Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

utslagen förstärkare

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lund
  • 2009-01-14 22:24

Idag gjorde jag något väldigt dumt. Efter att ha skaffat spotify fick jag ett hjärnsläpp och kopplande in datorn till min Cambridge azur 540A. Har aldrig gjort detta innan då jag sitter med ojordade uttag och inte vill riskera något. Givetvis pajade förstärkaren och nu låter det hemskt, det sprakar och har sig. Musiken hörs lite bakom allt sprak.

Vad exakt är det har hänt? Antar att det inte är värt att ge sig på problemet själv. Har erfarenhet av hemmabyggen och lödning sedan tidigare men har aldrig pillat i sådana här grejer innan. Vad kan det kosta att lämna in den till Hi-fiklubben där jag köpte den för drygt tre år sedan tror ni?

Det här måste fixas snabbt. Vet inte riktigt hur länge jag kan klara mig utan musik.

/André

Exakt vad kopplade du in och hur? Det verkar ju finnas vinliga line-ingångar (eller aux) som borde fungera utmärkt att plugga in ett ljudkort i. Eller drog du in hörlursuttaget i phono ingången? det kan ju bli lite mycket... Har du tur är det bara en säkring som gått, men det låter nog tyvärr som om det är värre än så.

Om du inte känner dig komfortabel med att öppna locket, eller känner någon som är, är det nog enklast att slå en signal till Hi-Fiklubben, eller likanade, och förklara exakt vad som hänt och vad de ska ha för en felsökning.

Jordade/ojordade uttag har inte så mycket med sån't här att göra btw. Det är skyddsjord och är till för att du inte ska få 10A genom pumpen om chassit på förstärkaren blivit strömförande. I äldre installationer med 4 kablar in är dessutom jorden samma sak som nollan...

  • Medlem
  • Lund
  • 2009-01-15 00:00

Ok.
Jag tog line out från moderkortets integrerade ljudkort till en av de vanliga linjeingångarna (cd) i azurn. Ljudet fungerade då som det skulle. Hade det inkopplat så någon timme utan något ljud igång. Startade också om datorn under denna tiden. När jag sedan skulle sätta på en vanlig cd-skiva från min dvdspelare var ljudet helt förstört.

Garantin har gått ut så jag kan tänka mig att öppna locket, men vet inte riktigt vad jag skulle leta efter, förutom något sotigt som luktar illa

Det är förövrigt inte bara ljudet som beter sig lite konstigt. Lysdioderna som anger vilken kanal som är aktiv fungerar inte på kanalerna för aux och cd och när jag försöker starta den med B högtalarna aktiverade blinkar en lysdiod som i vanliga fall anger lite olika fel 7 gånger. I bruksanvisningen under kapitlet om "feldioden" finns det ett antal olika blinksekvenser med, men det står inget om vad det betyder om den blinkar just 7 gånger. Jag antar att dessa fel också tyder på något väre än en säkring.

1
Bevaka tråden