Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

10 saker som suger med Mac, enligt MacWorld

Tråden skapades och har fått 75 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Macworld publicerar idag på sin nätupplaga artikeln "10 saker som suger med Mac" och skriver bland annat "Allt är inte bara guld och gröna skogar när det gäller Mac. Trots att fördelarna överväger så finns det faktiskt en mörkare sida som vi Macälskare sällan vill tala om."

Därefter kommer ett bildspel med saker som att Windows är fönsterbaserat medan OSX är applikationsbaserat (något som jag ser som en fördel) och att man inte kan klippa ut i findern. Det verkar som om artikelförfattaren har haft mac i typ en vecka.

Rätt intressant artikel..

http://macworld.idg.se/2.1038/1.216486/10-saker-som-suger-med-mac

Ursprungligen av gabriel.fjellander:

Därefter kommer ett bildspel med saker som att Windows är fönsterbaserat medan OSX är applikationsbaserat (något som jag ser som en fördel)

Det verkar som om artikelförfattaren har haft mac i typ en vecka.

Håller med. Han verkar ju inte känna till Exposé. Det är ju 10 ggr bättre än att alla fönster skulle trängas i dockan.
Det gör det i Windows och det suger. (för att travestera artikelförfattaren.)

  • Medlem
  • International user
  • 2009-03-09 12:54

Jag vet inte om det är meningen att man ska ta den där artikeln på allvar. Visst finns det gott om saker som "suger" med OS X, men de flesta av författarens exempel kommer ju sig av okunskap och en vilja att få OS X att bete sig precis som Windows.

"Äpplet smakar inte päron" är ett löjligt argument, men det dyker upp ibland.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-03-09 13:19

10 saker som suger med en BMW cab:

- Mindre lastutrymme än en Volvo
- ...

etc...

Att påstå att Mighty Mouse bara har en knapp visar ju var kunskaps- (och intelligens-)nivån ligger.

Artikeln borde kanske heta: "10 saker som den omvände Windowsanvändaren tycker suger... de första 10 minuterna, innan han upptäcker sätt att lösa de här 'problemen'."

Ursprungligen av PF:

10 saker som suger med en BMW cab:

- Mindre lastutrymme än en Volvo
- ...

etc...

Jag lastade in min musikbänk som är ca 250 cm lång i passagerarsätet i min Z4 så att den stack rakt upp. Det kan man inte göra i normal Volvo

Andra IKEA-kunder såg undrande ut när jag rullade fram kundvagnen till bilen

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-03-09 13:25

(Otroligt klantigt av Apple att iofs bara ha en knapp assignad default. Många tror faktiskt att den bara har en knapp. Alla hinner inte läsa Apples senaste nytt om den nya tvåknappsmusen med scroll... hehe).

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2009-03-09 13:32

Det här med endast en knapp by default tog grabbarna upp i macradion upp för några avsnitt sen, de tror att Apple endast har en knapp som fabriksinställning p g a mjukvaruutvecklarna inte skall bygga program som förutsätter 2 knappar eftersom att alla inte har det.

Dessutom tycker jag att program som använder sig utav en knapp känns mycket enklare etc. Jag tror också att detta har hjälp till att bygga ut Drag 'n drop i Mac OS X, dessa funktioner saknas ju på ett bra sätt i Windows.

Jag tror det där med en musknapp syftar på att det bara finns en FYSISK knapp på mighty mouse, vilket jag måste hålla med om att det ger en mindre distinkt känsla än på möss med separata primär- och sekundärknappar.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-03-09 14:13

Har iofs föga mkt med Mac att göra, en mus kostar ju inte så herrans mycket.... alla möss passar perfekt till Mac, såvida de inte har 42 st knappar och kräver en speciell mjukvara som tillverkaren i Korea bara gör till Windows...

Ursprungligen av PF:

...såvida de inte har 42 st knappar och kräver en speciell mjukvara som tillverkaren i Korea bara gör till Windows...

Och då köper man SteerMouse så funkar det ändå, trots att tillverkaren inte tillhandahåller Mac-drivrutiner.

Och angående punkt 6 på deras lista:
Då köper man Witch, så får man en "Alt-Tab"-funktion som fungerar exakt som i Windows (bläddrar mellan alla fönster)

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-03-09 14:18

Finns det något program som styr känsligheten på musen? Kör en wireless Mighty Mouse och, som han skriver i artikeln, så suger känsligheten trots att den är dragen till max!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-03-09 14:23

hmm... undvik glasbord

Det enda som suger är Macworld. Det är deras andra artikel på kort tid som varit under all kritik. (har förträngt den andra som var helidiotisk). Har de ingen kvalitetsgranskning alls? Snacka om att skrämma bort läsare

Menar ni att ni inte håller med på någon av punkterna?

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2009-03-09 15:06
Ursprungligen av Chaosstar:

Menar ni att ni inte håller med på någon av punkterna?

