Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

joks till en seq?

Tråden skapades och har fått 64 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2009-01-15 14:28

Tjaba!

Ska göra en arduinoseq har jag tänkt...

Vad är smartast vad betraktar hårdvaran, ska man köpa
http://electrokit.se/item_show.php?code_no=41003094
Blir drygt 200kr för bara 16steg, är det värdare kanske att inse att man kommer misslyckas å bara köpa massa billiga knappar ist...

Vad för stepknappar är bäst isåfall?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-15 14:34

Har du någon länk till sequencern i fråga?

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2009-01-15 14:35

Den finns just nu bara i mitt huve och ska kodas på arduino ... men ska va massa steg och rattar, tror en steg + ratt per steg åtminståne...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-01-15 14:37

Den där plattan har ju gummimemran under som ska göra kontakt på en pcb. Har du inte en pcb speciellt gjort för detta kanske det kan bli lite knöligt... men snygg var den.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2009-01-15 14:38

Det är 3 delar, mattan, ett kretskort + en ram man köper.. + dioder...

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2009-01-15 14:45

Jävligt små najsiga duttknappar vore fint, som på http://www.genoqs.com/images/stories/Nemo_white.shkl.jpg så kan man göra en helt prickig grej...

fan tror jag nog köper en kartong sånna här, tills jag vet om det misslyckas helt med byggandet...
http://electrokit.se/item_show.php?code_no=40220014
fast i gul

Ursprungligen av enapa:

Jävligt små najsiga duttknappar vore fint, som på http://www.genoqs.com/images/stories/Nemo_white.shkl.jpg så kan man göra en helt prickig grej...

fan tror jag nog köper en kartong sånna här, tills jag vet om det misslyckas helt med byggandet...
http://electrokit.se/item_show.php?code_no=40220014
fast i gul

OBS på electrokitknapparna där.
ibland är hela knappdelen i plast, lite svårt att förklara men;
__ =plast
I =plast

istället för som på bilden du länkar;
__=plast
I =metall

jag har köpt några gånger, och det är lite olika med vilken modell det är.
ibland den ena, ibland den andra.

dubbelpost, hej.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2009-01-15 15:02

Här är en joks... vill ha kanaler på sidorna så man kan jobba med båda händerna... blir nog aldrig så stor å maffig.. men kanske 2 kanaler a 8step tom å börja med...

ska nog kör billigast möjliga knappar å prova med..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-15 15:24

Sädstudion hade några små knappar som man kunde klämma in led i, dock är de till synes vita eller grå eller jox.

http://www.seeedstudio.com/depot/monomelike-allinone-button-red-p-108.html

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2009-01-16 08:38

panyxd: sviinbra knappar!!

Vad fan heter ändlösa rattar? kan det va så att electrokit inte har sånna bara..? ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-16 08:40

Encoders är det väl du söker då?

http://electrokit.se/item_show.php?code_no=41000978

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-16 11:55

Ojojoj, varför har jag inte suttit och hetsshoppat komponenter/knappar än? Jultomten kom nyss med paket från ingen mindre än 007!

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2009-01-16 22:37

ojojoj.... nu bär det av... beställt delar... bli hysteriskt spännande att se hur det går...

panyxd: är det lång leveranstid där?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-16 23:54

Jag beställde den 4e men jag misstänker att det kan gå snabbare i vanliga fall, jag hamnade väl mellan helgerna. Det var vanlig hongkong internationell flatrateskippning á la 2 dollares som brukar funka rätt bra.

Vad beställade (böjning!) du ifrån electrokit? Satt och försökte mecka ihop en order men öl kom mellan och så beställde jag en inputshield istället.

Just nu tror jag (for starters) att det blir en din 5pol 180grader PCB, 220ohmresistor, massa bygeltråd samt minsta kopplingsdäcket. Man måste ju börja någonstans. Dock så hägrar ju Liquidwares doublewide protoshields och minikopplingsdäck samt seeedstudios knappar och allt vad det rör sig om. Mitt i allt dök ILLUMINATO upp men när man inte har slut på kopplingar till seeeduinon eller har kört slut på minne känns det som ett onödigt steg.

Däremot kan man ju börja kolla på Arduinome-kit-listen. Fast jag tror att man skall försöka prata midi via mjukvara innan man går in på knappmatriserna. Det här repet har mer än en ände att börja i!

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2009-01-17 10:21

Köpte arduinostarterkit (moderkort, kopplingsbräda,lite lysohm.etc) och massa enkla kappar och rattar och leds... köpte på chansning... kan inte nått alls om detta... får jag nått som funkar kan man ju börja fila mer på hårdvaran... Finns dock massa folk som skriver om deras projekt i arduino...

