Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbookfrågor FW eler inte, gammal eller "unibody"

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej på er alla!!!

Jag var på väg att köpa en macbook för ett tag sedan men av ett antal anledningar lades det hela tyvärr på hyllan eftersom jag ej hade någon tid alls till musicerande.

Då var det den "gamla" svarta 2,4 GHz macbooken som var intressant med 2-4 i arbetsminne och disk på 250 har jag för mig. Denna skulle kopplas till ett S90ES först och främst men jag hade även tänkt använda några andra racksynthar via midikedja och mixer. Ett externt ljudkort skulle köpas till men huruvida det skulle kopplas via USB eller FW vet jag ej eftersom jag ännu ej införskaffat något.

Nu har dock "unibody'n" gjort entré vilket verkar tilltala många designmässigt men reta andra pga avsaknaden av FW.

1. När jag nu åter skall göra slag i saken och införskaffa denna macbook. bör jag då försöka hitta den gamla eller skall jag gå på den "nya" unibody'n?
2. Hur viktig tycker ni alla att just FW-ingången är?

Den skall bara användas till musikdator med logic som program.

Tacksam för kommentarer i frågan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-24 22:53

Jag tycker att det helt och hållet har att göra med om du har något sedan tidigare som kräver FW. Om inte och bdugeten mtillåter det skall du absolut gå på den nya unibody-burken.

Ljud skapar ju inte lika stora filer som t ex video så när du skall ta backup så behöver du kanske inte använda FW för att det skall gå snabbt. Använd Time Machine för backup. Funkar kanon med USB, förutom första gången då det tar en stund...

Ursprungligen av bengtb:

Ljud skapar ju inte lika stora filer som t ex video så när du skall ta backup så behöver du kanske inte använda FW för att det skall gå snabbt. Använd Time Machine för backup. Funkar kanon med USB, förutom första gången då det tar en stund...

Det är framförallt ljudkort som är ett problem - de allra flesta professionella ljudkort använder Firewire, och USB är överlag ett betydligt sämre alternativ. Sen hjälper det väl inte heller att Firewire är bättre för diskar också, vilket definitivt har sina poänger när man jobbar med stora projekt med många spår.

Då du ska använda den som musikdator så vill du med all säkerhet ha FW.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-02-25 16:30
Ursprungligen av Gilbert 2:

Då du ska använda den som musikdator så vill du med all säkerhet ha FW.

Inte med all säkerhet. Jag har aldrig använt FW och har aldrig saknat det heller.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2009-02-25 01:06

Du får väl fundera på ljudkort och hur du ska lösa det med din laptop. Att ta bort FW från macar är nog det mest korkade apple har gjort i modern tid. Jag skulle kunna tänka mig att det kunde gå att motivera om de
hade haft en expresscard eller något sånt. Men de har de inte, men en CD förväntas man vilja springa om kring och släpa på. Apple har verkligen inte hängt med i vad som händer på laptop sidan, gissar att de är för fokuserade på iphone.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-25 07:59

Köp en beg. Macbook med fw. Livslängden är ändå hyfsat kort på dem. Du vill inte vara utan fw.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-25 10:54

Jag skulle, i dagsläget, köpa den nya "budgetmodellen", den har nVidia-grafik och FW. Bästa macbooken är den billigaste!

Som tidigare sagts, du vill ha FW om du ska kunna köra vettiga ljudkort med låg CPU-last.

Tack för all input!!!

...ang att mac sakta men säkert "överger" FW fick jag en förklaring på av en person där han sade att FW visserligen var en gammal proffsstandard men att usb-3 mycket snart kommer att ta över som ny standard. FW-produkter kommer således ej att utvecklas utan snarare ersättas och dö ut. ...ja, vad vet jag.

Ursprungligen av Grandpianoguy:

T...ang att mac sakta men säkert "överger" FW fick jag en förklaring på av en person där han sade att FW visserligen var en gammal proffsstandard men att usb-3 mycket snart kommer att ta över som ny standard. FW-produkter kommer således ej att utvecklas utan snarare ersättas och dö ut. ...ja, vad vet jag.

Det här ju lite löjligt att sprida "Fakta" att "mac sakta men säkert 'överger' FW", när det snarare ser ut som att hela Apples sortiment går över till FW800, som ger dig dubbelt så stor bandbredd. Till och med Mac Minin har ju FW800 numera.

