Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är det vanligt med Macförbud?

Tråden skapades och har fått 62 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-02-18 10:50

Är PC-only regel snarare än undantag generellt sett på arbetsplatser utanför media-området?

På Göteborgs universitet där jag jobbar för tillfället är av tradition en blandad miljö, speciellt på vissa fakulteter (man väljer själv vad man vill ha, helt enkelt), men jag hörde att på Uppsala universitet är det Mac-förbud.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-02-18 10:53

Tror inte det stämmer, ser massor av studenter i Uppsala med macar, fler än med PCar till och med.

Men om man kör Windows på macen, då klarar man sig va?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-02-18 17:14
Ursprungligen av PF:

Tror inte det stämmer, ser massor av studenter i Uppsala med macar, fler än med PCar till och med.

Jo, men jag pratade om personalen (tjänstedator arbetsgivaren tillhandahåller)

  • Medlem
  • Umeå
  • 2009-02-18 11:31

Tror inte det finns något universitet med mac förbud. Däreomt så finns det nog dom som gjort som dumma Umeå och ha krävft pc för adminstrativa system - men förbud för forskare eller studenter låter otroligt med tanke på universitetens uppdrag och värderingar.

Då är det nog mycket värre i media området där det finns efterblivna tidningar med värdelösa tekniker som kräver att tidningen ska använda windows enbart (p.g.a de ej förstår mac) som t.ex. tidningen som min bror jobbar för som tvingar alla att övergå till windows

Ursprungligen av tok:

Då är det nog mycket värre i media området där det finns efterblivna tidningar med värdelösa tekniker som kräver att tidningen ska använda windows enbart (p.g.a de ej förstår mac) som t.ex. tidningen som min bror jobbar för som tvingar alla att övergå till windows

Det är väl inte så konstigt att de vill det egentligen?
Sätt dig själv in i situationen att du är tekniker och inte vet ett piss om mac, men så kommer det folk släpande och vill ha hjälp med sina macburkar och du har inte en jävla aning om vad du ska göra?
Sen är det mycket enklare (oavsett arbetsplats) att köra en miljö. Dels för kompabilitet men också för nätverkstjänster och dylikt.

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2009-02-18 12:44
Ursprungligen av PeeMaN:

Sen är det mycket enklare (oavsett arbetsplats) att köra en miljö. Dels för kompabilitet men också för nätverkstjänster och dylikt.

Det handlar enbart om att man har en kass miljö från första början. Vi har vissa Windowsspecifika lösningar på kontoret men samtliga är totalt onödiga och dagens inlåsning hade lätt kunnat undvikas om man hade tänkt lite för ett par år sedan.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2009-02-18 13:34
Ursprungligen av PeeMaN:

Det är väl inte så konstigt att de vill det egentligen?
Sätt dig själv in i situationen att du är tekniker och inte vet ett piss om mac, men så kommer det folk släpande och vill ha hjälp med sina macburkar och du har inte en jävla aning om vad du ska göra?
Sen är det mycket enklare (oavsett arbetsplats) att köra en miljö. Dels för kompabilitet men också för nätverkstjänster och dylikt.

Nä det är inte så konstigt. Problemet är inte dom utan cheferna som anställt dom och tror att dessa tekniker vet allt om mac och pc. Och visst det är enklast att köra en homogen milljö samma dator model, firmware,program och identisk data och det är också enklast om alla i företaget har samma name eftersom visit kort blir biligare att trycka.

Min personliga filosofi är att folk får köra allt dom vill. Vill dom köra en 386:a med plan 9, 68k mac med freebsd eller comadore 64 så får dom göra det - det är inte mitt jobb att hindra någon, utan att underlätta deras arbete;) - sen om det finns bättre lösningar så kommer jag att förelså dom - men aldrig kräva, i annat syfte än säkerhets skäl.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2009-02-18 18:18
Ursprungligen av PeeMaN:

Det är väl inte så konstigt att de vill det egentligen?
Sätt dig själv in i situationen att du är tekniker och inte vet ett piss om mac, men så kommer det folk släpande och vill ha hjälp med sina macburkar och du har inte en jävla aning om vad du ska göra?
Sen är det mycket enklare (oavsett arbetsplats) att köra en miljö. Dels för kompabilitet men också för nätverkstjänster och dylikt.

Om jag inte visste ett piss om mac skulle skämmas om jag kallade mig tekniker.
Det finns väl kurser och kompetensutveckling även för IT-tekniker?