För egen del instämmer jag i tre av de saker som räknas upp - inte i sju av dem.
Nätverksstödet i blandade miljöer (Samba) fungerar verkligen inte särskilt bra, Findern kunde vara bättre och visst kunde du kanske önska dig mer minneskapacitet i äldre modeller. I övrigt så förstår jag inte varför Exposé och Spaces inte fungerar eller varför Mac OS X måste fungera som Windows gör lika lite som jag förstår att en usel klient (MSN) för MSN/Messenger ska falla tillbaka på Mac.

Ursprungligen av Chaosstar:

Menar ni att ni inte håller med på någon av punkterna?

Jodå, visst kan man hålla med om en liten del av kritiken....

Punkt 2
Visst hade det varit bra att kunna dra varsomhelst i fönsterramen för att ändra fönsterstorlek.

Punkt 3
Visst hade det kunnat vara lite enklare att mappa nätverksvolymer.

Men många av "problemen" går ju som sagt att lösa med tredjepartsprogram (t.ex. punkt 6 och Witch [se mitt tidigare inlägg])

  • Medlem
  • 2009-03-09 15:15

ändra storlek på fönster håler jag fullständigt med om
även samba och andra nätverksdrivar

minne, kom igen, hur många PCs kan du köra med mer än 3,5G?

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2009-03-09 15:17
Ursprungligen av hpe:

ändra storlek på fönster håler jag fullständigt med om
även samba och andra nätverksdrivar

minne, kom igen, hur många PCs kan du köra med mer än 3,5G?

Jag skrev "kanske".

Vidare - OS X blir inte bättre bara därför att Windows har fler begränsningar och i äldre modeller av MacBook får du inte i mer än 2 GB Ram, vilket möjligen kan upplevas som lite snålt i jämförelse med de nya modellerna men visst, det är ingen avgörande fråga eller jätteviktigt. Jag kan dock sträcka mig till att hålla med MacWorld även på den punkten.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-09 15:54

1: Just att varje fönster inte behöver vara en egen process i Mac OS, utan att ett program kan ha flera fönster och paletter utan att behöva samla dem inuti ett ramfönster med en otymplig och idiotisk grå ruta, anser jag vara en av huvudfördelarna med Mac OS. Det är liksom en av de fundamentala skillnaderna mellan handhavandet av systemen. Man kan både växla mellan program mha Dock/cmd-Tabb, men även växla mellan fönster separat mha Exposé/Fönstermenyn/Högerklick i Dock.

2: Att alla kanter på ett fönster är dragbara anser jag vara väldigt irriterande i Windows. Dessutom är det en av många saker som förvränger nybörjares inlärning har jag märkt. Förvånansvärt många vet inte alls om att man kan storleksändra nere i hörnet, eftersom det inte är en så pass tydlig och konsekvent ruta som det är i Mac OS. De får inte alls in den reflexmässiga vanan att flytta fönstret i namnlisten och storlekförändra i hörnet, utan drar klumpigt runt i alla håll och kanter var för sig. En stor del av förvåningen över varför man inte kan maximera i Mac OS kommer faktiskt ifrån att de inte alls vet om att man kan storleksändra fönstret enkelt och snabbt nere i hörnet, utan de är vana vid att man alltid maximerar fönstret, såvida man inte vill ha det i en alldeles för liten ruta där menyraden/verktygsfältet inte får plats, såvida man inte otympligt drar ut fönstret en kant i taget.

3: Han har fel. Första gången man ansluter skriver man in adressen och trycker på + istället för Anslut. Sedan är anslutningen sparad i listan där. Man behöver absolut inte skriva in adressen varje gång. Och lösenordet kommer den ihåg, om man har kryssat i den rutan. Och vill man slippa trycka cmd-K varje gång, utan alltid ha volymen uppe, är det bara att göra ett alias till den i t.ex. Dock. Den monteras då automatiskt (inkl ihågkommet lösenord) om den inte redan är det när man klickar på den.
Möjligen kan jag hålla med om att möjligheten att "mappa" är lite saknad i Mac OS, men det andra i texten är helt enkelt fel.

4: Han har fel. I Mac OS går betydligt fler saker att göra utan mus enligt min erfarenhet. Nästan allt har kortkommandon, medan Windows fordrar högerklick till många kommandon. Windows är visserligen som standard lite mer flexibelt när det gäller att via tgb styra menyerna som ej har kortkommandon, men genom att bara aktivera några inställningar i Macen får man den funktionaliteten också.

5: Cmd-X i Finder är medvetet avstängt eftersom det kan orsaka att man råkar tappa bort sina filer i urklippet. I Finder använder man traditionellt inte klipp och klistra utan man drar saker, eftersom det finns Spring Loaded Folders. Detta är ett bra exempel på vad som gör Macen användarvänlig. Det är svårt att göra fel på ett förödande sätt. Istället för att välja kommandon i olika listor, drar man bara sakerna dit man vill ha dem.

6: Exposé???

7: Det där är subjektivt. Många upplever Mighty Mouse som en fantastisk mus, medan många inte gör det. Jag säger som jag brukar ang. musen: Inte säger jag "Windows suger!" p.g.a. att t.ex. den mus som Dell väljer att skicka med som standard inte passar mig. Nej, istället köper jag en annan mus om jag nu föredrar det.

8: Ja, det kan jag faktiskt hålla med om.

