Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hyra film o serier på ATV från Sverige med US iTunes Konto

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Linköping, Sweden, Sweden
  • 2009-03-02 14:17

Om man har ett amerikanskt itunes-konto och köper en Apple TV i sverige, kommer jag kunna hyra och köpa film och serier direkt från guit då? Krävs det hack eller är det itunes kontot som avgör vad man ser i menyerna?

Jag vill fimpa windows/linux htpcn för nåt snabbt och enkelt och smidigt.

Det jag vill kunna göra framförallt är att hyra film o serier samt kunna prenumerera / streama podcasts direkt från nätet in i min TV.

Vill ha nåt tyst och lätt skött som bara funkar . Har två macbooks hemma so mamn kan streama musik osv ifrån med.

Ska man gå på en 40GB AppleTV eller en MacMini? Nästa dubbla priset för en mini?

Har du ett amerikanskt konto så är det bara att köra på, inga hack nödvändiga. Dock måste du ju troligtvis gå vägen via presentkort.

  • Medlem
  • Linköping, Sweden, Sweden
  • 2009-03-03 08:46
Ursprungligen av phindus:

Har du ett amerikanskt konto så är det bara att köra på, inga hack nödvändiga. Dock måste du ju troligtvis gå vägen via presentkort.

Jo att använda gift cards är jag med på. Men det funkar alltså om jag går o köper en AppleTV här i Sverige. Samma mjukvara som i USA osv? Kan man riskera att få sitt konto inaktiverat om man enbart använder gift cards.

Jag vill så gärna att det ska funka bra. Vore nice att se nån bra jämförelse mellan MacMini och AppleTV med.

Vi har alla andra för tankar om AppleTV, verkar lite dött i denna delen av forumet? O:-)

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-03-03 09:56

Skillnaden mellan ATV och en Mac mini är skillnaden mellan en mediaspelare och en dator med de möjligheter och begränsningar det innebär. Med en dator kan du få vad som helst till TV-skärmen utan en massa konstiga hack, men inte lika smidigt som med en mediaspelare av ATV:ns typ och till ett betydligt högre pris.

Men hade iTunes haft de tjänster som finns i USA så hade jag köpt en ATV för länge sedan just för smidighetens skull - trots att den är daterad och begränsande.

Givetvis kan du få ditt konto spärrat iom att du bryter mot användaravtalet.

  • Medlem
  • Linköping, Sweden, Sweden
  • 2009-03-04 09:53

Då är ju frågan. 40gb eller 160gb, om man hyr flm o köper serier direkt från sin tv, kommer man då behöva det större utrymmet eller kommer det synkas tillbaka till iTunes och så streamar jag där ifrån senare? Eller lagras allt direkt på tv om man gör så. Vanliga serier i HD verkar ju vara lite större filer, man vill ju inte behöva rensa den jämt?

Hur är lösningen på detta?

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2009-03-04 11:14
Ursprungligen av Millow:

Då är ju frågan. 40gb eller 160gb, om man hyr flm o köper serier direkt från sin tv, kommer man då behöva det större utrymmet eller kommer det synkas tillbaka till iTunes och så streamar jag där ifrån senare? Eller lagras allt direkt på tv om man gör så. Vanliga serier i HD verkar ju vara lite större filer, man vill ju inte behöva rensa den jämt?

Hur är lösningen på detta?

Jag röstar för så stort utrymme som möjligt, hade 40 gb i min men uppdaterade den för ett år sedan till en 200 gb och jag har förnärvarande 25GB kvar..

  • Medlem
  • Linköping, Sweden, Sweden
  • 2009-03-04 11:15
Ursprungligen av Robban B:

Jag röstar för så stort utrymme som möjligt, hade 40 gb i min men uppdaterade den för ett år sedan till en 200 gb och jag har förnärvarande 25GB kvar..

Är det smidigt att byta hårddisk själv? Kör du hackat eller standard som jag kommer göra?

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2009-03-04 12:13
Ursprungligen av Millow:

Är det smidigt att byta hårddisk själv? Kör du hackat eller standard som jag kommer göra?

Inte så svårt att byta, jag följde denna guide http://www.macworld.com/article/57079/2007/03/appletvharddrive.html

Körde hackat initialt men just nu gör jag det inte. Körde med det här hacket http://www.atvflash.com/product_info.php?cPath=22&products_id=27

Anledningen är att jag lagt över barnens dvd filmer i kompatibelt format samt att jag kör mycket genom iTunes store (USA).

