Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Presentation av Svarta Molly

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej på er alla.
Jag är Svarta Molly eller egentligen Maria. När jag skulle hitta på ett användarnamn letade jag efter en lista med sagohjältenamn och hamnade i en blogg där man förslog konstruerande av olika användarnamn genom att kombinera ex favoritfärgen och namnet på sitt husdjur eller något liknande. Min favoritfärg är inte svart men vovven heter i alla fall Molly. Jag bor i ett litet samhälle i Dalsland och jag är beteedenvetare, men undrar ibland om jag kanske borde valt en annan utbildning eftersom jag - åtminstone på nätet - ofta hamnar i sällskap där majoriteten inte har denna inriktning.

Mitt datorintresse har mer med att göra med vad man kan använda dem till, snarare än hur de ser ut inuti. Visserligen har jag väl bytt någon hårddisk, satt in ett par firewirekort o dylikt men det har nog snarare berott på känslan av att "det borde ju inte vara så svårt, kan XX så kan väl jag?" än "åh, va´kul att få pilla sönder min dator".

När jag gick på högstadiet (för länge, länge sedan...) införskaffades till skolan några gamla TV-apparater samt något som jag inte längre minns hur det såg ut, men det hade inga likheter med dagens persondatorer i alla fall. Sedan fick vi prova att skriva BASIC och ingen i klassen (utom Kent och Conny) förstod väl egentligen varför detta skulle vara så revolutionerande för oss. Efter några år gick jag en kurs på KomVux: Grundkurs i ADB. "Var inte rädda, prova er fram och knappa på tangentbordet så mycket ni vill", sa läraren. Det gjorde jag och efter någon minut var skärmen täckt av siffror och konstiga tecken, väldigt många spader-symboler vill jag minnas. Jag såg aldrig om man någon gång fick ordning på den igen. Så mycket mer närkontakt med datorer hade jagvid den tiden inte. Visst träffade jag folk som spelade spel på Amiga och Commodore och vad det nu var, men det var inget jag fick tillgång till - det var en väldigt grabbig värld.

Ett par år senare, när jag skulle skriva min första uppsats på högskolan, blev jag satt framför en Macintosh med ett ordbehandlingsprogram. Ingen av oss som satt i datasalen om nätterna kunde speciellt mycket, men vi lärde oss av varandra och det var ju inte speciellt svårt. Så kom Windows med sitt segertåg över världen och hos dem blev jag kvar länge. Min allra första egna dator köpte jag inte förrän 1997. Den användes främst till ordbehandling, Internet, Quake samt även några staplande försök med t ex Photoshop.

Nu har det varit en ganska hektisk tid under några år, med småbarn och renoveringsarbete då datorn från min sida nästan uteslutande har använts till informationssökning på Internet, men nu börjar en ny era. Efter att under ett par års tid ha läst på forum som detta och funderat och pläderat köpte jag december 2008 en MacBook Pro - och det var som att komma hem...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-19 01:25

Välkommen hit. 99 är ett bra forum men det antar jag du redan vet om du varit en tyst medlem ett tag.

Hej Maria och välkommen hit !
Du är extra välkommen eftersom vi är ganska få tjejor här på 99.se.
Vad trevligt att du har den inställningen att man ska pröva på saker. Ofta är det inte så "märkvärdigt" svårt som man tror först. Här är mest
datordiskussioner men också en del virtuella samtal kring det mesta. Om du är intresserad finns Supporter Lounge där man kan prata lite OT. Det kostar 10 kr/månad att vara med.
Vi ses i någon tråd !
Karo

Nice presentation!
Kul att Macen letar sig upp på Dal Jag har mina släktrötter i dina trakter.
Välkommen
//tm

1
Bevaka tråden