Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bildskärm för foto- och textredigering

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har sökt runt på forumet men inte hittat en tråd som matchar min förfrågan. Även om ett par gamla trådar dyker upp. Osäker på om det är rätt forum också! Nåväl, nog med brasklappar!

Användningsområde: Hobbymässig fotoredigering (superperfekt färgkalibrering är väl jättetrevligt men inte helt nödvändigt) samt generell datoranvändning inklusive mycket kalkylbladshantering och textredigering (vore trevligt om två word-sidor fick plats bredvid varandra i läsbar storlek!)

Pris: Ungefär 6000 ink-moms.
Storlek: Helst widescreen runt 24" (kan tänka mig mindre om det verkligen påverkar prestandan och priset)
Upplösning: Minst 1920x200 (eller vad är det som gäller?
Kompatibilitet: Skall fungera bra med min Macbook Pro
Pixelpolicy: Vill minnas att detta var en stor grej för mig för flera år sedan då jag använde stationära datorer. Ser helst att tillverkaren har någon form av garanti för döda pixlar. Vill inte köpa en skärm för 6000kr och ha två icke-fungerande pixlar i mitten på den.
Inköpsställe: Finns den att köpa på Dustin.se skulle jag bli överlycklig. (Har företagskonto där.)

Sen gäller ju allt annat, bra svärta/kontrast och helst möjlighet att kunna färgkalibrera någorlunda. Vilken skärm / panel är det som gäller?

Tacksam för om någon tar sig an mitt lilla problem! :">

Tjaba

Eizos skärmar håller enligt min erfarenhet mycket hög kvalitet.
Själva använder vi ColorEdge-skärmar med Gretag-Macbethkalibrator för färgkritiskt arbete och är supernöjda, men om det ligger alldeles utanför dina ekonomiska ramar finns ju FlexScan-serien till lägre priser.

Satsa på Eizo S2401WSE (grå) eller S2401WSEK (svart). Det är den bildkvalitativt bästa skärmen på marknaden för under 6000:-. Det är enligt min erfarenhet den skärm som dessutom är vilsammast för ögonen vid långvarigt användande. Dessutom kan du ställa in färgtemperatur från 4000 - 10 000 kelvin. Jobbar perfekt ihop med marknadens alla kalibratorer. Dessutom en betraktningsvinkel på 178/178. Klart rekomendabel;)

Flyttade tråden från "Grafisk produktion" till "Bildskärmar och grafikkort".

/Mod

1
Bevaka tråden