9: Intressant att han nämner minnesbegränsningar som en nackdel med Mac, när det definitivt är tvärtom. Till att börja med behöver Mac OS bara ungefär hälften av vad Windows Vista behöver för att komma upp till samma nivå av "flyt". Den där hypen kring att man ska ha 4 GB uppstod ju precis nyligen iom Vista - innan dess ansågs 4 GB vara riktigt mycket. Men en del Macar klarar ändå av mer än 4 GB (t.ex. unibody-MacBookarna och Pro-Macarna sedan länge). På PC-sidan levereras nästan alla datorer med Windows 32 bit, som inte klarar mer än 4 GB hur mycket hårdvaran än klarar av (många datorer klarar hårdvarumässigt dessutom inte mer än 3 GB). Visst, man kan installera Win 64, men då får man kompatibilitetsproblem och krångel.

10. Helt sant

Så sammanfattningsvis:
4 punkter - helt enkelt fel
3 punkter - ej nackdelar, utan fördelar
2 punkter - subjektivt
1 punkte - rätt

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-03-09 15:57

Idag är dessutom Macen en helt underbart bra PC om man föredrar Windows till vissa saker... eller måste jobba i Windows för vissa saker... (kommunalt nätverk t ex).

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-03-09 16:23

Jag håller egentligen bara med om det där med muskänsligheten. Och då är jag egentligen en switcher sedan 1 1/2 (i betydelsen vilken dator som är "default". Mac'ar har jag använt då och då i över 20 år).

  • Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2009-03-09 16:46

Cmd + X har stått på min önskelista sedan MacOS 7 - men apple är onda

Finns det inget shareware som fixar detta?

  • Oregistrerad
  • 2009-03-09 18:09

Om lösningen på problemen är tredjepartsprogramvara så är väl det ett utmärkt bevis på att funktionen saknas? Jag gillar mycket med Mac men tycker att flera av punkterna i artikeln är relevanta och befogade.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-09 19:36
Ursprungligen av Iphone77:

Om lösningen på problemen är tredjepartsprogramvara så är väl det ett utmärkt bevis på att funktionen saknas? Jag gillar mycket med Mac men tycker att flera av punkterna i artikeln är relevanta och befogade.

Inte nödvändigtvis. Att det finns tredjepartsprogram som förändrar funktionaliteten bevisar bara att det finns en marknad för de som föredrar att ha det lite annorlunda än standard samt, oftast i switcher-fall, att ha det mer som i Windows.

Precis som jag skrev förut, ser jag och många andra Mac-användare inte punkterna i artikeln som problem alls. Tvärtom skulle vi bli mycket besvikna om "problemen" fixades och på vissa punkter skulle systemet garanterat bli svårare att behärska för nybörjare. Mac OS ska se ut som Mac OS och inte som Windows. Men vill man av någon anledning ändå Windowifiera vissa utvalda delar av Mac OS som man personligen inte gillar har man ju friheten att göra det m.h.a. tredjepartsprogram. En perfekt lösning som det är nu, tycker jag.

Ursprungligen av Iphone77:

Om lösningen på problemen är tredjepartsprogramvara så är väl det ett utmärkt bevis på att funktionen saknas? Jag gillar mycket med Mac men tycker att flera av punkterna i artikeln är relevanta och befogade.

Jo, men jag tror, som andra redan har nämnt, att de flesta Mac-användare ser inte de här sakerna som problem. Artikeln handlar väl mer om saker som han vill ha mer lika Windows. Och att det då finns tredjepartsprogram som fixar detta är väl bara bra, om man nu vill ha det så.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2009-03-09 20:29
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jo, men jag tror, som andra redan har nämnt, att de flesta Mac-användare ser inte de här sakerna som problem. Artikeln handlar väl mer om saker som han vill ha mer lika Windows. Och att det då finns tredjepartsprogram som fixar detta är väl bara bra, om man nu vill ha det så.

Fast är det inte lite typiskt mac-användare likt en dåres försvarstal, att hela tiden hitta work-arounds på negativa saker med OS X?

Jag är mångårig windowsanvändare och använder fortfarande det i jobbet, men hemma har jag gått över till OS X. Det finns en del saker som jag stör mig på, men minst lika många som är bra mycket bättre. Ibland sitter jag på jobbet och irriterar mig på sådant som inte funkar i windows. Sen finns det säkerligen hur många andra bra saker som jag fortfarande, efter två år med OS X inte har lärt mig

Ursprungligen av Jeppe_E:

Fast är det inte lite typiskt mac-användare likt en dåres försvarstal, att hela tiden hitta work-arounds på negativa saker med OS X?

Jag sa "de flesta Mac-användare", jag sa inte alla.
Och jag sa inte att tredjepartsprogrammen gällde alla 10 punkterna - det handlar väl om 2 eller 3 av punkterna, kanske.

Och jag har redan hållt med om ett par av punkterna i ett tidigare inlägg.

Så i det senaste inlägget menade jag bara att... om man inte ser en viss punkt som negativ, och det ändå finns tredjepartsprogram för dem som vill ha det annorlunda, så är det väl bara bra. Valfrihet.

Bevaka tråden