Yo.

Jag har hela mitt liv spelat elektrisk gitarr, för det gjorde man i min stad i replokalerna i industrierna. Att jag lyssnade på elgitarrbaserad musik som Rage Against The Machine och Deftones under min uppväxt gjorde ju knappast den akustiska gitarrens approach enklare.
Jag fick dessutom avsmak och medvetet ratade den akustiska gitarren när man märkte av alla sliskiga festgitarrister som snodde brudarna för att de kunde spela Die Maur.

Men så blev man äldre och mognade. Man släppte sin stolthet och man började lyssna på ett bredare musikbibliotek. Plötsligt är den akustiska gitarren min bästa vän.

Jag har för tillfället en jäkligt rolig Blueridge som jag fick för ett sinnessjukt bra pris. Det är en BR343 Gospel. Det är inte direkt en lägereldsgitarr, snarare en bluesgitarr som verkligen kan stå ut. Väldigt prisvärd (jag betalade 5000:- ny och fick ett case på köpet).

Men nu är jag sugen på en annorlunda gura. En singer/songwritergitarr ur upptill-12k-klassen. Säkerligen finns här många andra som är intresserade utav gitarrer i den prisklassen, så låt oss diskutera akustiska gitarrer!

Vad har ni för tips? Frågor?

Mina recensioner

Själv har jag testat en Taylor Big Baby som jag blev förälskad i. Den kostar ju väldigt lite och låter helt fantastiskt för pengarna. Huruvida jag fick tag på ett magiskt exemplar eller inte kan jag inte svara på, men den jag spelade på lät gudomligt. Den är väldigt avskalad. Den är bara lätt lackad, den är väldigt lätt och den har inga fanzy utsmyckningar. Lämpar sig helt enkelt utomordentligt för studiobruk, men är kanske mindre lämplig för livebruk. Pris: 5007 SEK hos thomann.de. Bilder och info: http://taylorguitars.com/Guitars/Baby-Taylor/BBT/

Jag har även testat Taylor 210ce, som är en Dreadnought med cutaway och mikrofonsystem så att man kan linea till mixer. Den lät väldigt bra och var väldigt, väldigt skön att spela på. Mikrofonsystemet lät kanon och cutawayen gör den såklart enklare att spela på om man använder de övre banden mycket. Denna ser ut som en normalpåkostad Dreadnought. Inte väldigt utsmyckad, men inte helt avskalad. Har till exempel bindings runt toppen, till skillnad mot Big Baby.
Den är inte lika lätt somPris: 10768 SEK hos thomann.de. Bilder och info: http://taylorguitars.com/Guitars/100-200/200/210ce/

När jag spelade in med mitt förra band använde vi en Martin DM. Jag kom inte helt överens med halsen har jag för mig (det var snart två år sedan) men den lät definitivt trevligt. Halsen är ju om något en smaksak och i detta fallet tror jag det berodde på bristen utav proffessionella justeringar, att basisten som ägde den helt enkelt aldrig hade fixat till den. Jag utgår ifrån att den är bra om den är justerad. Jag hade kunnat tänka mig att köpa en sådan själv med tanke på ljudet. Det finns en inspelning, som dock inte är färdig. Saknas sång, stråkar och orgel. Vi ska förhoppningsvis ta upp det igen och sedan få det ordentligt mixat. Men trots den ofärdiga mixningen tycker jag att gitarren låter bra. Inspelad med en Röde NT2. Pris: 8190 SEK hos thomann.de Mer info på www.martinguitar.com.

Jag har erfarenhet av dyrare modeller också, en favorit är till exempel Gibsons Hummingbird, men låt oss hålla oss till upptill-12000 kronorsklassen nu.