Ursprungligen av geminister:

Japp Texas-chippen är att föredra även i Macar. Dock funkar alla Saffire-grejer jag kört på min stackars Macbook med det "dåliga" fw-chippet i. Så vetitusan..

Samma här, fast Saffire LE på en iMac med Agere.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-02-28 00:06

pro 40

rent av ett helvete att få och funka, har haft det i 5 datorer men utan att lyckas, ändast i xp funkade. JÄVLA FOCUSRITE annat kan man inte säga




Ursprungligen av whisper:

Nytt firewirebaserat ljudkort från Focusrite. Har inte sett/läst speciellt många recensioner om det än, men om det är så bra som det verkar (el. snarare som jag hoppas...) så kan det mycket väl vara det mest imponerande ljudkort som (snart) finns på marknaden för det priset...

Focusrite Saffire PRO 40 Features:

* Eight High Quality Award-winning Focusrite Pre-amps
* High Quality 24-bit/96kHz Firewire Interface
* 20 Inputs and 20 Outputs
* Suite of Focusrite VST/AU plug-ins
* Two separate headphone buses
* Saffire PRO 40 Control Zero-latency DSP Mixer/Router
* Unmatched routing flexibility
* Mac and Windows
* 2 Mic/Line/Inst Combo XLR (Inputs 1 and 2)
* 6 Mic/Line Combo XLR (Inputs 3-8)
* Automatic switching between inputs
* Stereo S/PDIF I/O on RCA
* 8 ADAT I/O Optical Connector, reduces to 4 I/O at 88.2/96kHz
* 8 TRS Jack (Outputs 3-10)
* 2 monitor mix outputs on TRS Jack (Outputs 1 and 2)
* Stereo S/PDIF output on RCA
* 2 6-pin Firewire sockets
* MIDI I/O

...För runt 500 usd, vilket blir ca 5000:- sek inkl. moms med stundande kurs.

  • Medlem
  • 2009-02-28 15:48

Jehepp, då blir det inget sådan kort iaf
Tack för varningen.

Fick mitt PRO 40 idag, packade upp och pluggade in det in min MacPro och det fungerade perfekt!!!

Hittills verkar det uppfylla allt som förhandsinformationen lovat.

@musicware: Focusrite släppte ny firmware och drivrutiner nyligen, har du provat dom?

Janne

Ursprungligen av Janne.M:

Fick mitt PRO 40 idag, packade upp och pluggade in det in min MacPro och det fungerade perfekt!!!

Hittills verkar det uppfylla allt som förhandsinformationen lovat.

@musicware: Focusrite släppte ny firmware och drivrutiner nyligen, har du provat dom?

Janne

Kan du använda lägsta buffert-inställningen utan att det knastrar?

Jag provade precis att köra RAX med 64 samples buffer (1 ms latency) och med minsta säkerhets buffer på Pro 40'n och det funkade perfekt.
Jag lirade gura rakt in i en förstärkarplugg och jag kände ingen fördröjning alls.
Jag skall kolla om Logic går att sätta ännu lägre, 64 var det lägsta som RAX tillät.

Ursprungligen av Janne.M:

Jag provade precis att köra RAX med 64 samples buffer (1 ms latency) och med minsta säkerhets buffer på Pro 40'n och det funkade perfekt.
Jag lirade gura rakt in i en förstärkarplugg och jag kände ingen fördröjning alls.
Jag skall kolla om Logic går att sätta ännu lägre, 64 var det lägsta som RAX tillät.

Mycket intressant. Håll oss uppdaterade!

Ursprungligen av Janne.M:

Jag provade precis att köra RAX med 64 samples buffer (1 ms latency) och med minsta säkerhets buffer på Pro 40'n och det funkade perfekt.
Jag lirade gura rakt in i en förstärkarplugg och jag kände ingen fördröjning alls.
Jag skall kolla om Logic går att sätta ännu lägre, 64 var det lägsta som RAX tillät.

Kör du 88.2/96 KHz? Vore kula att veta vad den totala latencyn är.

Jag satte mig och gjorde en test med AULab som kommer med Apples utvecklarverktyg, den i sig är ju inte optimerad för prestanda men den visar lite saker som inte syns i andra program...

Jag testade med IK multimedias nya Amplitude Fender med kvalitén satt till den högsta möjliga, och den drar en hel del CPU kraft...

Först så testade jag på 96Khz och då kunde jag inte gå under 128 samples buffer utan att då och då få enstaka overloads, men då ska man säga att IK pluggen drog ca 50% cpu utan något ljud igenom.
När jag gick ner till 44.1Khz så kunde jag gå ner till 32 samples buffer utan några problem.
Skärmdumparna här visar att förutom applikationens buffer har hårdvaran ett antal samples latency och dessutom lägger drivrutinerna på ytterligare en safetybuffer.

Som man ser så ökar dessa extra buffertar när man ökar samplingsfrekvensen så att den totala latencyn i ms skiljer inte så mycket mellan 96/128 & 44.1/128.

Men spelkänslan med 64 samples buffer var helt utmärkt, jag kunde inte känna någon skillnad mellan en buffer på 32 eller 64 med 44.1 Khz, inte heller med buffern 128 med 96Khz samplingsfrekvens.

Sedan testade jag i Logic 8 med ett färdig produktion, liten-medelstor, 20-25 audio kanaler, 5-8 softsyntar, Ozone 3 + plus några conv. rev och lite andra fx.

Projektet är i 44.1Khz och jag satte ner bufferten till 32 samples som är det lägsta i Logic och 50% in i låten såg belastningen ut så här:

Satte jag bufferten till 128 samples blev belastningen så här:

Dvs. ingen extrem skillnad och hur mycket kraft kvar som helst...

Verkar ju riktigt bra, nästan i klass med RME FireFace. Tar Amplitude Fender verkligen 50% av en Dual Quad? Har sett trådar där folk kör 96st Guitar Rig 3 på en i7...

Det är väl snarare att Amplitude inte är multitrådad så den kör bara på en kärna, sen så är väl AULab inte optimerad för prestanda utan den är ju mer tänkt som ett rent testverktyg.
Körde jag med standardinställningen på pluggen och på 44.1Khz så låg den väl och hovrade på ca 10-15% och det med en buffert på 32 samples.
Det är ju t.ex. stor skillnad när en kanal är "live" i Logic än när den "bara" ska spela upp redan inspelat matrial.

Jag har själv inte provat FF800, men en på SOS forum som bl.a. varit med och betatestat Focusrite interfacen tyckte att dom nya micpreamp'arna på Pro 40 och Liquid Saffire var snäppet bättre än på FF800'an.

Senast redigerat 2009-03-20 16:44
1
Bevaka tråden