Anledningen till att Unibody MacBook'en saknar FW beror nog snarare på att den har ett extremt litet moderkort och har en enda krets från NVIDIA som hanterar all form av I/O, USB, nätverk, bluetooth m.m.
Den kretsen har inte support för FW, samma krets används i MacBook Pro så har Apple varit tvungna att lägga till en separat kontroller för FW800, det kostar extra, det tar mer plats på både moderkort och chassit, och det finns säkert också statistik vad en "extra port" kostar i support och garanti ärenden.
När man summerar den kostnaden med att 99.9% av MacBook köparna aldrig använt sin FW port och att pristet för det nya chassit och det mycket bättre grafikkortet som kommer alla köpare till godo är det nog lätt att avstå FW tills dessa att NVIDIA kretsarna får stöd för FW800.

Det var ju något liknande som hände med den första Intel MacBook Pro, som vid lanseringen saknade FW800 som den förra modellen hade haft.
Då "Dödförklarades" Firewire precis som nu, men det tog mindre än ett år innan Intel hade fått fram en ny revision av sitt I/O chip som gjorde att man kunde tillföra FW800 på MacBook Pro modellen igen.

Det finns flera anledningar att föredra FW före USB men i det marknadssegmentet som MacBook'en ligger i finns det fler ljudinterface för USB än för FW.

Men, jag skulle vara lite sur själv om jag hade massor med FW grejor och var tvungen att köpa en MacBook, men kunde jag inte köpa en MacBook Pro skulle jag nog ta den vita, den har ju nästan samma spec som Unibody versionen och är dessutom billigare.

Ursprungligen av Janne.M:

Det här ju lite löjligt att sprida "Fakta" att "mac sakta men säkert 'överger' FW"

Ja, visst kan man tycka att det är löjligt... ...själv tycker jag att ditt påhopp är löjligt... ...99musik är ju ett forum där jag oavsett kunskap borde kunna få ställa frågor samt be om råd, eller. Om jag i samband med detta berättar för andra vad någon sagt till mig, när blev detta "fakta"?

Tack för ditt inlägg som säkert klargör mycket i FW-frågan för andra som läser samt undrar.
Du verkar i mina ögon väldigt kunnig samt påläst i ämnet och därför är dina inlägg viktiga för debattens skull men ge dig inte på mig personligen så är du snäll.

Sedan är ju macbookfrågan avgjord i och med att jag skaffade en "2.4GHz unibody" och eftersom jag nu befinner mig i det segmentet så är ju ett gott råd ang USB-ljudkort vad jag nu önskar att du samt andra kan hjälpa mig med.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-25 13:03

Det kommer FW3200 snart också...
Det är möjligt att USB3 kommer att ta över, jag har för mig att man skall kunna strömsätta saker på riktigt i den nya standarden. Man missar ju poängen med FW att det är ett separat chip som sköter kommunikationen eftersom USB belastar processorn, men men...

Japp, en upphottad seriebuss avsedd för möss och tangent är inte perfekt för realtidskritiska ändamål, oavsett vilka hastigheter man än skrämmer upp det i.

USB3 lär dessutom dröja, så jag skulle inte vänta på det om man vill göra musik de närmaste åren...

Jag håller med Skilling. FW är helt okej, men det går alldeles utmärkt att skapa och spela in musik utan det, och jag skulle inte vara orolig över att köpa en FW-lös dator för musikändamål.

Ja, nu är macbookfrågan avgjord i allafall eftersom jag nu valt bort FW.

Införskaffade just en macbook unibody 2.4MHz.

Den självklara frågan nu är vad ni tycker att jag skall välja för USB-baserat ljudkort till den.

Ytterst tacksam för nya förslag.

Oavsett anledning så är det ju så att Apple inte längre har Firewire i alla sina datormodeller. Och för dem av oss som använder Firewire (vilket iofs förmodligen bara är musiker och de som håller på med video eller stora datamängder) så är det en klar nackdel.

Grandpianoguy: jag skulle rekommendera att du startar en ny tråd för ljudkortsfrågan, och att du skriver något om prisklass, hur många kanaler du behöver, osv. Här drunknar nog frågan i diskussionen om Firewire.

Ursprungligen av false messiah:

Grandpianoguy: jag skulle rekommendera att du startar en ny tråd för ljudkortsfrågan

Du har så rätt!!! Skall göra så.

Grandpianoguy: Jag ber dig så mycket om ursäkt, det var inte personligt menat, det var mer åt den som hade "förklarat" för dig att Firewire var en något på väg ut och skulle ersättas av USB3!?.
Jag har bara varit sååå trött på att så många har "konstaterat" att "nu har Apple övergivit Firewire!!!!", det var som sagt var inte första gången det har hänt...

1
Bevaka tråden