Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Snabbt ljudbyte i Reason

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag använder numera Reason som min enda ljudkälla live. Jag är väldigt nöjd med hur flexibelt allt kan styras från mina två klaviaturer. Nu har det dock uppstått en situation där jag snabbt behöver byta ljuduppsättning mellan två låtar. Det går bra att i förväg ladda alla de olika "songs" som jag ska använda. Men jag skulle vilja växla mellan dem utan att behöva sträcka mig efter datorn/musen. Det verkar olösligt men finns det något snillrikt sätt att tillägna en knapp eller ett reglage på min Edirol pcr-800 ett sådant ljudbyte? Förr i tiden fanns ju program change...

Har någon funderat i liknande banor?

/Silvermannen

Finns det nåt sätt att göra det enbart med tangentbordet? (kan inte reason) Isf finns det olika program som översätter midi till tangentbordstryckningar som kanske skulle kunna funka om det inte går att lösa i Reason.

Det kan vara en möjlighet. Om man lyckas sända ett meddelande som betyder "stäng filen" eller så kan man ju lägga upp sina filer i ordning och stänga dem en efter en så att nästa kommer upp. Nackdelen är väl att processen inte går att ångra så lätt.

Finns sådana program även till mac? Vad är det för program?

Ja Bome's midi translator hette det på pc.. ska se, Kid Beyond vet jag har eller har haft en sån setup där midi-controller styr datorn hejvilt. Han har tydligen gått över till mac: "...and now I’m using MidiPipe and QuicKeys on my Mac" så där har du lite att googla på!

Nackdelen lär bli att om ett separat program ska kopplas upp mot din midi-controller kanske inte Reason kan göra det samtidigt. Men det beror på, min MicroKontrol använder t.ex. olika controllers för keyboard och rattar så med den skulle det funka. Det kanske också går att skicka vidare midi från midipipe eller nåt, ingen aning.

Iaf så är ju här kanske en onödigt komplicerad lösning om nån kommer på nåt smidigare.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-02-28 13:50

Programmet verkar tyvärr inte helt 100 för sånt här ännu, men det kommer säkert. Alternativet är väl att ladda upp låtarna i motsatt sekventiell ordning från spelordningen och sedan köra äpple+w för att stänga låtens fönster då den är klar.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-02-28 15:39

parameterlås allt och bounca till olika ljudfiler ? bara använda samplern sen ?

Tack för tipsen! Tills vidare har problemet löst sig med en förändring av låtordningen...

äpple+w känns annars som ett något stabilare förslag än att snabbt försöka lokalisera muspekaren och klicka.

Veteran: ditt förslag förstår jag inte alls. Sorry.

1
Bevaka tråden