Ursprungligen av Mach2:

Om jag inte visste ett piss om mac skulle skämmas om jag kallade mig tekniker.
Det finns väl kurser och kompetensutveckling även för IT-tekniker?

Jobbar man med Windows-system så åker man väl inte på Mac-kurs bara för att enligt dig få kalla sig tekniker. Finnas massor med duktiga tekniker som kan OS X i sömnen men inget om Windows och tvärt om. Finns tekniker som bara jobbar med *nix som är kassa på Windows.
Att vara tekniker handlar inte om att kunna alla OS som finns där ute.
Vissa tekniker jobbar heltid med endast en applikation och kanske är en av de bättre världen på den men är helt handikapade när det kommer till att supportera office.

Ursprungligen av mendezzz:

Jobbar man med Windows-system så åker man väl inte på Mac-kurs bara för att enligt dig få kalla sig tekniker. Finnas massor med duktiga tekniker som kan OS X i sömnen men inget om Windows och tvärt om. Finns tekniker som bara jobbar med *nix som är kassa på Windows.
Att vara tekniker handlar inte om att kunna alla OS som finns där ute.
Vissa tekniker jobbar heltid med endast en applikation och kanske är en av de bättre världen på den men är helt handikapade när det kommer till att supportera office.

Har en tidigare kompis; expert på ngt ekonomisystem jag glömt namnet på numera, han kan det, men inte mkt annat....

När det riktigt skiter sig så får han flyga runt halva klotet. I Expressfart till dubai, hongkong etc...
Men jag undrar om han skulle klara av att installera Windows ...?

Ursprungligen av PeeMaN:

Sen är det mycket enklare (oavsett arbetsplats) att köra en miljö. Dels för kompabilitet men också för nätverkstjänster och dylikt.

Knappast.

Rätt OS för rätt arbetsuppgift. Blandad miljö är billigare än ren Windowsmiljö. Fast ren macmiljö är ändå billigast.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-02-18 17:18
Ursprungligen av tok:

Tror inte det finns något universitet med mac förbud.

För att förtydliga: om man som anställd personal vill ha en Mac som tjänstedator så går det inte pga. policybeslut. Jag har den uppgiften från en som jobbat vid Uppsala universitet. Däremot vet jag inte om det gäller hela universitetet eller bara mer lokalt.

Ursprungligen av planB:

För att förtydliga: om man som anställd personal vill ha en Mac som tjänstedator så går det inte pga. policybeslut. Jag har den uppgiften från en som jobbat vid Uppsala universitet. Däremot vet jag inte om det gäller hela universitetet eller bara mer lokalt.

Det gäller inte hela Uppsala universitet. Jag har köpt flera macar via Uppsala universitets it-stöd.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-18 11:35

Många arbetsplatser har standardiserat på ett fåtal modeller och där är sällan mac med.
Däremot har jag sett att det finns företag som blir mer och mer flexibla och även tillåter en så pass mixad miljö som win/osx... IBM är ett av dem.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-02-18 12:36

Jag kör WinXP i WMware Fusion men det funkar inte så bra, det laggar ibland, speciellt när man kör VPN (med usb-smart card) och har trådlöst nät hemma. Kanske inte beror på WMware iofs. Måste kanske köra in Win i Bootcamp i stället. MacBook 2,4, sprillans...

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2009-02-18 18:41

Rent krasst:
Egentligen är det väl inte konstigt att man standardiserar så långt det är möjligt?
Sett till kronor och ören är det ju inget snack om att en plattform, en sorts hårdvara och en leverantör är ett givet val.
Väger man in användarnas produktivitet (som _kan_ vara svår att mäta i kronor och ören) är det säkert en annan sak.

Vi har på mitt jobb tre olika modeller bärbara HP till ca 10 000 användare (i hela koncernen).
XP som OS.
Klart det skulle kosta mer om jag fick välja en MacBook Pro och kräva samma service etc på den!?

Ursprungligen av Micke F:

Rent krasst:
Egentligen är det väl inte konstigt att man standardiserar så långt det är möjligt?
Sett till kronor och ören är det ju inget snack om att en plattform, en sorts hårdvara och en leverantör är ett givet val.
Väger man in användarnas produktivitet (som _kan_ vara svår att mäta i kronor och ören) är det säkert en annan sak.

Vi har på mitt jobb tre olika modeller bärbara HP till ca 10 000 användare (i hela koncernen).
XP som OS.
Klart det skulle kosta mer om jag fick välja en MacBook Pro och kräva samma service etc på den!?

