Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Död Evolver

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Körde en 12v 300mah adapter till evolvern som eg ska ha 14v 500mah. Det gick bra ett par timmar men analogdelen brummade lite. Till slut började adaptern lukta lite brännt så jag kopplade ur den. När jag sedan fick tag i en 15v 600mah adapter så vill den inte starta. En lysdiot tänds men inte displayen. Den funkar inte heller med 12v adapter som jag kört med innan.

Jag har mätt strömmen och adaptrarna lämnar 12,5 respektive 15 volt.

Kan en adapter ge ifrån sig för hög ström om den blir övehettad eller kan digitaldelen blivit förstörd av för svag ström? Var ska man börja felsökningen? DSI säger att Evolvern ints ska skadas av 12 volt och att den går att köra på 15 volt också.

Någon som har ett os2 chip över efter en uppgradering som jag kan få låna och prova med?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-03-08 22:57

Weird, har du testat med hård reset/total återställning på evolvern? Låter som om du överbelastat den adaptern på 12 volt, men då brukar spänningen sjunka snarare och det bör inte skada synthen mer än att den kanske inte fungerar.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-03-08 23:22

Skumt...hade ett liknande fel på polarens evolver i januari:
Evolvern bara dog, så jag antog att det var adaptern men mätte på den för säkerhets skull och den var helt ok. Öppnade sen och mätte på spänningregulatorn inne i evolvern och den leverade rätt. Så min slutsats var att nåt annat brunnit och att det bara var att slänga eftersom allt är ytmonterat och grant. Men så skruvade jag ihop den och testade den en sista gång och då bootade den igång igen, så jag antar att det är nåt i mjukvaran som hängde sig innan...skumt är ordet.
Hoppas det löser sig!

  • Medlem
  • Vetlanda
  • 2009-03-09 00:21

Tror den ska få ligga ett tag... över natten så den laddar ur alla kondingar. Kan det vara så ni som vet?? Kroffe??

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-03-09 07:56

mja...vem vet?
Jag tror i alla fall att felet min polare hade på sin evolver var att hårdvarucheckarna vid startupen av nån anledning inte gick igenom ... och sen gjorde det helt plötsligt?
Maila Dave Smith!

Jag har mailat och enligt honom ska den inte paja av det... Hoppas på ett gammalt os2 chip

Jag har ett OS2-chip här i skrivbordslådan. PMa mig om du vill ha det.

It's alive!!! Skruvade isär den och letade efter synliga fel utan att hitta något. När jag skruvade ihopa den och testade var det fortfarande bara en lysdiod som tändes. I desperation började jag trycka på alla knappar och efter några sekunder tändes displayen och nu verkar den funka igen. Ibland när jag startar den hamnar den i det halvdöda läget men då hjälper det att trycka lite på knapparna igen. Skumt men den funkar som den ska när det kommer igång iaf.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-03-11 19:25

Låter som liknande skummis som den jag råkade ut för...:) skönt att det löste sig.

Bra att det ordnade sig!

Min MEK var glapp i nån av kablarna mellan kretskorten vilket gjorde att den betedde sig konstigt för ett tag sedan. Kommer inte ihåg hur desktop-Evolvrarna ser ut inuti, men det kanske kan va nåt glappt som strular här också...?

1
Bevaka tråden