Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Gssl.

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-26 10:07

http://www.gyraf.dk/gy_pd/ssl/ssl.htm

Kommer få kretskort för den här apparaten idag. Känner mig sjukt pepp! Ska bygga 2st.

Fyller väl på när väl byggandet kommer igång

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-26 10:38
Ursprungligen av zthee:

[url]
Fyller väl på när väl byggandet kommer igång

Ja, det tycker jag! Jag är också nyfiken...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-26 10:39

Du vet ju iaf hur korten ser ut

Kanske ska leta snygga VU-mätare under dagen..

Bra val!
Jag har pajat min, men ska försöka få ordning på den i sommar.

Har precis köpt ett par kort själv, väntar bara på ett komponentlass från Electrokit sen drar det igång!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-26 12:55

Vad kör du med för chip? 2181? 2180?

2181 blir det så man slipper trimma själv, ju färre chanser att göra fel desto bättre

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-26 14:00

Var köpte du dem?

Jag tror det blir DBX2155 för min del. Men då måste jag ändra ett motståndsvärde och trimma själv. Men det borde gå bra

www.profusionplc.com

Men jag har inte fått dem än så jag kan inte svara på om servicen är bra eller så

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-26 15:10

Ok! Berätta gärna hur det gick när du väl får dem

Kan säga att det var extremt smidigt att beställa från profusion, betalade med kort, två dagar senare dök ett paket upp, snabbt och smidigt

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2009-04-06 22:02

Nått slutpris på byggning av den?? ungefär cirka?

Ursprungligen av enapa:

Nått slutpris på byggning av den?? ungefär cirka?

Blev runt 4500 till slut, men då ingår en del verktyg och så har jag nästan komponenter för en till över. Skulle jag bygga en till nu skulle jag nog klara mig under 2000, bara lådan och VCAer som kostar mycket ju...

Allt mellan 2000 och 5000+ beroende på val av komponenter/hårdvara.
Det som påverkar mest är nog hårdvaran som tex låda, frontpanel (gravering?),
potentiometrar, strömställare, kontakter, mätare osv.
Sedan finns det ju en hel del extrakort att köpa till:
- Turbo
- SuperSideChain
- Crush ´n Blend
- Olika LED-mätare

Det blir snabbt väldigt dyrt

Som det ser ut nu landar det runt 3500:- och det är med SuperSidechain men utan Turbo osv. nästan 1000:- av det är lådan...

Uppe och löder gssl!
Frukostfrallan får snart trängas med annat.

Ser nästan exakt likadant ut hemma hos oss nu, enda skillnaden är väl att det är General som är husets snus
Men jag har inte kommit igång med lådan än, alla kort är dock färdiga nu och jag ska sätta igång att slita med metallarbetet imorrn.

Hej Jonas

Du verkar ha byggt en sån där med gott resultat. Jag funderar själv på att bygga en men jag riktigt "vågar" inte. Har kollat igenom hur andra har byggt och surfat runt på sajter där folk visar upp sina.

Läste några grundkurser i elektronik på högskolan men jag känner att den verkar vara lite över min nivå men vill verkligen bygga en. Har du några tips eller skulle man kunna få lite hjälp? löda kretskort har jag gjort tidigare men jag är ändå feg för vissa grejer i den där burken är rena frågetecken för mig.

hjääääääälp eller nått

//Thomas

Måste säga att jag tyckte det var förvånande enkelt att bygga den, jag hade iofs en hel del hjälp av kunnigt folk (tack klangkraft! ) men det mesta var logiskt och det finns ju mycket info på nätet, gyraf m.m.
Min funkade utan problem direkt med undantag för LED-mätaren som visade minst sagt konstiga utslag, men det var bara byta till minuspolen på kontrollkortet så löste det sig.
Det som är svårast att få till bra är metallarbetet, kan va lite pilligt om man inte har verktygen, men jag gjorde allt hemma i köket och det blev ju bra
Kan vara lite problem att förstå sig på komponentlistan, men det mesta går att lista ut genom att titta på värden osv. och nästan allt går att hitta på Electrokit.se, det som inte finns där finns på ELFA med undantag för VCAerna. Jag köpte mina från profusion.com i England, funkade mycket bra.

Jag har ingen som helst kunskap inom elektronik mer än det jag lärt mig själv, bara löda på ju!
Passa dig för starkströmmen bara

Däremot är det ju livsfarligt att sätta igång med DIY-prylar, det finns ju inget slut, man vill bygga mer och mer, jag har redan börjat planera nästa bygge, måste bara lägga in en paus så det kan få se fint ut i köket ett tag innan tjejen slänger ut mig!

Jag tycker hur som helst att det bara är att köra på, inget att vara rädd för!

/ Jonas

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-19 10:53
Ursprungligen av Jonas W:

måste bara lägga in en paus så det kan få se fint ut i köket ett tag innan tjejen slänger ut mig!

Det tog mig ett år att arbeta fram en metod där jag har sakerna under diskbänken, på ett sätt att det är lätta att ta fram och lätta att stoppa undan. Så jag kan stöka ner på 3 minuter och plocka upp allt på 10 min och ändå ha ordning!

Första halvåret ockuperade jag köksbordet konstant med motstånd, papp-paneler, sladdar och annat. Det var inte populärt!

Ursprungligen av zthee:

Det tog mig ett år att arbeta fram en metod där jag har sakerna under diskbänken, på ett sätt att det är lätta att ta fram och lätta att stoppa undan. Så jag kan stöka ner på 3 minuter och plocka upp allt på 10 min och ändå ha ordning!

