Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

10 saker som suger med Mac, enligt MacWorld

Tråden skapades och har fått 75 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-09 22:46
Ursprungligen av Jeppe_E:

Fast är det inte lite typiskt mac-användare likt en dåres försvarstal, att hela tiden hitta work-arounds på negativa saker med OS X?

Det må vara så att vi nästan alltid har motiveringar till varför Macens upplägg i de flesta lägen är bättre. Men det skulle jag vilja påstå är helt ärliga motiveringar som inte är baserade på någon slags prestige, utan på att vi faktiskt anser Macens upplägg vara bättre.

Vi började älska Mac för att Mac fungerar såsom vi vill och sen försvarar vi det. Inte tvärt om att vi började älska Mac utan anledning och sedan hittar på anledningar för att kunna försvara oss.

Ursprungligen av Jeppe_E:

Jag är mångårig windowsanvändare och använder fortfarande det i jobbet, men hemma har jag gått över till OS X. Det finns en del saker som jag stör mig på, men minst lika många som är bra mycket bättre. Ibland sitter jag på jobbet och irriterar mig på sådant som inte funkar i windows. Sen finns det säkerligen hur många andra bra saker som jag fortfarande, efter två år med OS X inte har lärt mig

Javisst finns det en hel del saker som skulle kunna förbättras med OS X. Men faktum är att om vi t.ex. ska gå efter listan här, kan jag ärligt säga att endast en av punkterna - den om Win Messenger - är ett definitivt problem som borde fixas, enligt mig. Även punkten om att mappa nätverksvolymer är kanske ett problem, men det är så pass enkelt att fixa ändå. På de övriga punkterna har författaren missuppfattat, inte hunnit vänja sig av med Windows eller har bara en annan subjektiv åsikt (som kan tillfredställas med tredjepartsprogram om man inte känner för att vänja sig vid Macens standarsutförande).

Ursprungligen av Jeppe_E:

Fast är det inte lite typiskt mac-användare likt en dåres försvarstal, att hela tiden hitta work-arounds på negativa saker med OS X?

Ganska bra och träffande liknelse. Det där sitter väl i ryggmärgen efter många år som ifrågasatt mac-användare. Och man är tvungen att lära sig hitta workarounds eftersom alternativet liksom inte har existerat. Inte ens när macprestandan stod still i åratal och macversioner av favoritprogrammen försvann på löpandeband fanns den minsta tanke på att byta till windows. Mac var ju bäst, intalade man sig medan man byggde om skrivbordet efter det fjärde systemfel 11 på en timme. Men så här i efterhand tror jag banne mig att vi hade rätt. Mac är bäst!

Får hoppas att vi får riktiga Windows Live Messenger som MS mer eller mindre lovat ska komma iom den nya versionen som just släpptes till Windows.

Ni som inte använder Messenger dagligen kanske inte ser problemet med det, men för många är det ett enormt minus för Mac OS X (som givetvis inte Apple rårför) men ändå.

  • Oregistrerad
  • 2009-03-09 22:36

Artikeln på IDG beskriver 10 saker som artikelförfattaren upplever som bristfälliga i Mac OS X. Varför kan han inte få tycka det utan att dumförklaras med hänvisningar till tredjepartsprogramvara och windowshat? Den mentaliteten tror jag enbart skadar Mac-communityn och stärker bilden av "oss" som talibaner. Det finns designval och brister i operativsystemet som folk har problem med, vad är det som är så provocerande med det? IDG har postat flera positiva applenyheter så det här tyckte jag var en skön motvikt. Mac OS X är inte fullkomligt, för alla.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-09 23:03
Ursprungligen av Iphone77:

Artikeln på IDG beskriver 10 saker som artikelförfattaren upplever som bristfälliga i Mac OS X. Varför kan han inte få tycka det utan att dumförklaras med hänvisningar till tredjepartsprogramvara och windowshat? Den mentaliteten tror jag enbart skadar Mac-communityn och stärker bilden av "oss" som talibaner. Det finns designval och brister i operativsystemet som folk har problem med, vad är det som är så provocerande med det? IDG har postat flera positiva applenyheter så det här tyckte jag var en skön motvikt. Mac OS X är inte fullkomligt, för alla.

