Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apples mus - en ergonomisk katastrof

Tråden skapades och har fått 66 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Möss är väldigt personligt...konstigt att det inte finns i olika storlekar t ex S, M, L... eftersom vi har olika stora händer....

Det där med högerklick har jag stängt av. Tycker det är mycket smidigare att hålla in ctrl de få gånger jag behöver det. I FPS-spel brukar jag ställa in scroll-bolls-klick till normala högerknappsfunktioner. Fiunkar utmärkt, med undantag för Doktorns übercharge i TF2 eftersom man måste lyfta fingret från vänsterknappen för att klicka på nytt med scrollbollen och då missar man personen man ville überchargea tror jag.
Upptäckte även att det går att ställa in att ha scrollbollsklick som högerklick, men jag är så van vid att scrollbollsklick betyder öppna länk i ny flik så jag orkade aldrig vänja mig vid det. Kändes smidigare att göra som innan.

Den spricker ju i bitar när man försöker öppna den...
Så menlös produkt, det är ju The downward spiral från dag 1..

Köpt, ägt, kastat.

Titta på Targus istället - inga rörliga delar alls.
Frun har använt sin en månad nu, hon är lyrisk över den fortf.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-11 13:10

Jag gillar Mighty Mouse. Kan fladdra en del underlag men annars tycker jag den är den bästa mus jag använt. Inte sett några smutsproblem varken på min egen eller mina kollegors.

This sucker stinks!

Hur kan det vara möjligt att MM redan efter drygd en månad visar ålderskrämpor?
Alltså ibland skrollar den inte alls neråt …

Gäller garantin på mus också? Och hur är det med Applecare? Täcker det för musen också.

Jag har varit väldigt nöjd hittills, men numera får jag bara gråa hår av den här jäkla musen …

Det värsta var när jag just ett par minuter sen råkade zooma extremt mycket på en sida. Då fick jag inte tillbaka visningen som jag ville ha. Alltså normalt.

Ingen rolig känsla när fanskapet trilskas på detta sättet. Annars är den väldigt bra men jag upplever den som högst opålitlig!

  • Medlem
  • 2009-04-29 19:52
Ursprungligen av pick-me-up:

Hur kan det vara möjligt att MM redan efter drygd en månad visar ålderskrämpor?
Alltså ibland skrollar den inte alls neråt …

Ingen rolig känsla när fanskapet trilskas på detta sättet. Annars är den väldigt bra men jag upplever den som högst opålitlig!

http://www.google.com/search?q=rengör%20mighty%20mouse%20site:99.se

Ursprungligen av pick-me-up:

Hur kan det vara möjligt att MM redan efter drygd en månad visar ålderskrämpor?
Alltså ibland skrollar den inte alls neråt …

Gäller garantin på mus också? Och hur är det med Applecare? Täcker det för musen också.

Jag har varit väldigt nöjd hittills, men numera får jag bara gråa hår av den här jäkla musen …

Då börjar det. Det har beskrivits i flera trådar vad man gör.
Det slutar oftast som för mig - papperskorgen.... sedan till affären och köpa ny.
bespara dig blodtrycket och kolla på den här istället:

http://www.targus.com/uk/formac/?utm_source=targus&utm_medium=direct&&utm_content=homepage&utm_campaign=banner-formac

Såg ju nästan helt ok ut

Måste införskaffa en sådan idag och testa!

Senast redigerat 2009-04-30 08:36
  • Medlem
  • Kristinehamn
  • 2009-04-30 21:03

Mighty mouse+++

Jag fullkomligt älskar min MM.
Kommer den sluta att fungera köper jag en ny.

Ursprungligen av @ndreas:

Såg ju nästan helt ok ut

Måste införskaffa en sådan idag och testa!

Hur har det gått? Är den bra? Vart köpte du den?

Gillar skarpt Mighty Mouse förutom att den snabbt blir kass i scrollning, kan dock rengöras "oftast"

Något ni bör testa är att ta ut ett batteri och köra endast med ett, då blir den mkt lättare också.. enda nackdelen är väl att man får byta ut batteriet oftare!

Högerklicken kan ibland fucka up... särskilt i dåliga situationer när man spelar Call of Duty 4.. står i ett ödeshus och skall sikta mot fiender då man trycker höger för att få fram siktet så ger man ifrån sig ett skott istället och skrämmer liv i hela spelet genom att visa vart man skjutit ifrån... ILLA

Dock skulle jag inte välja Logitech eller för den delen ngt så avskyvärt som en Microsoft mus, den skulle aldrig komma genom min ytterdörr hur bra den än må vara!

Apples tidiga möss är riktigt bra. Den gamla MacPlus-musen är lite klunsig, men den fyrkantiga ADB-musen är den bästa de gjort, speciellt varianten med tung kula (mindre dammkänslig). "Äggmusen" är hyfsad. Pucken är förfärlig (men lär bli lite bättre om man pillar bort plastbitarna på sidorna så den inte är helt rund). "Nya äggmusen", Pro Mouse, är bra när den funkar, men den har alldeles för klen kabel så den går lätt sönder. Och Mighty Mouse använder jag helt enkelt inte. Den där flippriga rullbollen kommer jag aldrig överens med, jag blir bara nervös av den. Hemsk!

