Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

trigga one-shot samples från controller

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-04-03 19:12

Har nyligen köpt ett masterkeyboard som jag är väldigt nöjd med (edirol pcr-500).
Jag jag kör det med "dynamic mapping" som automatiskt kopplar rattar och annat till logiska controlers i Reason.
Mitt problem är att jag skulle vilja trigga one-shot samples med dom inbyggda padsen, hur kan jag göra det i "dynamic mapping" läget?

Jag har ett edirol PCR-800 och jag lyckades göra precis det du vill:

Gå till Remote override edit mode.
Håll in ctrl och klicka (på min macbook, kanske högerklicka annars?) på det reglage som får samplingen att låta, tex en liten knapp längst upp i Redrum.
Välj Edit Remote Override Mapping.
Välj Edirol PCR-500 som Control Surface
Klicka i rutan Learn From Control Surface Input.
Tryck sedan på den knapp som du vill ska trigga samplingen och sedan på OK.

Lätt som en plätt och jätteroligt när man spelar!
Vore kul att höra hur du använder funktionen i din musik. Är det för livebruk? Själv har jag lagt in samplingar som fungerar som intro till några låtar och även ljudeffekter.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-04-05 11:39

Guld!
Hade helt glömt bort det här läget, lite av en doldis om du frågar mig. Körde hela tiden med alt+klick i det vanliga läget och det funkar ju att assigna så på många controlers, men det här läget öppnar ju upp lite av en ny värld.
Hade tänkt använda funktionen mest live, har tidigare använt reason för att bakgrundsloopar och hade tänkt ersätta min synth med reason fabriks + egna ljud. Och att nu dessutom kunna trigga lite sköna oneshot samples till det är ju grymt nice
Jätte tack!

Visst öppnar det upp en del möjligheter?! Jag har själv blivit beroende av att lägga in sköna effekter på alla knappar. Att ha en helt ny uppsättning ljud genom att bara byta till en ny fil i Reason är skönt. Förr var jag alltid stressad över att behöva trycka på tre eller syntar och ändra midikanaler och annat mellan låtarna. Nu letar jag bara efter ett snabbt sätt att bläddra mellan låtarna utan att röra datorn. Några tips?

1
Bevaka tråden