Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

RAID HD problem.

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2009-02-28 19:32

Tjenixen,

Jag har nyligen bytt ut min gamla musik dator mot nytt och fick övers lite data prylar som jag stoppade in i min gamla musik dator. Tyvärr gick något väldigt fel, det luktade lite bränt o nu vill inte datorn längre funka som den ska ..

Hursom helst, jag har haft 2st 80GB IDE HD:n konfigurerade som RAID, de dök dock alltid upp som två separata diskar i windows. Nu köpte jag ett externt HD kabinet som överför från 3,5 IDE via USB2.0 för att rädda det som finns på alla hårddiskar som satt i den datorn.

MEN

De två 80GB HD:n uppvisar bara konstiga tecken & mappar som inte kan öppnas/flyttas osv osv .. Är det så att om de suttit som RAID diskar så behöver de läsas med hjälp av ett raidkort ??
Jag har en till precis likadan HD som jag haft som boot drive men den satt som master på egen IDE kanal och den går att läsa/kopiera/flytta data ifrån.

Hälp tages tacksamt emot.

Japp du behöver nog tyvärr RAID-kort.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-01 00:01
Ursprungligen av SynthX:

De två 80GB HD:n uppvisar bara konstiga tecken & mappar som inte kan öppnas/flyttas osv osv .. Är det så att om de suttit som RAID diskar så behöver de läsas med hjälp av ett raidkort ??
Jag har en till precis likadan HD som jag haft som boot drive men den satt som master på egen IDE kanal och den går att läsa/kopiera/flytta data ifrån.

Jag skulle tro att det beror på att formatet på disken på RAID-skivorna skiljer sig åt mellan datorn och kabinettet. När du kör RAID med diskarna direkt i datorn så används ett format för RAID och lådan som du köpt använder ett annat format. Detta är precis den stora faran med alla dessa RAID-lådor som säljs idag. Går lådan sönder står du där utan att kunna komma åt informationen på diskarn, även om diskarna i sig är hela.

För att komma tillbaka till där du var måste du alltså återskapa den konfiguration du hade ursprungligen. Använde du ett visst sätt att koppla in diskarna -- använd det nu också. Använde du nått speciellt program för att köra diskarna i RAID -- gör det nu också. Använde du nån specialhårdvara för att köra diskarna i RAID -- gör det nu också.

Glöm sedan inte att RAID inte är en ersättare till backup. RAID ger en säkrare drift och kanske en snabbare sådan, men utan garantier (vilket du också märkt...!) Tag en BACKUP nästa gång så är det bara att formatera om och lägga tillbaka från backupen! (80 GB-diskar eller större kostar inte så mycket idag).

Lycka till!
/B

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2009-03-01 09:06

Ok, tack för svaren. Blir att köpa ett raidkort o stoppa in det i en annan burk då. det gamla "raid kortet" sitter som standard på det moderkort som jag tror är trasigt. återstår att se om man kastar 299:- i sjön alltså

  • Medlem
  • 2009-03-01 15:24

Som bengtb säger så måste du veta hur det var uppsatt.
Var det i en RAID1'a eller RAID0'a ?
Misstänker att det var RAID0 annars hade du haft identiska kopior på båda diskar och "bör" ha gått läsa direkt.
RAID0, stripe'ar datat (en del av filen på ena disken, den andra delen på andra disken) och om du inte lyckas sätta upp exakt samma uppsättning så kommer du inte få ut datat.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2009-03-02 21:19

Hejs,

Köpte mig ett raid kort och fick ut datan på diskarna. Raid 0 var det
som jag tydligen kört. Nu ska jag inte köra raid på så viktiga grejer som
musikfiler på egna projekt som man slitit i flera år med .. Nästan 70GB
musik höll på att gå förlorat

1
Bevaka tråden