Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur "assignar" jag ljud från ESX 24 till mitt keyboard?

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-22 13:20

Hej jag har plötlsligt fått behov av att använda mig av ESX 24 (sampler i Logic) och behöver nu hjälp med att "assigna" ljud till mitt midi keyboard.

Det jag använder är en PowerBook G4, ljudkort M-Audio Firewire 410, Keyboard Evolution MK-125 och Logic express 8.

Det jag behöver göra är att lägga upp 4 olika ljud så att de ligger på olika tangenter.

Någon som kan förklara eller kan hänvisa till där det kan finnas info.

Tack på förhand, Soma

Hittade svaret på: http://discussions.apple.com/thread.jspa?threadID=1838096&tstart=0

Senast redigerat 2009-01-22 21:36
  • Medlem
  • 2009-03-01 16:40

Först och främst så kan du ju söka direkt i logic hjälpen och få svar ganska lätt där. Men jag kan ge dig svar här och nu.

Börja med att öppna upp exs24, tryck sedan på knappen edit högst uppe åt höger brevid options. Du får nu upp en ny ruta. Tryck sedan på instrument och sedan add new. Sedan lägger du till en ny zone, har inte logc framför mig just nu men tror den finns under fliken zone, annars instrument igen. Om det är fyra oneshot samplingar du ska ha så ska du skapa en ny zone för varje ljud. För att assigna dom till en tangent så måste key note och zone range vara samma.

Exempel här:

Zone #1
Audiofile: Kick.wav
Keynote: C-1
Zone Range: C-1

Zone #2
Audiofile: Kick2.wav
Keynote: C#-1
Zone Range: C#-1

Zone #3
Audiofile: Kick3.wav
Keynote: D-1
Zone Range: D-1

Zone #4
Audiofile: Kick4.wav
Keynote: D#-1
Zone Range: D#-1

Då kommer varje ljud ligga på separata tangenter. Du kan se hur de gråa strecken under keyboardet i editorn ändras när du ändrar keynote och zone range.

Glöm inte save as och öppna filen i exs24 sen!

Så här ser editorn ut:
http://www.soundonsound.com/sos/sep00/images/emagicexs24edit.l.gif

Lycka till!

1
Bevaka tråden