Problemet är att det är som att flytta till Stockholm från Göteborg och säga "jo jag gillar staden, men det finns stora brister som de borde fixa, såsom avsaknad av Feskekôrka, Aveny och Läppstift". Mac OS är inte Windows. Vill man ha det som i Windows får man köra Windows. Vi (antagligen de flesta iaf) som kör Mac OS gillar hur vi har det. Vi har haft det så länge och vill inte ändra på det bara för att det plötsligt kommer massor med folk från Windowsvärlden som har en annan vana. Vill man ha Mac OS som det är får man vänja om sig.

MEN: vill man ha vissa delar från det ena, och vissa delar från det andra, kan man faktiskt köra ett av dem fast med diverse tredjepartsprogram. Tyvärr kan man inte i verkliga världen installera en tredjeparts-spårvagn i Stockholm om man inte gillar tunnelbanan, men det trevliga är att det fungerar bra i datorvärlden. Jag uppmuntrar det starkt framför att skriva artiklar om hur Apple borde ändra standardutförandet så att det blir mer likt Windows.

  • Oregistrerad
  • 2009-03-09 23:59

Det måste vara jobbigt att hela tiden vara så på defensiven som en del verkar vara. Skulle det verkligen vara så förfärligt om det fanns ett alternativ att välja i "Systeminställningar"?

#6 är inte logisk. Varför är inte sättet hur OS X hanterar fönster konsekvent? Ibland flyttar man fram ett fönster i en applikation. Med ALT + TAB flyttar du fram hela applikationer. Eftersom ALT + TAB kommer från Windows antar jag väl att det gick emot Apple att 'äpplefiera' den...

Vad gäller #7 så ÄR Apple's mus långt ifrån något som kan kallas ergonomisk. Det ända den är, är att den möjligtvis är snygg att se på om man nu vill ha en vit mus till en dator gjord i aluminium. Vet ingen i min omgivning som har behållt sin speciellt länge.

Ursprungligen av AxO:

#6 är inte logisk. Varför är inte sättet hur OS X hanterar fönster konsekvent? Ibland flyttar man fram ett fönster i en applikation. Med ALT + TAB flyttar du fram hela applikationer. Eftersom ALT + TAB kommer från Windows antar jag väl att det gick emot Apple att 'äpplefiera' den...

Alltså, vad är det som är så svårt? Du byter program med cmd+tab (och att man bara kan byta mellan applikationer som har öppna fönster är nys, helt enkelt inte sant) och inom ett program byter du (oftast, finns undantag. Funkar på i princip alla Apples program) fönster med cmd+<. Vad är det som är inkonsekvent? Är det inkonsekvent att det inte fungerar på samma sätt som i Windows? Det beror ju på #1, OS X har en helt annan organisation på operativsystemet, och enligt mig en bättre organisation. It's not a bug, it's a feature!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-10 03:21
Ursprungligen av AxO:

Vad gäller #7 så ÄR Apple's mus långt ifrån något som kan kallas ergonomisk. Det ända den är, är att den möjligtvis är snygg att se på om man nu vill ha en vit mus till en dator gjord i aluminium. Vet ingen i min omgivning som har behållt sin speciellt länge.

Det håller jag inte med om. Jag tycker att den passar min hand perfekt. Perfekt höjd och perfekt känsla i knapparna. Perfekt placering av olika funktioner - en klämfunktion, en mittenklickfunktion, en primärknapp som praktiskt täcker hela ytan och en sekundärknapp som inte är ivägen, men som ändå finns där. Och så 360°-scroll! Innovation. Allt detta istället för en massa vanliga knappar överallt som man kommer åt av misstag.

Jag köpte Mighty Mouse separat för 700-800 spänn när den kom ut trots att jag var fattig student, efter att ha provat den i bara tio sekunder, eftersom den var så perfekt. Jag anser den också vara ergonomisk och bra att sätta som en "generell" mus eftersom den inte låser handen i ett specifikt läge och därför passar många olika, samt att det blir lätt att byta arbetsställning. Jag känner folk som dyrkar Mighty Mouse. Men jag känner också dem som utan att tveka kastar bort den. Tyvärr ligger alla mina fyra Mighty Mouse nu någonstans och dammar p.g.a. de satans igenkläggade rullkulorna.

