Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Telias Surf-abonnemang

Tråden skapades och har fått 36 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Telia har en abonnemangsform som ger 1Gb surf i månaden för 99:-. Hur långt kommer man på det? Räcker det för att kolla mailen och slösurfa ett par minuter om dagen? Förstår att det är högst relativt, men mellan tumme och pekfinger

Jag använder min telefon ganska aktivt. Får ca 50 mail om dagen och surfar en del och använder applikationer som drar data. Tror inte jag passerat 200MB i månaden. Bytte precis ned mig till det nya abonnemanget (Mobilsurf alltid, som f ö har en övre gräns på 500MB sen stryps hastigheten), helt perfekt för mig!

Utgår från att du inte redan har en iPhone för då kan du lätt kolla hur mycket data du förbrukat. Föreslår att du testar med det lilla abonnemanget och drar du över i trafik kan du ju alltid byta upp dig.

Ursprungligen av mmmikael:

Utgår från att du inte redan har en iPhone för då kan du lätt kolla hur mycket data du förbrukat. Föreslår att du testar med det lilla abonnemanget och drar du över i trafik kan du ju alltid byta upp dig.

Stämmer bra det! Va bra att du konfirmerar att man kan se mängden data, då skaffar jag ett vanligt mobilabonnemang och utökar till Surf om det skulle löna sig.

Tack för hjälpen

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-28 19:28
Ursprungligen av claudiomarino:

Telia har en abonnemangsform som ger 1Gb surf i månaden för 99:-. Hur långt kommer man på det? Räcker det för att kolla mailen och slösurfa ett par minuter om dagen? Förstår att det är högst relativt, men mellan tumme och pekfinger

Var hittar du det abonnemanget?

Ursprungligen av zappee:

Var hittar du det abonnemanget?

Från en säljare i en Telia butik här i Sthlm. Kan det varit SurfPort Alltid som BlackSmp refererar till?

  • Medlem
  • Varberg
  • 2009-01-29 10:08
Ursprungligen av claudiomarino:

Från en säljare i en Telia butik här i Sthlm. Kan det varit SurfPort Alltid som BlackSmp refererar till?

Notera dock följande:

Ursprungligen av Telias hemsida:

Telia förbehåller sig rätten att begränsa överföringshastighet till 57 kbit/s om användandet överstiger 0,5 GB/månad.

Hittat på: http://www.telia.se/privat/katalog/VisaProdukt.do?productRef=/privat/produkter_tjanster/mobilt/tjanster/internettjanster/teliaonline.1238058499.product

Mobilsurf alltid

Fungerar tjänsten till en 2g iphone?
/Lasse

Ursprungligen av lassebk:

Fungerar tjänsten till en 2g iphone?
/Lasse

Jag misstänker det, om man nufår teckna den utan att köpa iPhone från dem.
3G fungerar ju naturligtvis inte, men EDGE ska ju det.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-02-07 19:19
Ursprungligen av lassebk:

Fungerar tjänsten till en 2g iphone?
/Lasse

Ett hett tips är nog att kolla med Telia om man kan teckna det utan en iPhone.

Jag kör min telefon mycket aktivt med internetradio och kommer upp i ca 800 MB per månad. 1 timme P1 kostar ca 50 MB (som en tumregel:)

Men det är priset på abbonemanget som låter konstigt. Det låter mest som iSurf men det kostar ju 149:-

Surfport Alltid kostar 99:- men begränsar farten efter 500 MB

Så jag får inte ihop det:cool:

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-02-13 23:15

Jo visst ska man kunna teckna detta tillägg även om man inte har iPhone 3G, någon sådan restriktion står det väl inget om eller? Frågan är däremot om all typ av trafik ingår. Det står t.ex att "IP-telefon och fildelning" inte ingår. Om man laddar ner en fil från en hemsida t.ex, räknas det som fildelning? eller om man använder iphone att köra vnc?

Nja... nog borde det vara skillnad på fildelning och nerladdning...

Som kenjon redan tagit upp i en annan tråd så har Telia sänkt priset på Mobilsurf Alltid från 99 kr/månad till 69 kr/månad. Tack för det Televerket!

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2009-06-01 13:56
Ursprungligen av Adrian B:

Som kenjon redan tagit upp i en annan tråd så har Telia sänkt priset på Mobilsurf Alltid från 99 kr/månad till 69 kr/månad. Tack för det Televerket!

Trevligt. Ska nog överväga att lägga till mobilsurf alltid på mitt abonnemang då jag har saknat att ha mobil datatrafik på min iPhone.

Ursprungligen av joakimo:

Trevligt. Ska nog överväga att lägga till mobilsurf alltid på mitt abonnemang då jag har saknat att ha mobil datatrafik på min iPhone.

Samma här. Det är ju superenkelt att beställa det genom ett SMS.

Dock hade jag så gammalt abonnemang att det inte gick att ha Mobilsurf Alltid till det. Känner dock inte för att byta abonnemang just nu utan väntar en vecka till och ser vad som händer kring iPhone 2009.

Förresten ryktas det att Mobilsurf Extra som idag framstår som löjligt dyrt med 199 kr/månad ska sänkas till 99 kr/månad redan imorgon. Inte för att jag skulle skaffa det ändå, har inget behov av surfzonerna.

Ursprungligen av Adrian B:

Förresten ryktas det att Mobilsurf Extra som idag framstår som löjligt dyrt med 199 kr/månad ska sänkas till 99 kr/månad redan imorgon. Inte för att jag skulle skaffa det ändå, har inget behov av surfzonerna.