Seeduino är väll samma skit, aja.. ska se vad som händer...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-17 12:28

Jappjapp, seeeduino är same same med lite småmoddar (och har lingonsyltpsilocybin istället för blåbärssyltpsilocybin)

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2009-01-20 22:27

ohoj!

imorrn börjar expemimenten!!

yeah!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-21 06:17

Tjoho .D Själv upptäckte jag att det som saknades i mitt pussel var den obligatoriska electrokitbeställningen, men om någon dag kanske!

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2009-01-21 09:42

http://www.youtube.com/watch?v=R6gj3GuqxM0

Nu puttrar iaf lite lamper! sen ska väll knappar sätta av och på röd färg på stegen, och skicka en not... liite jobb kvar mao... joink

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-01-21 10:01

Cool!
Ser mycket fram emot att se det här projektet utvecklas...

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2009-01-22 10:27

lyckats få ut nåttslags midi ur skiten nu... slaktade och gjorde en ny bräda... så får jag kolla på alla delar så får vi se hur det blir...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-22 11:13

Electrokit är snabba, precis damp både komponenterna ner i brevlådan tillsammans med inputshielden från .uk, dock måste jag bege mig ut på öl nu men jag antar att det blir nyktert elektronikande sedan. Skulle inte förvåna mig om jag vaknar upp imorgon och har assemblat sakerna utan breadboarden och istället har vulktejpat ihop kopplingarna

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2009-01-22 11:40

kul!

Börjar dock få svårt att få ihop hur jag ska göra med triggning av utnötter samt stegräknare... typ ha övre raden snurra som på videon... sen splitta den sekvensen till olika switchar.. som om de är på geren röd diod på en rad under på dom stegen, sen måste man ju bara liksom få skiten att gå tilbaks å ta trig å ge midi ut... humm..

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2009-01-22 12:13

vad för shield hittade du??

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2009-01-22 19:27
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-22 22:44

Det var en http://www.nuelectronics.com/estore/index.php?main_page=product_info&products_id=2&zenid=e4f507565ddd3f6cb3ce3cbe624f6fee

Mest för att ha temporärt joks för att kunna visa samt ändra data/trigga stuffs.

Nu kom jag äntligen hem och är sjukt sugen att pilla på sakerna men vare sig min blick eller alkoandedräkt går att ESD-säkra för tillfället.

edit: Hehe fast motstånd/dinisar och breadboard o.s.v. kan jag kanske pilla runt med, bara jag håller mig borta från seeeduinon så känner jag mig trygg.

edit igen: Idag var det enkelt att köra fast. Naturligtvis skulle jag ha PCB-versionen av din-kontakten och i nuvarande tillstånd är jag PUZZLED över vilken pin som är vilken trots att 1, 2 och 3 är utmärkta. NÅVÄL .) JAG HAR HELA NATTEN PÅ MIG! Det gäller bara att hitta infallsvinkeln. Ska jag nyttja logik eller google först? .D

Aha, de tre som bor på en rad är nog de utmärkta 1,2,3 och paret med två kanske är 4 och 5 eftersom den övriga layouten går vänster till höger.

edit: 5000get - jodå, en spec-cheat bekräftade misstankarna. Spontant känns det joxigt med att enbart använda några connectors från en PCB-mount till breadboard men tydligen var jag förutseende och beställde en 40-pols brytbar hylslist. Här ska vi bygga på höjden .D

edit: 15miljoner - NEJ, INTE hylslist, jag får helt enkelt acceptera breadboardens härliga värld och sätta DINen åt det hållet jag inte ville ha den ...DD Thinking outside the non-thinking box circle! Falla in i ledet ..(

Senast redigerat 2009-01-22 23:18
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-22 23:46

Kategoriseras under "ingenting kopplas in förrens jag har överblickat det hela i nyktrare tillstånd".

Pin 2 till GND (svartsladd), Pin 4 via 220 ohmresistor till +5v (rödsladd), Pin 5 till D1an (vitsladd).

Bredvid är herr Seeduino som har lagt på sig lite.. Jag får titta på det imorgon .)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-23 10:50

Så bra var det långt .D

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2009-01-23 10:54

koolt!! vill fan ha sånn skärm med,.. nais!! jag kopplade mitt midi via en pot iom att jag inte hade nått ohm hemma... funkade nog sådär...

Har kopplat sönder allt igen här... det mongade ur så jag börjar om igen..

Bevaka tråden