Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nytt abonnemang för iPhone av Telia "igen" (09-01-23)

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-23 14:31

Borde inte den här ligga i "Nyheter iPod och iPhone"?

Iaf, 1000 MB per månad, 0,69 kr/min till alla nät, 149 kr/mån, tillgång till Telias WLAN (Homerun) ingår, SMS 0,69 kr/st låter helt ok om man inte ringer för mycket.

Prislista: https://www.tewss.telia.se/files/i-SurfMiniMidiMaxi_090122.pdf

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-23 22:55

Riktigt trevligt. Funderar själv på att överlåta min olåsta iPhone från Italien till min flickvän och knyta upp ett företags abonnemang hos Telia.

Jag har Tre idag men stör mig så otroligt på att tappar man Turbo 3G eller 3G så finns det ingen backup för surf.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-01-24 00:05

Telia har faktiskt väldigt bra kontakt när de gäller att surfa på landet, dock funkar telenor lika bra för mig min far bor i Hajom (utanför Skene och Kinna) och där finns det 3G med telenor men inte med Telia, dock har dem sitt Edge

notis (har glocalnet men det är ju telenor)

Är det någon som har koll på Telias abbonemang nu? Jag blir bara förvirrad när jag försöker reda ut vad jag egentligen har till min iPhone. De har så många blandningar mellan nya namn, gamla namn och jag vet inte vad...

Dvs: jag vet vad jag har och vad det heter men jag får ingen rätsida på Telias abbonemangssidor längre...

Senast redigerat 2009-01-24 17:45
  • Medlem
  • Köping
  • 2009-01-28 09:01

Får man ringa och sms:a för dom där 149kr? Vad händer efter man har surfat upp 1000mb?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-01-28 14:54
Ursprungligen av Orr3:

Får man ringa och sms:a för dom där 149kr? Vad händer efter man har surfat upp 1000mb?

nej, du får ringa och smsa men de kostar utöver dem 149

så allt du gör är

149 + 0,69(z + x + y) = Totalkostnad

där x är antal samtalsminuter och y antal SMS och z antal samtal

haha hade ju dock fel ändå, men så skall formeln se ut om det är 0,69 i öppningsavgift också

rätt är ju som under

149 + 0,69(x+y) + 0,79z = totalsumma

om du överstiger 1000 MB får du betala per MB, men du går inte över 1 GB med iPhone

Senast redigerat 2009-01-28 19:41

Öppningsavgiften är 79 öre och inte 69 öre. Ingen stor skillnad men ändå:cool: Dock så fanns det ett annat fel i din formel, du hade glömt antalet samtal

149 + (0,79*z + 0,69*x) + 0,69*y

Och z är antalet samtal som du ringer

Sedan så skulle jag hävda att det är möjligt att gå över 1 GB med iPhone. Det beror på ditt användningsmönster. Glöm inte att det finns väldigt dataintensiva appar som strömmar data. Jag når upp i omkring 800 M per månad eftersom jag lyssnar på internetradio.

  • Medlem
  • Köping
  • 2009-01-28 18:36
Ursprungligen av Esa:

nej, du får ringa och smsa men de kostar utöver dem 149

så allt du gör är

149 + (0,69 + 0,69*x) + 0,69*y = Totalkostnad

där x är antal samtalsminuter och y antal SMS

om du överstiger 1000 MB får du betala per MB, men du går inte över 1 GB med iPhone

Jaså aj aj då blir det ju ganska dyrt! Alla abonnemang jag har haft med Comviq/Tele2 har alltid varit att man får ringa för månadssumman. Då kommer det ju bli ganska dyrt Har telia nåt abonnemang där man även får ringa för månadssumman till iPhone?