Men kontentan är att hur pass bra passform en mus har ÄR individuellt. Man kan inte räkna Mighty Mouse som en objektiv nackdel med Mac. Speciellt inte med tanke på hur enkelt det är bara koppla in sin favoritmus istället.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-03-10 01:53

de med MSN klient måste jag hålla med om! alla har sina brister och fördelar

Microsoft MSN för mac:

Funkar bra, men man kan inte se webcam och filöverföringar går EXTREMT!!!!!! långsamt! helt värdelöst! och för mig kan jag inte ens sätta på en egen visningsbild :S.. blir nått fel då. Det som är bra är att de du skriver kommer fram och om det inte funkar säger det korrekt att ditt meddelande inte kunde levereras

AdiumX:

Det som är bra med denna är att den drar 0% i processor, så batteriet håller länge då, problemet är att inte denna heller klarar cam och även här är filöverföringarna extremt långsamma. Det märks att denna inte är gjord för msn, för mina vänner klagar på att ibland får dem 5 av samma meddelande och ibland inte svaret alls!! utan att jag meddelas att de inte gick fram. Och ibland då så kommer de upp varenda gång jag skriver att de inte kan skickas!!!!! fruktansvärt irriterande.. bra med flikar dock och gränssnittet, men skitkrångligt att ändra msn namn och sådana saker, du kan inte heller kolla sekretess. Sedan ser du inte när du får mail och hur mycket du har i inkorgen.

aMSN:

den bästa faktiskt, det negativa är att denna klient drar en massa processorkraft (runt 15%) .. det bra är att cam funkar utmärkt samt filöverföring där du kan öppna portar, skickar filer i minst 100 kb/s medans på de andra ligger det på mellan 0,5-3 kb/s
Här har du en liten färglampa på rutan med som meddelar om meddelandet levererats eller inte, om de inte blir grönt efter ett tag kommer meddelande upp att de inte gick. även denna msn har flikar vilket som är mycket uppskattat och den har även en funktion så man kan se vilka som tagit bort dig ifrån deras msn (om man tycker de är bra är en annan fråga ) .. denna har även en superbt bra sekretess del, med väldigt bra och tydlig information, vilka du har blockat vilka du har tillåtit, vilka som har dig på sin msn och vilka du har på din msn .. en negativ sak till med aMSn är att de är segt om du har mycket kontakter på din lista hackar det osv. bra att man snabbt kommer till Hotmail .

en Live messenger som på PC är de allra bästa sjukt stabil och allt funkar! enda som saknas är flikar! snälla microsoft gör detta till mac och se till den inte drar av processorn så är vi alla nöjda

Att kunna klippa ut en fil vore faktiskt ganska bra. I windows ligger trots allt filen kvar tills du klistrar in den nånstans och du riskerar således inte att tappa bort den. Om du däremot ska dra filen nånstans djupt ner i mapp-hierarkin med springloaded folders, då får du förbereda dig på ett mindre äventyr. Håll filen för länga över fel mapp och du hamnar åt helvete och måste ta dig tillbaka. Rör dig utanför fönstret du är i av misstag och du måste börja om från början. Tappa filen innan du är framme och den hamnar åt helvete. Går du vilse och orkar inte hålla musknappen intryckt längre, måste du lösa problemet med en handen fast på musknappen för att inte riskera att göra nåt dumt.
Apples alternativ på den punkten lämnar mycket i övrigt att önska.
Och visst kan du kopiera och lägga filen nånstans, men när du sen ska slänga orginalet vill det till att du håller reda på vad du gjort, så du inte slänger fel fil eller slänger filen fast du glömt att klistra in kopian. Kortsagt, det är bra mycket större risk att du tappar bort filer utan klipp-ut-funktion, som jag ser det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-10 10:09

Det var himla länge sedan jag körde Windows. Jag har aldrig saknat att klippa ur filer på OS X (visste inte ens att det fanns i Windows innan jag läste om det här). Om det skulle införas på OS X skulle jag inte börja använda det.

Då jag vill flytta filer så öppnar jag ett nytt Finder-fönster (kommando-N). I det nya fönstret navigerar jag till mål-platsen. Sedan drar jag filerna helt enkelt. Om jag är klar med mål-platsen stänger jag det fönstret. Väldigt enkelt och svårt att göra fel.

