Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

crash! :(

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2009-01-25 16:38

jag crashade just min laptop & ljudkort! är det ngn som vet om det finns ngn chans att rädda data som fanns i datorn... ljudkortet är nog kört!? Det blev en kortslutning när jag kopplade usb när allt var igång...Om ngn vet ngt om det finns ngn lösning på det här (förutom att köpa nytt) så vill jag gärna höra!
mången tack...

  • Medlem
  • 2009-01-25 16:41

Vad är det för OS?

  • Medlem
  • 2009-01-25 16:43

xp...

  • Medlem
  • 2009-01-25 16:44

Ok, då har jag ingen aning.

  • Medlem
  • 2009-01-25 16:47

...:(

Ursprungligen av 7207:

jag crashade just min laptop & ljudkort! är det ngn som vet om det finns ngn chans att rädda data som fanns i datorn... ljudkortet är nog kört!? Det blev en kortslutning när jag kopplade usb när allt var igång...Om ngn vet ngt om det finns ngn lösning på det här (förutom att köpa nytt) så vill jag gärna höra!
mången tack...

Hade jag fått en sådan förfrågan när jag jobbade som servicetekniker
hade jag nog lagt på luren...

Tips: När du ställer en teknisk fråga, ge så mycket teknisk information
som möjligt; dator modell, operativsystem, vad som får dej att tro att
ljudkortet är kasst m.m.

LCR

  • Medlem
  • Gävle
  • 2009-01-25 17:06

Den data som fanns på hårddisken brukar gå att rädda, iaf till större delen. Om du fått en strömspik är sannolikheten att hårddisken överlevt intakt rätt stor, så prova stoppa in den i en annan dator bara. Om den inte vill starta så kan du ändå rädda stora delar av viktigt data genom olika företag som har utrustningen för att läsa av skadade skivor (japp, det är därför man _alltid_ ska lågnivåformatera diskar med viktig data innan man säljer/slänger en dator).

Själva datorn... Hör efter med tillverkaren, en laptop brukar vara rätt lurig. Om det är nåt mindre fel kanske någon lokal datorhandlare har någon händig elektronkintresserad som kan kolla om det är något litet som gått fel (brända kondningar eller sånt) som går att åtgärda, men jag skulle nog hellre skicka in på service till tillverkaren. Är det en gammal dator så kan det vara värt att kolla om reparation eller ny dator blir billigast

  • Medlem
  • 2009-01-25 17:13

LCr... jag tror att ljudkotet är paj pga att det inte startar när jag pluggat in det i min stationära dator...ingen kontakt... jag är ledsen om jag inte formulerade mig bättre...:)

  • Medlem
  • 2009-01-25 17:14

och tack Arete!!!

Ursprungligen av 7207:

LCr... jag tror att ljudkotet är paj pga att det inte startar när jag pluggat in det i min stationära dator...ingen kontakt... jag är ledsen om jag inte formulerade mig bättre...:)

Det var inte illa menat och du behöver inte be om ursäkt. Det framgick
heller inte att det var ett externt ljudkort.

I problemlösning underlättar det alltid att ha ALL info från början.

Som det där klassiska skämtet om killen på IT support som får ett
samtal av en tjej som säger att hon inte ser någonting på skärmen.
Efter en längre diskussion och uteslutningar framgår det att hon
har strömavbrott...

LCR

  • Medlem
  • 2009-01-25 18:39

småler!

Det är inte alltför knepigt att skruva ut hårddisken och sätta in den i ett externt chassi om du vill ha kvar datan på den.

Vilket fabrikat och vilken modell är det? (Typ HP Compaq nx7300)

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-25 19:50

nej tanka in en (välj själv) en linuxDist och kliv in i recovery .. vet inte om seegubuntu har det men testa!

sen därifrån kan du rädda saker!
(ja grafiskt .. eller vill du "koda" går det bra även - men där får du ingen hjälp fr mig!) .. sök på linux recovery iaf!

→ resten finns på distrowatch.com

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-25 19:52

AH!
- se till att ha minst 2 diskar -- eller nåt annat format igång -- för backupp!

  • Medlem
  • 2009-01-26 12:04

...man tackar man tackar för alla tips!

1
Bevaka tråden