Första halvåret ockuperade jag köksbordet konstant med motstånd, papp-paneler, sladdar och annat. Det var inte populärt!

Enda stället jag har plats är en hylla längst in i klädkammaren så det är lite jobbigt att plocka upp och ner prylarna, så det blir ju att köket är bokat ett par månader i stöten...

Jag har t.o.m haft funderingar på att bygga om klädkammaren till pysselrum och göra nåt smidigt utsug, men jag tror inte det heller är så populärt haha!

Nu blev jag verkligen pepp på att bygga en men några frågor:

Hur stämmer komponentlistan? finns alla delar att köpa och stämmer beteckningarna korrekt ner till varenda siffra. Vill inte riskera att jag köper nått med en felaktig siffra och sen fungerar inte hela grejen.

Hur löste du det hela med cad? samt etsningen av kretskort?

Sen vet jag ju inget överhuvudtaget om man ska "pimpa" sin, genom att välja andra komponenter för att den ska se snyggare ut. Fast ändå så vill man ju ha valen att kunna ha en annan mätare osv.

Ursprungligen av Mindjive:

Nu blev jag verkligen pepp på att bygga en men några frågor:

Hur stämmer komponentlistan? finns alla delar att köpa och stämmer beteckningarna korrekt ner till varenda siffra. Vill inte riskera att jag köper nått med en felaktig siffra och sen fungerar inte hela grejen.

Jag körde på med allt precis som det stod, men några saker var svåra att hitta, om tex en lyt ska vara 100nF 63V så funkar det med allt över 63V också, men de kan ju bli lite stora ibland så det blir svårt att få plats.
Vissa motstånd hade jag svårt att hitta och då kan man ju i värsta fall seriekoppla med andra värden så det blir rätt. Bara kolla med mätinstrument.

Ursprungligen av Mindjive:

Hur löste du det hela med cad? samt etsningen av kretskort?

Jag köpte färdiga PCBer från audiokitchen, kostade typ €18 har jag för mig, snabb leverans också. Bara löda på komponenterna...
Sen gjorde jag en frontlayout i Illustrator och printade ut på Safmat, blir rätt bra men jan vara lite pilligt att få till snyggt och utan bubblor. Kan även rekomendera att använda sprayfärg om du ska måla den, jag körde med Hammarlack och det blev sådär, lite ojämnt.

Ursprungligen av Mindjive:

Sen vet jag ju inget överhuvudtaget om man ska "pimpa" sin, genom att välja andra komponenter för att den ska se snyggare ut. Fast ändå så vill man ju ha valen att kunna ha en annan mätare osv.

Komponenterna gör ju inte så mycket för utseendet, däremot är det ju helt fritt vad för mätare osv du vill ha, jag körde med LED från picocompressor.com, lödde på en extra rad LEDer för "faux stereo"
Zen Cart!, The Art of E-commerce har en rätt snygg VU för 18USD.

Jag skulle även rekomendera att du tar dig tid att testa lite olika potar osv och inte bara tar billigast möjliga, är ju rätt stor skillnad i känsla, jag köpte snorbilliga från electrokit och de känns ju därefter... men var inte rädd att gå ifrån orginaldesignen, jag har switchar på bypass, power osv, tycker det är snyggare än vridomkopplare.

tack för det utförliga svaret. Känns fortfarande nervöst att beställa.

Sist jag beställde komponenter var ca 2 år sedan och jag minns att det blev lite fel då med. Jag fick lite fel switchar och vissa värden stämde inte heller.

Men läste att dina kondingar var lite stora och såg på andra sidor att de hade råkat ut för samma problem.

Största problemet för mig när jag beställer komponenter är att jag inte riktigt förstår mig på "språket" som används. Sånt som är självklart för elektroniker.

Jag är nervös och jag får se om jag vågar beställa...

Jaha nu blev ju jag också pepp, hur ska det här sluta?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-19 12:30

http://www.gyraf.dk/gy_pd/ssl/ssl_complist.htm

Han är ju utförlig i BOMen - det står om det ska vara keramiska kondensatorer eller inte. Så det borde inte vara några problem att köpa på sig det här!

Gå bara in på electrokit. Ta första prylen och sök på den. Beställ så många du behöver. När det kommer till motstånd beställ typ 10st av varje. Dels för att det är mesigt att bara beställa ett motstånd, samt att det kommer behövas i andra byggen framöver

Börja med att beställa kondensatorer, socklar och motstånd och löd fast dessa. Ta sedan och titta på panelkomponenter och låda osv när ni väl är klara med det.

Jag upplever det som att man drar sig för att göra stora beställningar. Det är lättare att göra många små - och det är alltid saker man missat som man behöver beställga igen osv. Så när man väl ska köra Lorlin switchar så kan man fylla på med de där regulatorerna man glömde i första rundan osv..

http://gssl.rolandklinkenberg.com/english/index.html

Kolla den sidan, där finns en bra översättningslista på värden för lytar osv.

Inget att oroa sig för, dessutom är ju komponenterna i regel väldigt billiga så skulle du ha beställt nåt fel är det ju bara beställa nytt, tror jag gjorde sammanlagt 6 beställningar hos electrokit och 3 hos ELFA innan jag hade allt, man glömmer ju alltid nåt

För alla som är sugna så kan jag säga att det var ett rätt kul projekt och komressorn låter riktigt bra. Jag ska slänga in en s.k. Turbokrets i min nu så den mer återspeglar orginalets sätt att arbeta, sen är den helt färdig.

1
Bevaka tråden