Nackdelen med att klippa ut filer (som jag ju aldrig använt själv så man vet ju aldrig) är att man tydligen använder källfönstret och sedan navigerar om det till mål-mappen. Om man sedan vill tillbaka till käll-mappen så måste man navigera en gång till.

Spring-loaded folders använder jag mycket sällan. Jag har sett att detta kan förvirra nybörjare så jag är inte helt förtjust i det.

Klippa ut är ju en underbara funktion. Helst skulle jag vilja ha möjligheten att ha flera olika urklipp av filer i minnet också.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-10 10:51

Varför är "klippa ut" underbarare än att dra objektet till skrivbordet, navigera om fönstret, och dra in objektet igen? Om du gör så så kan du ju ha "flera urklipp i minnet".

Punkt 4 håller jag med om. Eller är det jag som har dålig koll. Hur kan jag:

  • Hoppa från "spara" till "avbryt" i en dialogruta med tangentbordet?

  • Öppna rullgardinsmenyn "window" i Safari? (jag är medveten om att de flesta alternativ i menyerna har kortkommandon, men om jag bara vill öppna menyn)

Ursprungligen av Striberger:
  • Hoppa från "spara" till "avbryt" i en dialogruta med tangentbordet?

Du byter knapp med tab och sen väljer du med mellanslag istället

edit: redan sagt.

Senast redigerat 2009-03-21 22:02
Ursprungligen av pesc:

Varför är "klippa ut" underbarare än att dra objektet till skrivbordet, navigera om fönstret, och dra in objektet igen? Om du gör så så kan du ju ha "flera urklipp i minnet".

Tycker det är smidigare att klippa ut. Är van att göra så i program och tycker att det fungerar bra i OSet också.

För örvigt så försöker jag använda skrivbordet så lite som möjligt. Gick det att ta bort skulle jag göra det.

Ursprungligen av Chaosstar:

Tycker det är smidigare att klippa ut. Är van att göra så i program och tycker att det fungerar bra i OSet också.

För örvigt så försöker jag använda skrivbordet så lite som möjligt. Gick det att ta bort skulle jag göra det.

Här håller jag med fullständigt!
Jag har alltid kört Mac men har aldrig använt skrivbordet.
Jag trycker copy paste så ofta jag kan.
Att dra ikoner till skrivbordet kan inte försvaras.

Jag måste hålla med om svårigheten att navigera sig fram med enbart tangentbord, som jag tycker går mycket enklare i Windows. I Windows är det standard att kunna tabba sig fram över olika grafiska komponenter och sedan trycka enter för att klicka på dem. Jag vet inte ens om det går att göra i OS X.

Exempel: Välj "About This Mac" i Apple-menyn, och försök sedan välja någon av knapparna (t ex "More info...") med ett tangentbordskommando. Jag lyckas inte. Och hur väljer man "About This Mac" med tangentbordskommandon?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-10 13:22
Ursprungligen av Glitzerstrahl:

Jag måste hålla med om svårigheten att navigera sig fram med enbart tangentbord, som jag tycker går mycket enklare i Windows. I Windows är det standard att kunna tabba sig fram över olika grafiska komponenter och sedan trycka enter för att klicka på dem. Jag vet inte ens om det går att göra i OS X.

Exempel: Välj "About This Mac" i Apple-menyn, och försök sedan välja någon av knapparna (t ex "More info...") med ett tangentbordskommando. Jag lyckas inte. Och hur väljer man "About This Mac" med tangentbordskommandon?

Det är inte påslaget som standard i Mac OS, men bara du går in och kryssar i "Alla reglage" i Systeminställningar > Tangentbord och mus, fungerar det. Då kan man tabba mellan alla reglage i systemet och bekräfta med mellanslag.
I samma inställningspanel kan man även se listan på vilka kortkommandon som markerar olika delar av gränssnittet - t.ex. ctrl-F2 för menyrad eller ctrl-F3 för Dock.

Förutom detta, finns det förutbestämda kortkommandon för nästan allt i dialogrutor. Cmd-. eller Escape för Avbryt, cmd-D för Don't save, S för Sleep, etc, etc. Det är otroligt sällan man behöver kunna navigera med tangentbordet likt i Windows, eftersom nästan allt redan har kortkommandon. Men som sagt, det går jättebra om man ändå vill.

