Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur kan man geotagga sina bilder enklast?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag vill gärna kunna geotagga mina bilder jag tar med min canon 5d. Har hört något om att man kan ha en gps mottagare i väskan som spelar in position i ett visst intervall.
Någon som testat detta eller kan rekommendera en annan lösning? Gärna så enkel som möjligt. Jag ska dessutom ha med lösningen till USA i sommar.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-01-20 16:20

Jag använder mig av GPS-mottagaren Amod AGL3080 och programmet HoudahGeo vilket fungerar ypperligt. Ha bara GPSen igång under tiden du fotograferar och när du sedan importerar bilderna mha HoudahGeo så skrivs geotaggarna till bildernas EXIF-data.

  • Medlem
  • 2009-01-24 11:03

Globalsat DG-100

Köpte en Globalsat DG-100 innan jag hade en Mac. Windows-programvaran till denna är ful och inte särskilt användarvänlig.

Har hittat ett program som heter LoadMyTracks till Mac'en som fungerar väldigt bra.
Man kan spara till formaten gpx & kml.
När jag väljer gpx format så har jag valt att den skall ladda ner och öppna filen med ett program som heter GPSPhotoLinker. Har för mig att båda dessa program var gratis.

GPSPhotoLinker kan jag sedan välja bilderna som jag vill geotagga.

Detta fungerar bra. Om man behöver göra intsällningar i "Globalsat DG-100" loggern så behöver man använda windows-programvaran. Vilket normalt inte behövs.

1
Bevaka tråden