Jodå, exempelvis Telia Mobil 99/199/299 eller Bingo

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-01-28 19:45

jag fattar faktiskt inte hur telia tänker, man kan se deras nya abonnemang som 50 kronor rabatt på frisurf, men så höjer dem öppningsavgiften? dock bara med 10 öre, visst om du vill ha fri surf sparar du på detta abonnemang, dock inte många kronor, sedan kan du inte heller säga upp det där frisurfandet.

tror telia skapade detta för så många valde frisurf när de köpte iPhone, men avslutade det sedan för de är så dyrt, nu har dem kommit med en metod så du inte kan gå ur det = dem får in mer pengar

Ursprungligen av Esa:

jag fattar faktiskt inte hur telia tänker, man kan se deras nya abonnemang som 50 kronor rabatt på frisurf, men så höjer dem öppningsavgiften? dock bara med 10 öre, visst om du vill ha fri surf sparar du på detta abonnemang, dock inte många kronor, sedan kan du inte heller säga upp det där frisurfandet.

tror telia skapade detta för så många valde frisurf när de köpte iPhone, men avslutade det sedan för de är så dyrt, nu har dem kommit med en metod så du inte kan gå ur det = dem får in mer pengar

Telia är knappast ensamma om att komma på nya sätt att öka intäkterna. Ett känt sätt är ju att företagen snart tar betalt per påbörjad minut i samtal. Tidigare har man tagit betalt per påbörjade 10 sekunder och så vidare.

Det värsta är ändå att de tar fakturaavgift även om man har autogiro Vilka klåpare

  • Medlem
  • Köping
  • 2009-02-09 15:08

Har äntligen köpt en iPhone och det fick bli med iSurf abonnemanget. Kände att jag ville kunna surfa när jag ville utan att betala 9kr/dygn. Sen så ringer och sms:ar jag inte så jätte mycket, detta blev det billigaste abonnemanget för mig om jag även ville kunna surfa.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-10 22:47

Coolt, grattis till din lur. Berätta gärna senare om det blev dyrare eller billigare än du tänkt dig när du använt telefonen ett tag.

Vilken hastighet har man när man surfar med iphone via telias isurf? Sänker de hanstigheten när man kommit över en viss gräns precis som Halebop. Jag tycker det låter löjligt att sänka hastigheten till 57kb/sekund som Halebop gör efter 500MB. Det skulle väl göra att jag inte ens skulle kunna lyssna på webbradio längre.

Förresten, Jag mailar, kollar kalender bokar in möten i google calendar, twitter, läser rss osv även dagtid nån gång i timmen, hur lätt är det att komma upp i 500MB? Har hört att iphone är ganska grafikhungrig

Eftersom verklighetens 3G ligger på ca. 400-700 kbps - ibland peakar det till ca. 1 mbps - så tar det en hel del tid att ladda ner 500MB Batteritiden är nog flaskhalsen
Mängden grafik som levereras/visas beror inte på iPhone - den bara visar vad som levereras/finns. Ingen dator/mobiltelefon kan vara "grafikhungrig". Om du inte menar att grafikkortet drar mera ström än grafikkort i allmänhet förstås...Det vet jag inte.

Ursprungligen av wallraff:

Vilken hastighet har man när man surfar med iphone via telias isurf? Sänker de hanstigheten när man kommit över en viss gräns precis som Halebop. Jag tycker det låter löjligt att sänka hastigheten till 57kb/sekund som Halebop gör efter 500MB. Det skulle väl göra att jag inte ens skulle kunna lyssna på webbradio längre.

Förresten, Jag mailar, kollar kalender bokar in möten i google calendar, twitter, läser rss osv även dagtid nån gång i timmen, hur lätt är det att komma upp i 500MB? Har hört att iphone är ganska grafikhungrig

Vad jag menar med grafikhungrig är att tex webbläsaren läser in bilderna i full upplösning på en sida, och inte har inställningar för att antingen ladda in sidan med bilder i lågupplösning eller skippa bilder helt. Så fungerar det i Opera Mini. Där väljer man hur browsern ska göra. Laddar du inga bilder går sidan skitsnabbt att ladda vilket absolut är en poäng om du bara är ute efter text.
Går du in på aftonbladetshemsida tio gånger och alla bilder laddas och visas, eller som i Opera stänger av bildviosning och går in på sidan tio gånger så har du en rätt stor skillnad i förbrukade kilobyte.
See the point?

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2009-04-28 17:46

Nu börjar telia att prångla ut så många iPhones som möjligt innan sommaren... (och nästa gen?)

https://www.tewss.telia.se/privat/adminpackage/setupPackage.do?productRef=/privat/produkter_tjanster/mobilt/produkterocherbjudanden/apple/iphone_pratapa_pw.product

69 kr i rabatt per månad fram till Augusti = 207 kr i rabatt för surfningen och 480 kr i rabatt på abonnemanget (för 24 mån).

Jag väntar

1
Bevaka tråden