Ursprungligen av Rajje:

Det är inte påslaget som standard i Mac OS, men bara du går in och kryssar i "Alla reglage" i Systeminställningar > Tangentbord och mus, fungerar det. Då kan man tabba mellan alla reglage i systemet och bekräfta med mellanslag.

Där ser man. Tack Rajje! Varför i hela världen är inte detta satt som default i systemet? Nästan lika dumt som att det inte gick att klicka på styrplattan på min MacBook (2007) utan att ändra inställningarna.

Ursprungligen av Rajje:

Det är inte påslaget som standard i Mac OS, men bara du går in och kryssar i "Alla reglage" i Systeminställningar > Tangentbord och mus, fungerar det.

Jag får tacka så mycket också. Grymt!

  • Medlem
  • Umeå
  • 2009-03-10 16:01

Är inte den där artikeln skriven för gamla windows-användare som lärt sig på ett sätt och retar sig på att det fungerar på ett annat sätt på macen? Själv har jag bara haft macar sedan jag köpte min första 1992 och stör mig nått fruktansvärt på hur windows fungerar. Men jag har alltid tolkat det som att jag är så van vid hur det funkar på en mac så att det är därför jag stör mig på windows.

Om man vänder på det hela och inte diskuterar själva artikeln.

Vad utöver det som nämns i artikeln stör ni er på i Mac OS X? Vad vill ni förändra?

Ursprungligen av Chaosstar:

Vad utöver det som nämns i artikeln stör ni er på i Mac OS X? Vad vill ni förändra?

Jag vill kunna växla mellan punkt och komma som decimaltecken i systemet, och stör mig alltså på att den möjligheten inte finns.

Ursprungligen av Striberger:

Jag vill kunna växla mellan punkt och komma som decimaltecken i systemet, och stör mig alltså på att den möjligheten inte finns.

Håller med. Den möjligheten fanns i tidigare versioner av OS X, men inte längre (kanske fortfarande går med något terminalkommando?).

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-03-12 11:10

Om Apple bara kunde hejda den här trenden mot mera mörkare "goth-utseende" i gränssnittet skulle jag vara nöjd.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2009-03-12 12:58

maximalt med RAM

pungt 9: han skriver att inga macar (föruom Mac pro) före 2009-03-03 kan ha mer än 4GB ram. Macbook pro introducerad 2009-01-06 stöder 8GB.

edit: från 2008-03-03 till 2009-03-03

"Att dra ikoner till skrivbordet kan inte försvaras."

Hihi, du är för rolig du!.....

Skrivbordet är verkligen idiotiskt. Man ser det ju aldrig!
Jag har ställt in att den ska byta bild var femte minut. Varför då?!
Jag ser ju aldrig dom där *** bilderna ändå, annat än vid uppstart.
Just nu har jag olika blommor och grenar och skit.

Vill jag komma åt någon av filerna på skrivbordet öppnar jag mappen i Finder som heter skrivbord, eftersom Finder ju täcker över skrivbordet!
Knäppt.

Sedan undrar jag alltid hur filerna hamnade där från början.
Det enda jag gör med filer på skrivbordet är att kasta dom i papperskorgen.

Ursprungligen av the örjan:

Skrivbordet är verkligen idiotiskt. Man ser det ju aldrig!
Jag har ställt in att den ska byta bild var femte minut. Varför då?!
Jag ser ju aldrig dom där *** bilderna ändå, annat än vid uppstart.
Just nu har jag olika blommor och grenar och skit.

Vill jag komma åt någon av filerna på skrivbordet öppnar jag mappen i Finder som heter skrivbord, eftersom Finder ju täcker över skrivbordet!
Knäppt.

Sedan undrar jag alltid hur filerna hamnade där från början.
Det enda jag gör med filer på skrivbordet är att kasta dom i papperskorgen.

Öh? Jaha, hört talas om "aktiva hörn", att en promenad upp i övre högra hörnet med muspekaren *swich* flytta alla fönster så att skrivbordet framträder.

I övrigt erbjuder ju macen (och alla andra fönster OS) flera olika sätt att arbeta med filer, men struntar du i dra och släpp tycker jag inte du utnyttjar potensialen i din dator.

Vill man jobba som i DOS 1987 så fungerar ju det med.

Hoppas att du är kraftigt ironisk.

Bevaka tråden