  • Medlem
  • Linköping, Sweden, Sweden
  • 2009-03-04 13:01
Ursprungligen av Robban B:

Inte så svårt att byta, jag följde denna guide http://www.macworld.com/article/57079/2007/03/appletvharddrive.html

Körde hackat initialt men just nu gör jag det inte. Körde med det här hacket http://www.atvflash.com/product_info.php?cPath=22&products_id=27

Anledningen är att jag lagt över barnens dvd filmer i kompatibelt format samt att jag kör mycket genom iTunes store (USA).

Ok, funkar iTunes US Store bra genom AppleTV, kan man hyra film, köpa serier osv direkt från gränssnittet o slippa fippla i iTunes?

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2009-03-04 14:44
Ursprungligen av Millow:

Ok, funkar iTunes US Store bra genom AppleTV, kan man hyra film, köpa serier osv direkt från gränssnittet o slippa fippla i iTunes?

Japp helt korrekt. Fungerar supersmidigt.

  • Medlem
  • Linköping, Sweden, Sweden
  • 2009-03-04 16:19

Låter inte fel. Men man kanske skulle satsa på en 40GB o byta HDD själv, men då lär väl garantin ryka all världens väg kan jag tänka mig.

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2009-03-04 20:15
Ursprungligen av Millow:

Låter inte fel. Men man kanske skulle satsa på en 40GB o byta HDD själv, men då lär väl garantin ryka all världens väg kan jag tänka mig.

Hade nog köpt den stora och sedan bytt när garantin gått ut. Så gjorde jag

Betänk också att Apple TV inte använder sig av SATA-hårddiskar. Vem vet när utvecklingen av IDE-diskar börjar mattas av... Visst, det finns ju t ex 320 GB-diskar, så det är väl inget problem just nu, men ville bara påpeka det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-04 23:45

Kan bara hålla med flera här att ATV är supersmidigt, tittar just nu på Säsong två på Mad Men.

det är enkelt, snyggt och bra kvalité, sen är det trådlöst vilket gör det extra enkelt att ha snyggt bredvid TV.n

  • Medlem
  • Linköping, Sweden, Sweden
  • 2009-03-05 14:12

Låter kalas bra.

Hur bra är kvaliteten på HD material i jämförelse med exempelvis 720p mkv material? Kan tänka mig att den inte mäktar med Bluray rullar men tankat material borde det ju vara i närheten av?

Ursprungligen av Millow:

Låter kalas bra.

Hur bra är kvaliteten på HD material i jämförelse med exempelvis 720p mkv material? Kan tänka mig att den inte mäktar med Bluray rullar men tankat material borde det ju vara i närheten av?

Det är hyffsad kvalitet, dvs inte lika bra som BD men bra mycket bättre än DVD.

  • Medlem
  • Linköping, Sweden, Sweden
  • 2009-03-06 08:57

OK, det lär ju duga, om man tänker att man slipper allt flum med o åka o handla en bluray för 280 som man ser en gång och sen slänger.

Någon som har nån bra sida med utbudet på alla titlar på AppleTV movie rentals som uppdateras, gärna som RSS, när det kommer nya releaser?

appletvjunkie.com är ganska bra.

  • Medlem
  • Linköping, Sweden, Sweden
  • 2009-03-06 15:40

Cool, har varit o köpt mig en 40GB nu, väntar på att komma hem o få koppla in den.

  • Medlem
  • Öckerö
  • 2009-03-13 20:38

Hur har det gott för dig, fungerar den bra?
Är du nöjd?

  • Medlem
  • Linköping, Sweden, Sweden
  • 2009-03-17 09:22
Ursprungligen av Frecar:

Hur har det gott för dig, fungerar den bra?
Är du nöjd?

Tjena det har gått kalas. Blev en 40GB tv som jag tycker är grym. Hyrt en HD rulle och köpt ett par serier. En sak har hänt och det var att jag var tvungen att bryta strömmen en gång för det blev bara vitt när jag drog igång en serie eller film.

Stör mig lite på att man måste hålla koll på kopior osv själv, jag kan inte ta bort ett tv-avsnitt o trycka på "Play" igen om jag köpt det. jag har inte tagit bort något men vore ju smidigt om man kunde göra det för dom tar ju endel space på datorn och skulle man vilja se dom igen vill man ju inte köpa dom igen.

Grym liten box detta och galet smidig. Måste bara hitta en bra iTunes Gift Card "pimp" också

  • Medlem
  • 2009-04-27 17:42

Någon som har tips på säljare på ebay som säljer gift certificates (US)? Jag är sugen på appleTV nu, men känner att jag först vill köpa mig några gift-certificates...

Tacksam för hjälp

1
Bevaka tråden