Det blev inte riktigt så. Det är Mobilsurf Extra för företag som nu kostar 99 kr (plus moms), det verkar som att Mobilsurf Extra för privatpersoner ligger kvar på 199 kr.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2009-06-01 17:09

Jag hade tidigare abonnemanget för 199:-/månad men kändes inte riktigt värt det när jag endast använde det någon enstaka gång men 69:- kan jag nog leva med. Surfzonerna behöver inte jag heller då det endast finns 6 surfzoner i staden där jag bor, då använder jag lika gärna mobilnätet.

  • Administratör
  • Lund
  • 2009-06-01 17:42

borde man inte byta upp sig (har Mobilsurf Alltid - 69kr)nu innan den 11e till ngt som inte stryps när det går över ,05GB i månaden, tänker på att man kommer kunna använde iphonen som dongle till sin dator med 3.0an.

Jag har Telia Fri Surf i min iPhone och har förstått att om jag

1) Skaffar ett extra SIM - vilket tydligen är lättt och helt OK med Telia
2) Skaffar ett 3G-modem utan abbonnemang

så kan jag även låta MBP'n "snylta" på iPhonens abb.....

Låter rätt smidigt.

Ursprungligen av Goflorp:

Jag har Telia Fri Surf i min iPhone och har förstått att om jag

1) Skaffar ett extra SIM - vilket tydligen är lättt och helt OK med Telia
2) Skaffar ett 3G-modem utan abbonnemang

så kan jag även låta MBP'n "snylta" på iPhonens abb.....

Låter rätt smidigt.

Extra simkort går tyvärr inte att kombinera med iSurf eller något annat surftillägg.

  • Administratör
  • Lund
  • 2009-06-01 18:15

ok, då kommer alltså inte telia bli snåla så fort de fattar att folk "kan" koppla ihop sina apparater. ingen risk för prishöjning.

Varför extra SIM kort ?
Jag har 3.0 i min iPhone och kör den med Blåtand till min Macbook Pro och använder då iPhonen som 3G modem med Telia´s mobilsurf, iPhonen blir alltså datorns 3G modem.
Antingen via Blåtand eller via USB kabeln "som också laddar telefonen då"

Hur smidigt som helst!

Ursprungligen av @ndreas:

Varför extra SIM kort ?
Jag har 3.0 i min iPhone och kör den med Blåtand till min Macbook Pro och använder då iPhonen som 3G modem med Telia´s mobilsurf, iPhonen blir alltså datorns 3G modem.
Antingen via Blåtand eller via USB kabeln "som också laddar telefonen då"

Hur smidigt som helst!

Jag väntar nog på att man slipper vara developer eller våldta sin lur. Så i nästa vecka kanske det kan funka bra ...

Ursprungligen av Goflorp:

Jag väntar nog på att man slipper vara developer eller våldta sin lur. Så i nästa vecka kanske det kan funka bra ...

Ja det har inte varit en helt perfekt Värld med alla Beta 1-5, när skärmen blir rosa och ingen vet varför och de enda du får prata med problemen om är utvecklarna ja då är man inte stor om man som jag endast vill ha 3.0

Men nu känns telefonen riktigt stabil och det har i det stora hela varit värt varenda krona att få tillgång till de nya funktionerna några månader innan.

3.0 är ju på intåg så det blir väl kalas nu för alla som väntar, skulle den inte vara aktiverad tjänsten för SE vid release så kommer det utan behöva hacka telefonen lätt kunna lägga in en ny operatörsinställning som gör att tjänsten och menyerna i telefonen kommer fram.

Om man beställer en iPhone med iSurf, och sedan köper tilläggstjänsten Mobilsurf Extra, kommer man då få 6gb att surfa för?

Ursprungligen av Salzalada:

Om man beställer en iPhone med iSurf, och sedan köper tilläggstjänsten Mobilsurf Extra, kommer man då få 6gb att surfa för?

Nej, den sista giggen måste du skriva på lertavlor och posta med mulåsnor.
Det fattar du väl.....

Ursprungligen av Goflorp:

Nej, den sista giggen måste du skriva på lertavlor och posta med mulåsnor.
Det fattar du väl.....

Haha, man kan aldrig vara säker på hur operatörerna tänker, de gör allt för att klämma sista kronan från en

Ursprungligen av Salzalada:

Haha, man kan aldrig vara säker på hur operatörerna tänker, de gör allt för att klämma sista kronan från en

Ja du får hyra mulåsnora av Telesnor... dyrt.

  • Medlem
  • Borlänge
  • 2009-06-03 15:53

Just till Telia iSurf så debiteras man för minutintervaller vid samtal. Altså om du ringer till någon och pratar i 10 sekunder får du betala för en hel minut. Med t.ex. Telia till vänner så är det 10sek. debitering.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-04 09:59
Ursprungligen av @ndreas:

Varför extra SIM kort ?
Jag har 3.0 i min iPhone och kör den med Blåtand till min Macbook Pro och använder då iPhonen som 3G modem med Telia´s mobilsurf, iPhonen blir alltså datorns 3G modem.
Antingen via Blåtand eller via USB kabeln "som också laddar telefonen då"

Hur smidigt som helst!

Vad får du ut för hastighet på din MBP när du kör över blåtand till din iPhone? Är det någon märkbar fördröjning?

Bevaka tråden