Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Frågor om datorfläktar

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2009-02-28 14:03

Hej!

Min dator låter en del, så jag tänkte köpa en ny fläkt. Men jag är inte helt säker på vilken av fläktarna som låter mest.

Kan man köra igång en fläkt i taget med datorn i viloläge eller något liknande?
Det vore skitbra om det gick, så jag kan höra vilken som låter mest.

mvh

Du kan ju driva fläktarna med t.ex. ett batteri, men det är lite trixigt. Vanligtvis är det alla fläktar som låter, så du bör fundera på att byta ut alla.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-02-28 15:05

→ ofta kan det vara processor\nätaggregatets fläktar som e värst, om du har en äldre dator !!

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2009-02-28 15:17

Tack för svaren.

Totalt är det tre fläktar i datorn. Grafikkortsfläkten låter minst av dem. Det märker jag när jag lyssnar i datorn.

Processorfläkten och fläkten i nätagget ligger väldigt nära varann, så det är svårt att höra vilken som låter, men jag är ganska säker på att processorfläkten är den som är värst. Att byta ut både nätagg och processorfläkt blir lite dyrt.

Processorfläktar är ju billigare också...

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2009-02-28 15:36

Kan ni rekommendera några bra, tysta processorfläktar?

  • Medlem
  • 2009-02-28 15:57

Rent generellt kan man väl säga att ju större fläkten är desto bättre. Den kan alltså skyffla samma mängd luft på mindre varvtal och varvtalet är nog det som mest styr hur mycket fläkten låter. Sedan kan man ju leka lite med mer eller mindre eleganta kylelement också för att kunna dra ner på varvtalet oavsett fläktens storlek.

Nu var det iofs ett tag sedan jag köpte fläkt men anger inte de flesta tillverkare dB på fläkten idag? Det torde ju ge en fingervisning om vad som låter minst. Sedan får man dock se upp med jättekylare och sådant som kan vara svårt eller för att inte säga omöjligt att knöka ner i burken pga komponenter på moderkortet som är ivägen.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-02-28 15:58

Kan du inte dämpa lådan istället .. och klippa \ skruva av ev galler i nätdelen på blåset.. det brukar ge mindre brus

\\ har du inte barn med långa fingrar i närheten, kan det senare vara en idee

jag kollade min cpu-fläkt precis efter att jag läst denna tråden. hej vad tjockt det var med damm där. gick lös med tryckluft i hela lådan. dammade som bara den, och tystare blev det. och jag måste nog säga att jag känner att datorn blev en smula kvickare.

  • Medlem
  • 2009-02-28 17:12

Vilket moderkort, vilken budget?

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2009-02-28 18:34

Tack igen!

TMB: Yes! Större fläktar vore att föredra, men det är ganska trångt i min burk.

~~~: Jo... funderade på att sätta i sånt där dämpande skumgummi på insidan av chassit, men är orolig för att det blir för varmt.

beariksson: Det gjorde jag med. Märkte dock inte stor skillnad.

jgb: Moderkort ---> http://www.dustin.se/pd_5010113621.aspx

Budget: Runt 300... kanske 400

  • Medlem
  • 2009-02-28 18:43

Det finns flera trix för att kyla datorn på ett bättre sätt. Ett är att regelbundet blåsa ur allt damm som snabbt fastnar inuti hela datorn.

Vad gäller fläktar och fläktstyrning finns det en uppsjö med prylar. Jag kör med en enkel gammal fläktstyrning från Zalman, som bara har manuella styrningar vilka är kopplade till 4 st. 80 mm fläktar och två 12 0 mm fläktar. Jag har gjort ett insug genom sidan på datorn som går via ett rör ner till processorn så att den suger luft direkt utifrån rummet till kylningen och sen blåser den varma luften bakåt där en 120 mm fläkt tar vid och blåser vidare ut ur chassit. Nya lådor har för det mesta detta rör färdigmonterat nu för tiden har jag sett. När jag spelar grafikkrävande spel så spelar oftast ljudnivån från datorn ingen roll iom att man sitter med lurar så då brassar jag på med en 120 mm fläkt på full fart. Den sänker tempen med c:a 11 grader på propp och grafikkort.

Sen kan man skaffa en panel som går att styra via USB med program som till exempel SpeedFan - Access temperature sensor in your computer . Då kopplar man in fläktar till panelen och så sköter den resten på bästa sätt.

/Mein

  • Medlem
  • 2009-03-01 08:38

http://www.dustin.se/pd_5010213431.aspx är t.ex en helt ljudlös cpu-kylare som passar ditt moderkort. Ingen aning om den räcker till för att kyla det du kör på dock.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2009-03-01 09:26

Den här CPU-kylaren från Zalman kan jag rekommendera:
http://www.dustin.se/pd_5010205865.aspx

Den går att reglera från utsidan och är nästan ljudlös.
Jag har den i min lilla Antec-låda med AMD-processor.

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2009-03-01 13:58

Marcus: Det var ett intressant tips!

Ganska stor, dock. Om den ska få plats, måste jag flytta på minnena.
Spelar det någon roll i vilka uttag minnena sitter i? Har 4 st uttag, och de två jag har sitter i dem till vänster, bredvid cpu-fläkten.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-03-01 14:13

det e vellan bata att testa .. piper det 3 ggr e nåt fel

-- min nättator har CPUfläkten och PSUagget i samma .. med en sugkopa över processorn .. låter ingenting .. men då snakkar vi 1999 & IBM, hur skönt och ev skamligt som helst! -- har uppgraderat till ATI radeon grafik nu .. för att slippa hakk!

1
Bevaka tråden