Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skärpa bilder för bildspel, hur gör ni?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

När jag fotar i RAW skapar jag två olika JPGs: en för utskrift i 15x10-format, och en för att visa på skärm (bildspel). Hur gör ni med bilder som ska visas i bildspel vad gäller storlek och skärpa?

Jag har testat Bridge, iPhoto och Aperture. Endast Bridge visar bilder i originalstorlek under ett bildspel. iPhoto och Bridge sträcker ut bilden för att fylla skärmen. Använder jag Bridge kan jag alltså lägga på en skräpa som passar en viss bildstorlek, men lägger jag in fotot i iPhoto eller Aperture får jag problem om skärmens upplösning är större (eller mindre) än min bild (som normalt är 800 px).

Ett enkelt sätt att lösa problemet är att helt enkelt skita i att skala ner bilden, men då blir den onödigt stor och dessutom vet jag inte hur jag ska skärpa upp bilden för att bli ok oavsett skärmstorlek.

Rörigt kanske, men alltså, hur gör ni med bilder som endast ska visas på skärm vad gäller storlek och skärpa?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-01-27 17:05

Jag exporterar ut JPEG-bilder som är 72 i upplösning och kör storlekar som t ex 800x600 px eller 1024x768 px.

Kan man inte ställa in i respektive program om bilden ska fylla skärm eller visas i originalstorlek i ett bildspel?

Ursprungligen av Reisan:

Kan man inte ställa in i respektive program om bilden ska fylla skärm eller visas i originalstorlek i ett bildspel?

Jag har letat som en galning efter att kunna göra det i iPhoto, men det verkar märkligt nog inte fungera. Det antas helt enkelt att bilderna man visar alltid har en storlek som är större än eller lika med skärmstorleken.

Anpassar du skärpan efter dina olika bildstorlekar?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-01-27 18:16
Ursprungligen av Striberger:

Jag har letat som en galning efter att kunna göra det i iPhoto, men det verkar märkligt nog inte fungera. Det antas helt enkelt att bilderna man visar alltid har en storlek som är större än eller lika med skärmstorleken.

Anpassar du skärpan efter dina olika bildstorlekar?

Ok, jag har bara erfarenhet av Powerpoint i Office-paketet.

Jag anpassar inte någon skärpa specifikt för bildspel. Tar fotot som den är. Varför specialanpassa skärpan för just bildspel? Om fotot är 72 i bildupplösning så är skärpan som den är, så att säga.

Ursprungligen av Reisan:

Ok, jag har bara erfarenhet av Powerpoint i Office-paketet.

Jag anpassar inte någon skärpa specifikt för bildspel. Tar fotot som den är. Varför specialanpassa skärpan för just bildspel? Om fotot är 72 i bildupplösning så är skärpan som den är, så att säga.

Upplösningen på en bild bara intressant om bilden ska skrivas ut. Antalet dpi påverkar inte på något sätt hur bilden ser ut på en skärm. Du kan sätta allt mellan 1-10000 dpi på en bild som visas på skärm, resultatet är detsamma.

Jag var kanske lite otydlig. När jag visar en rulle för någon brukar jag tycka det är lättast att köra ett bildspel, och då vill jag att bilden ska se så bra ut som möjligt. Därav att jag lägger på skärpa om det behövs. Inställningarna i oskarp mask, som jag brukar använda, är beroende av bildstorleken. Min fråga är alltså hur folk brukar göra med skärpa och storlek på bilder som endast ska visas på skärm (bildspel, webb etc). Skippar ni helt att lägga på skärpa?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-01-27 21:52

Skärpan försämras väl inte oavsett vart det visas. Är det skarpt, så är det skarpt. Om det ser konstigt ut så beror det väl på upplösning av bilden eller om fotot är utdraget i propertion.

Jag är lost här... Hjälp! Haha.

Ursprungligen av Reisan:

Skärpan försämras väl inte oavsett vart det visas. Är det skarpt, så är det skarpt. Om det ser konstigt ut så beror det väl på upplösning av bilden eller om fotot är utdraget i propertion.

Jag är lost här... Hjälp! Haha.

Tror vi blandar ihop skärpa i betydelsen skarp/fokuserad och när man på "konstgjord" väg "skärper" en bild.

Man lägger på en tunn ngt mörkare linje mellan t ex ett ljust och ett mörkt fält. Detta gör att ögonen uppfattar det hela som skarpare.
Moderskeppet.se har en fruktansvärt pedagogisk kille som visar detta i en film där.

http://www.moderskeppet.se/video/show/sa-fungerar-skarpa

Jag brukar ha Lightrooms export-skärpa "Sharpen for screen" inställd lite milt.
Mina 42-åriga ögon ser ingen större skillnad.

Man får väl också göra skillnad om man visar bilderna på ett proffsfotografseminarium med en hundratusenkronors-projektor eller på en släktträff med en gammal billig projektor....

Släktträffen ställer liksom inte samma krav.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-01-27 22:14

Aha, ja, det var inte konstigt att jag inte fatta... Såna avancerade grejor pysslar inte jag med.

reisan, se filmsnutten, det ÄR inte direkt avancerat....

1
Bevaka tråden