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-05-01 18:46

Jag tycker själva scrollbollen är det minst dåliga med MM. Visst, det samlas klegg efter ett tag men tar man lite flyktig rengöringsvätska på den och sidan glider mot en servett el dylikt i flera omgångar blir den helt ren. Man får fin precision med den där scrollbollen, däremot har jag svårt att förlika mig med själva en-knapps idén.

  • Medlem
  • 2009-05-01 20:37

Med det menar du att den inte har några skarvar mellan de knappar som finns, gissar jag.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-05-01 21:24
Ursprungligen av Baron:

Med det menar du att den inte har några skarvar mellan de knappar som finns, gissar jag.

Nej, vad skulle det vara för bra med skarvar?

Det är snarare det att den upplevs som klumpig och otymplig. Lite av ett hån mot fingrarnas potential.

  • Medlem
  • 2009-05-01 21:54

Det var enknappsidén jag undrade om. Du har väl inte missat att det finns fler knappar på musen, men som inte syns?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-05-01 22:26
Ursprungligen av Baron:

Det var enknappsidén jag undrade om. Du har väl inte missat att det finns fler knappar på musen, men som inte syns?

Jo, men de är ju fullständigt hopplöst placerade. Tills dess jag tränat upp lillfingret en-kilos hantlar lämnar jag de knapparna i fred.

  • Medlem
  • 2009-05-01 22:30

Nej, nej, det finns ett normalt högerklick på höger sida om "hjulet", högra främre halvan. OM man aktiverar det i musinställnignanra.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-05-01 23:03
Ursprungligen av Baron:

Nej, nej, det finns ett normalt högerklick på höger sida om "hjulet", högra främre halvan. OM man aktiverar det i musinställnignanra.

Jag tänkte på de två märkliga knappar som finns mitt på "magen" på musen.

  • Medlem
  • 2009-05-01 23:04

Jag förstår det (och håller med om att man måste vara Arne Tammer för att kunna använda dem).

Fick hem min MM idag...
Än så länge är jag inte helt nöjd. Går det att få den snabbare? Har den på det snabbaste i inställningarna och det är ju hopplöst långsamt. Hatar att när man sitter med en 13" skärm behöva lyfta musen för att scrolla från ena sidan till den andra för att undvika att åka utanför musmattan (hyfsat stor musmatta).

  • Medlem
  • 2009-07-31 10:28
Ursprungligen av killerd0g:

Fick hem min MM idag...
Än så länge är jag inte helt nöjd. Går det att få den snabbare? Har den på det snabbaste i inställningarna och det är ju hopplöst långsamt. Hatar att när man sitter med en 13" skärm behöva lyfta musen för att scrolla från ena sidan till den andra för att undvika att åka utanför musmattan (hyfsat stor musmatta).

Testa USB Overdrive.

Ursprungligen av Baron:

Testa USB Overdrive.

Det fungerar kanon!
Tack för tipset!

Nu börjar jag bli riktigt nöjd med min MM.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-30 21:29

Själv diggar jag ergonomin utmärkt. När jag börjar få musfingrar efter för mycket dåta så brukar jag slå på enknappsläge. Utmärkt!

Tycker dock att kvalitéen är minst sagt undermålig. Framförallt med tanke på priset. Scrollknappen ger upp efter ett par månader.. och sen börjar själva navigerandet med hela musen krångla.

Skulle hellre köpa en pro mouse om de fanns. Riktig trotjänare

Kör med Logitech Trackball, Cordless TrackMan® Optical. hyfsat nöjd, bortsett ifrån att den tappar kontakten med datorn en gång i månaden eller så så har det funkar bra.

Ni som ställer in musen på att så små rörelser som möjligt skall ge så stort utslag som möjligt.
Se upp med det, det är det som ger "musarm". Det är inte kul.
Man kan få riktigt svåra problem med det och då kan du inte ens ta ut en paket mjölk i kylskåpet.

Ju mindre rörelsen är desto snabbare får man problem.

Nu låter jag som världens partypooper, men kolla efter alternativ till musen.
Kula, Wacom-platta OCH mus kanske? Byt, alternera.
prova grejen att lära dig styra med vänster hand (om du är högerhänt).
Då kan du ratta mus med vänstern och skriva/klinka snabbt med högern.

ta en paus ibland med .

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-07-31 22:46

Jag rådiggar min Mighty Mouse. Körde en annan Microsoft-variant under tiden min var iväg på utbyte och det kändes inte alls lika skönt. Man blir liksom ett med den där musen. Men jag antar att antingen hatar man den eller så älskar man den.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2009-08-01 18:55
Ursprungligen av CEk:

Jag rådiggar min Mighty Mouse. Körde en annan Microsoft-variant under tiden min var iväg på utbyte och det kändes inte alls lika skönt. Man blir liksom ett med den där musen. Men jag antar att antingen hatar man den eller så älskar man den.

Kunde inte sagt det bättre!

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-08-01 19:08

Men det ska tilläggas att sen jag fick min nya Macbook Pro så kommer jag på mig själv att använda den geniala touchpaden allt som oftast. När jag spelar osv kommer ju dock musen bättre till hands. Sen matchar den ju min Time Capsule, Nabaztag och inte minst min vita iPhone.

Fy vad besviken jag är. Trodde jag hittat stora MM-hatartråden. Här finns ju flera som t o m gillar eländet!

Ska snart köpa ny mac och det retar mig enormt att jag är tvungen att inkludera ännu en (min tredje) MM i köpet.

Kan man borra små hål i den jäveln och använda den som saltkar kanske?

Bevaka tråden