Ger mig fan på att om man skiftade alla dessa Windowsburkar mot macar så skulle man kunna ge IT-avd en dräglig tillvaro. Mindre stress och överlag en bättre arbetsmiljö.
Företaget skulle tjäna på det genom mindre support, de kan minska supportavdelningen storlek. Hivar sedan ut alla dessa MS-licenser genom fönstret.

Men just det ja... "Tekniker" springer ju på kurs hos MS och kan MS produkter och då VÄLJER man hela tiden MS produkter för det kan man ju....

Och man sågar ju inte av den gren man sitter på....

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2009-02-18 22:47
Ursprungligen av Goflorp:

Ger mig fan på att om man skiftade alla dessa Windowsburkar mot macar så skulle man kunna ge IT-avd en dräglig tillvaro. Mindre stress och överlag en bättre arbetsmiljö.
Företaget skulle tjäna på det genom mindre support, de kan minska supportavdelningen storlek. Hivar sedan ut alla dessa MS-licenser genom fönstret.

Men just det ja... "Tekniker" springer ju på kurs hos MS och kan MS produkter och då VÄLJER man hela tiden MS produkter för det kan man ju....

Och man sågar ju inte av den gren man sitter på....

Tyvärr tror jag inte det.
Vi har jäkligt bra avtal med HP och när grejer går sönder (vilket händer förhållandevis sällan, faktiskt) byts de ut i princip med vändande post, vilket ju inte Apple är kända för att fixa...

Orkar inte ge mig in i licensdiskussionen, men klart är att med stora volymer sänker man kostnaden per dator - rejält - oavsett om det handlar om MS, Adobe mfl.

Missförstå mig rätt - jag arbetar helst (och snabbare) i Macmiljö, men har full förståelse för att företag väljer väg och håller stenkoll på vad deras anställda* använder för datorutrustning!

Dessutom kostar de bärbara vi har ca hälften av billigaste macbooken i listpris och då har vi en jäkla volymrabatt på det, misstänker jag.

/M
* eller, som på min arbetsplats, elever

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-02-18 20:03

En god anledning att välja rätt arbetsgivare.

Är man eftertraktad på arbetsmarknaden är det ju bara att lyfta på hatten och gå vid anställningsintervjun om man inte får en mac som tjänstedator.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-02-18 20:53

OP: Snicksnack.

http://www.apple.com/se/education/profiles/uppsala/index2.html

Jag kan bekräfta att jag såg beställningsformulären för Mac-grejor på universitetets webb för institutionernas datorköp. Däremot kan det, som det nämts, vara möjligt att enskilda institutioner har egna regler.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-02-19 12:00
Ursprungligen av jahve:

OP: Snicksnack.

http://www.apple.com/se/education/profiles/uppsala/index2.html

Jag kan bekräfta att jag såg beställningsformulären för Mac-grejor på universitetets webb för institutionernas datorköp. Däremot kan det, som det nämts, vara möjligt att enskilda institutioner har egna regler.

Kan säkert stämma.

Vad jag dock undrar över är: får studenter datorer av universitetet? Det gäller bara vissa utbildningar antar jag, inte om jag skriver in mig på en 10p kurs i Antikens historia?

För att gå tillbaka till detta med arbetsgivare

Skulle det vara en rekryteringsfördel, tror ni, om ett företag gjorde poäng av att de använder Mac/Apple i en branch där detta annars inte är självklart?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-02-19 07:40

<OT>Är arbetssökande och på stället där våra coacher sitter används open~sourceVara i mångt och mkt -- för att slippa kostsamma licenskrav etc -- härlig utveckling

dom kör hellre på donationsPeng!
</OT>

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2009-02-19 07:55

På Lunds universitet har centralförvaltningen policy-beslut på att endast använda PC, med ett system som heter EGA som innebär att du har 4 olika datorer att välja på. Handlar om central styrning av allt på datorerna.
Finns också gott om institutioner som vägrar ha med mac att göra. Historiska och Teologen är 2 rätt stora som jag vet dissar mac totalt.
Överlag inom univ. tror jag på mindre mac. Univ ska precis gå över till Excvhange på mailserververn och det funkar väl iofs bra med mac så länge man bara anävnder den som mailserver, men jag gissar att det rätt snart kommer krav på att man skall boka möten via kalenderfunktionen och då börjar det bli klurigare med mac. Framförallt ligger problemet i att den centrala datorservicen inte vill vet något om mac, de agerar alltid som att mac är någon leksak som inte har på univ att göra. De ger ungefär lika mycket support på mac som på playstaton. "Kör du mac om du vill men allt kommer funka sämre och be inte oss om support".

