Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan ej stabilisera bild video/VHS till Eyetv

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en iMac 24, OS X. För TV samt för möjlighet att göra om våra gamla VHS-band till digital film är en Elgato 250 Plus ansluten. Har anslutit en videobandspelare med Composite utgångar till IN på Elgato. Röd/Vit för ljud resp. Gul för video. Programmet Eyetv som hanterar TV och inspelningar av video etc används. Ljud in fungerar men bilden hackar mycket när uppkopplingen sker från videospelaren. Har kört funktionen Tracking på spelaren men kan ej stabilisera bilden.
TV signalen från antennen fungerar perfekt och inspelning av TV-program likaså är kanon.
I programmet Eyetv finns en inställning i menyn via Preferenser/ Devices/ Encoding/ Quality. Där kan man välja Standard samt ex. Custom. Vid val av Custom finns olika iställningsmöjligheter.
Jag skulle vilja veta om dessa val och inställningar påverkar inkommande bildflimmer eller om det finns andra tips och trix. Inkommande bild går ej att använda i nuläget.
Med förhoppning att det finns någon med erfarenhet av det jag beskrivit.
macymmot, ny på 99

Kan du inte prova en annan bandare om bilden är instabil? Eller är det bandet i sig som är risigt? Tror att det finns elektroniska grunkor som kan stabilisera signalen, men de är nog inte billiga. Videoproffsen här på forumet kan säkert ge mer info.

Har haft liknande problem när ett skadat Hi8-band skulle spelas upp i en Digital8-kamera för att importeras till iMovie. Fick köra flera gånger innan digitaliseringen "högg".

Ang. Kan ej stabilisera bild Video/VHS till Eyetv

Ursprungligen av johan_tanying:

Kan du inte prova en annan bandare om bilden är instabil? Eller är det bandet i sig som är risigt? Tror att det finns elektroniska grunkor som kan stabilisera signalen, men de är nog inte billiga. Videoproffsen här på forumet kan säkert ge mer info.

Har haft liknande problem när ett skadat Hi8-band skulle spelas upp i en Digital8-kamera för att importeras till iMovie. Fick köra flera gånger innan digitaliseringen "högg".

macymmot:
Provat en annan bandare med samma risiga resultat. Även med flera olika inspelningar.
Skall kolla på bildstabilisator vad det innebär.
macymmot tackar för tipsen

Jag vet inte om detta hjälper, men i programvaran EyeTV 3 så finns det en automatisk "VHS-to-digital"-automatic help-funktion som i alla fall gav mig bra resultat. Testa den i stället för att använda EyeTV "som vanligt" alltså med ett window som visar aktuell bildkälla.

Forts. Kan ej stabilisera bild video/VHS till Eyetv

Ursprungligen av sjovall:

Jag vet inte om detta hjälper, men i programvaran EyeTV 3 så finns det en automatisk "VHS-to-digital"-automatic help-funktion som i alla fall gav mig bra resultat. Testa den i stället för att använda EyeTV "som vanligt" alltså med ett window som visar aktuell bildkälla.

macymmot:
Provat under menyn "Help"/ "EyeTV VHS Assistant" (det var där du menade att jag skulle prova hoppas jag) och sedan med valet Composite då jag använder denna typ av kabelanslutningar. Även testat med Scart-adapter från bandarens AV1 utgång. Skall prova med en DVD-spelare och se hur bildsignalen då ser ut.
Är ju sedan tidigare mångårig användare av allehanda modeller av PC så jag har har fått lära mig vad envishet och tålamod är. Med en bra Mac och medlemmarna på 99 så skall det här nog fixa sig till slut.
macymmot tackar för hjälpen

1
Bevaka tråden