Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPod Touch som fjärrkontroll ?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-04-03 18:20

Som topic lyder... Finns det något sätt att få iPod touch att fungera som fjärrkontroll till såväl datorn (PC/Vista) och TV (Telia digitalTV) ?

Kan säga direkt att det inte fungerar till Telia. Hur skulle det gå? Telefonen har ju ingen IR-sändare...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-04-03 20:56
Ursprungligen av Capeman:

Kan säga direkt att det inte fungerar till Telia. Hur skulle det gå? Telefonen har ju ingen IR-sändare...

För det första så är det ju ingen telefon vi talar om, och för det andra så skulle denna funktion, i fall den finns, nog med största sannolikhet styra digitalboxen över nätverket. Men jag förväntar mig inte att den ska finnas...

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2009-04-03 22:42
Ursprungligen av ecth:

För det första så är det ju ingen telefon vi talar om, och för det andra så skulle denna funktion, i fall den finns, nog med största sannolikhet styra digitalboxen över nätverket. Men jag förväntar mig inte att den ska finnas...

Öhh om det var en telefon vi pratade om då så skulle sannorlikheten vara större att det fanns Ir.
För på en normal telefon så finns det Ir men Iphone är som sagt lite speciell.

Ursprungligen av lappen71:

För på en normal telefon så finns det Ir men Iphone är som sagt lite speciell.

Jag tror att merparten telefoner inte har IR, alltså är det onormalt. IR är en död teknik för telefoner.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2009-04-04 01:11
Ursprungligen av Capeman:

Jag tror att merparten telefoner inte har IR, alltså är det onormalt. IR är en död teknik för telefoner.

Utdöende må så vara men merparten av te.x Sony eller Nokia har det fortfarande.

Ursprungligen av ecth:

För det första så är det ju ingen telefon vi talar om, och för det andra så skulle denna funktion, i fall den finns, nog med största sannolikhet styra digitalboxen över nätverket. Men jag förväntar mig inte att den ska finnas...

iPhone eller iPod Touch är sak samma i det här läget. Men hur skulle den kunna styra digitalboxen när det inte finns mjukvara i digitalboxen för det? Och när digitalboxen inte sitter på det lokala nätverket? Hursomhelst, det går inte.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-04-04 10:56
Ursprungligen av Capeman:

iPhone eller iPod Touch är sak samma i det här läget. Men hur skulle den kunna styra digitalboxen när det inte finns mjukvara i digitalboxen för det? Och när digitalboxen inte sitter på det lokala nätverket? Hursomhelst, det går inte.

Jag kör Telia Smart, och mig vetligt så sitter digitalboxen då på det lokala nätverket? Hur som haver så får jag i alla fall Tv-signalen genom routern :/ Men jag kan ju ha fel såklart...

  • Oregistrerad
  • 2009-04-04 19:35
Ursprungligen av ecth:

Jag kör Telia Smart, och mig vetligt så sitter digitalboxen då på det lokala nätverket? Hur som haver så får jag i alla fall Tv-signalen genom routern :/ Men jag kan ju ha fel såklart...

Nu vet jag inte hur Telia gör, men Bredbandsbolaget, som också använder Motorola boxar har ditital-tv boxen på ett separat nät (VLAN om du vill) för att kunna garantera QoS (felfri digital-tv).

Boxen i sig själv byter heller inte kanaler, den är otroligt korkad, det är servern i nätet som streamar rätt kanal till dig, så i teorin skulle det vara möjligt att prata med Telias server o säga "hej, jag vill se på TV4" och så skulle du få tv4 på boxen.

Om du annars vill ha en cool fjärr så kan du köpa en gammal Palm, dom har IR och det går alldeles utmärkt att byta kanal med dom, det finns också IR program till dom flesta smartphones, men det hjälper inte dig såklart.

Ursprungligen av ecth:

Jag kör Telia Smart, och mig vetligt så sitter digitalboxen då på det lokala nätverket? Hur som haver så får jag i alla fall Tv-signalen genom routern :/ Men jag kan ju ha fel såklart...

Det stämmer inte, det studiox säger gäller även för Telia. Sitter på ett VLAN.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2009-04-03 19:37

En sak som du kan styra är en moddad Xbox men det görs över nätverk

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-03 19:48

Finns VNC klient som kan styra datorn, men remote till Digitalboxen är nog svårt

  • Medlem
  • Haninge
  • 2009-04-04 23:56

Med en sån här http://www.irtrans.de/en/shop/lan.php och någon som skriver ihop en programvara (webbaserad t.ex) så skulle man kunna styra det mesta med IR via iphone. En ide jag haft en längre tid eftersom jag jobbar med diverse styrsystem. Lösningen finns egentligen redan via Crestron som går att syra via en iphone app, men det är kanske lite väl dyrt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-04-06 12:58

Okej, vill du förklara hur det funkar ?

  • Oregistrerad
  • 2009-04-07 23:30
Ursprungligen av ecth:

Okej, vill du förklara hur det funkar ?

Du kan ju börja med att lära dig lite om VLAN, så förstår du hur det hänger ihop. Vill du få MVG så kan du plugga lite på QoS också.

Det är jag inte tillräckligt kunnig om, jag vet bara att den inte sitter på det lokala nätverket. Finns en hundrasextiosidorstråd om detta på minhembio.com.

1
Bevaka tråden