Ursprungligen av bollman:

På Lunds universitet har centralförvaltningen policy-beslut på att endast använda PC, med ett system som heter EGA som innebär att du har 4 olika datorer att välja på. Handlar om central styrning av allt på datorerna.
Finns också gott om institutioner som vägrar ha med mac att göra. Historiska och Teologen är 2 rätt stora som jag vet dissar mac totalt.
Överlag inom univ. tror jag på mindre mac. Univ ska precis gå över till Excvhange på mailserververn och det funkar väl iofs bra med mac så länge man bara anävnder den som mailserver, men jag gissar att det rätt snart kommer krav på att man skall boka möten via kalenderfunktionen och då börjar det bli klurigare med mac. Framförallt ligger problemet i att den centrala datorservicen inte vill vet något om mac, de agerar alltid som att mac är någon leksak som inte har på univ att göra. De ger ungefär lika mycket support på mac som på playstaton. "Kör du mac om du vill men allt kommer funka sämre och be inte oss om support".

Uppe på lth springer var och varannan runt med sin bärbara mac. Jag tror jag totalt har haft två föreläsare med PC, resten har haft mac.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-19 08:43

Bollman: Funkar alldeles utmärkt med Entourage...

Däremot förstår jag när man vill standardisera, vi gör det på mitt jobb till de kunder vi har (IT-konsult) och det blir en fruktansvärt lätthanterad miljö man tillhandahåller kunderna.

I slutändan så handlar det alltid om pengar... vad som är billigast för företaget.

Ursprungligen av Trineo:

I slutändan så handlar det alltid om pengar... vad som är billigast för företaget.

Det handlar om vad någon påstår är billigast. Till exempel en konsult som vill sälja in sin lösning.

"Standardisering" på ett OS och ett minimalt antal modeller (och även program) gör supportens jobb lättare, men allt annat blir sämre. Om det enda verktyget du får ha är en hammare så blir det knepigt att skruva i en skruv. Det kanske finns en (dålig) skruvmejselmodul som du kan sätta på hammaren, men inte ens den får du för den ingår inte i standardkonfigurationen. Datorerna reduceras till nån slags multifunktionsskrivmaskiner som inte går att göra något mer på än det supporten bestämt.

Windows kostnadseffektivt? Dumheter. Vad är det som är effektivt med att sätta sig mitt ute på datakriminalitetens leriga slagfält, hukande i en skyttegrav med en hjälm på sig? Förr eller senare smäller det och hela företaget står still en vecka. (Det händer!) När alternativet är att dansa bekymmerslöst på en grön äng långt borta från slagfältet och plocka blommor? Kriget kan komma till oss också, men varför gå dit medvetet?

Men vapenleverantörerna vill inte att du är på den där ängen! Det tjänar de inga pengar på.

Ursprungligen av ingemar ragnemalm:

när alternativet är att dansa bekymmerslöst på en grön äng långt borta från slagfältet och plocka blommor?

<<<<>>>>

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2009-02-24 18:05
Ursprungligen av Trineo:

Bollman: Funkar alldeles utmärkt med Entourage...

Tyvärr inte med Studentversionen av Office..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-19 10:56

Ingemar: Jo, har sett den beskrivningen tidigare om än inte fullt så färgfull... men det är sanningen med ett stort lass modifikation. Att en IT-konsult skulle bestämma vilka mjukvaror ett företag skall använda är bara befängt och det hoppas jag du faktiskt vet om... det är något som företaget själv är med och specificerar, det man sedan gör är att ordna miljön så att minsta strul kan uppkomma. Att det gör så att man måste använda Word istället för Pages... so be it men sån är verkligheten.

Har själv varit i branschen de senaste 14åren och det faktiskt först nu som Mac börjar bli aktuell att ha som en mixad miljö... tidigare har det inte varit möjligt utan massor med speciallösningar.
Att renodla ett företags miljö till Apple och sen påstå att man kan jobba som på en grön äng kallar jag naivt... för hur gör du med deras specialtillämpningar och system som Navision, Agresso, Exchange... och de är ändå ganska vanliga saker... sen när du har andra företag som sitter med än mer special som verkligen inte går att få igång på en mac... ja då har du skitit i det stora blå när du föreslår en migrering till ett "annat mycket bättre (macvänligare) system".

Bevaka tråden