Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac i allmänhet förväxlas med enstaka Mac-modeller

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-10 16:50

Mycket av den okunniga kritiken mot Mac har jag märkt kommer ifrån att man dels överdriver/missuppfattar och dels gör konstiga generaliseringar och förväxlar Mac som helhet med någon enstaka aspekt av en specifik Mac-modell. Några exempel:

- "Det går inte att uppgradera/byta ut komponenter i Mac"
I verkligheten: Det går inte att uppgradera/byta ut speciellt många komponenter i de flesta modeller av Apples kompakta modeller, såsom iMac.
Det finns dock och har oftast funnits oerhört många modeller som man inte bara kan byta det mesta i, utan som t.o.m. är marknadsförda med utbyggbarheten i fokus. Just nu är det Mac Pro så klart.

- "Mac har ingen delete-tangent".
I verkligheten: De inbyggda tangentbord som sitter i Apples bärbara har, i likhet med en del bärbara PC, ingen dedikerad Delete-tangent, utan döljer Delete bakom kombinationen fn+Backsteg.
Apples fullstora tangentbord har en helt vanlig Delete-tangent och även home, end, pg up, pg down, etc. Och kopplar man in ett godtyckligt tangentbord som har Delete, har man så klart Delete. "Mac" har alltså tangenten lika mycket som "PC".

- "Mac har inte högerklick"
I verkligheten: Apples medföljande möss samt inbyggda styrplattor har historiskt sett bara haft en musknapp.
Mac har dock så länge jag kan minnas (även under Classic OS) haft högerklick (eller sekundärklick som det kallas här). Antingen har man fått använda ctrl-klick (eller tvåfingerklick på bärbara) eller, om man föredragit en faktisk extraknapp på musen (vilket många inte gör), bara kopplat in precis vilken USB-mus som helst (det fanns även alternativ under ADB-tiden) som har fler än en knapp.

- "Mac har datan inbyggd i skärmen"
I verkligheten: Återigen iMac. Just denna enda modellserie har inbyggd skärm, vilket är anledningen till att man väljer den om man föredrar inbyggd skärm. Annars väljer man inte den, utan en annan Mac-modell.

- "Med Mac är man låst till Apples prylar"
I verkligheten: Hmm... Vad ska man säga om det? Kort och gott nej.
Kanske härstammar denna myt ifrån att specifikt iPod/iPhone är väldigt låsta till Apples system med iTunes, App Store, osv? Den kan också härstamma ifrån tiden innan USB och FireWire (11 år sen nu! Tiden rinner iväg), men även då var det inte sant att man var låst till Apples prylar. Dock var man hårdvarumässigt ganska låst till uttryckligen Mac-kompatibla prylar.

Någon annan som har tänkt på detta? Någon som har fler exempel på när Mac som helhet förväxlas med enstaka Mac-modeller? Vad tror ni att detta beror på?

Bra skrivet tycker jag. Nyanserat, korrekt, sakligt. Du har undvikit de emotionella påståendena, som att Macen skulle vara "leksak" eller "statuspryl", och det gör du rätt i.

Det går att göra omvända generaliseringar om PC. För att ta dina rubriker i ordning:
- PC måste man bygga själv från komponenter som inte alltid passar ihop.
SANT! Om man köper den på det viset alltså.
- PC har inte USB.
SANT! På den tiden många Macar inte hade Delete (ADB-tiden, små tangentbord) hade PC inte USB. Och när Macarna fick USB var det många PC som inte hade det.
- PC har ingen mus alls, och stora, fladdriga disketter som lätt går sönder.
SANT! Dvs för länge, länge sedan.
- PC är fula plåtlådor med en enda röra av sladdar i.
SANT! Om man inte köper en väldesignad märkes-PC (som f.ö. kostar som en Mac).
- PC-tillbehören är smäckiga Taiwan-prylar som går sönder på en vecka och har risiga drivrutiner.
SANT! Dvs vissa tillbehör...

Ungefär samma men tvärtom. Och lika sanna.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-04-11 02:31

Fast vi macägare behöver ju inte sticka under stol med att det faktiskt är en statuspryl, inget att skämmas över. Jag gör inte det iaf.

Allting är inte så enkelt med en Mac heller!

Ursprungligen av daviden:

Fast vi macägare behöver ju inte sticka under stol med att det faktiskt är en statuspryl, inget att skämmas över. Jag gör inte det iaf.

Konstigt nog, upplever jag inte alls min iMac som en statuspryl. Tvärtom.
Den gör bara allting på enklaste möjligaste sättet utan att göra så mycket väsen av sig. Tja, nästan allt!

Min vän är en gammal IT-tekniker som var duktig på Macar, men har sysslat numera mest med PC.
Han sa häromdagen ganska beträffande angående Mac: Det kan bara inte vara så här enkelt! *ler*

Fast när man laddar ner vissa program får jag inte till det. Det handlar om vissa tilläggsprogram som inte hamnar dit jag vill. (QuickTime Player)
Just det här med tilläggsprogram verkar vara svårt, alla fall enligt mig.

Senast redigerat 2009-04-11 18:45
Ursprungligen av pick-me-up:

Konstigt nog, upplever jag inte alls min iMac som en statuspryl. Tvärtom.
Den gör bara allting på enklaste möjligaste sättet utan att göra så mycket väsen av sig. Tja, nästan allt!

Ungefär vad jag menade. Enkelhet för användaren är helt enkelt Apples nisch (samt design, som ofta är relaterat).

Citat:

Fast när man laddar ner vissa program får jag inte till det. Det handlar om vissa tilläggsprogram som inte hamnar dit jag vill. (QuickTime Player)
Just det här med tilläggsprogram verkar vara svårt, alla fall enligt mig.

Men det är otroligt mycket lättare på Mac än "de andra". Mac-installationer är ofta jätteenkla, väldigt ofta bara att dra programikonen dit man vill ha den.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-11 09:22
Ursprungligen av Rajje:

- "Mac har datan inbyggd i skärmen"

Jag visade följande bild för en bekant, och därefter ville hon inte köpa en PC utan köpte en iMac istället

  • Medlem
  • Linköping
  • 2009-04-11 10:51

Rajje: Det du beskriver brukar jag kalla "Rättegång för brott mot jantelagen". Vad jag menar är att köper man något som inte är mainstream så får man förr eller senare försvara sitt val inför osäkra nötter som försöker hävda fantastiskhet i sitt eget val av produkt och söka självbekräftelse genom att racka ner hejdlöst på alla som har gjort ett annorlunda val.

När man pratar med såna personer så förklarar dom att dom självklart vet allt om Mac/valfri icke-mainstream-pryl och påpekar gärna dess fel och brister i timtal och in absurdum. Självklart har dom aldrig ägt ett exemplar av den produkt dom klagar på men påstår sig ändå veta pga "Men det vet man ju." eller "Det är ju så."

Enligt min erfarenhet så är detta fenomen tillämpbart på allt som kostar mer än femtio kronor. Själv har jag tröttnat på att försöka argumentera med dessa idioter och därför använder jag två standardsvar när dom sätter igång: "Alltid retar det nån." och "Det drabbar ingen fattig.". Dessa svar funkar som massförstörelsevapen mot jantarna som genast får mord i blick och inte riktigt vet var dom ska ta vägen, då brukar jag le, tänka tyst för mig själv "Det är ömsesidigt lilla vän." och sedan gå därifrån.

Det var mina två cent.

Ursprungligen av daviden:

Fast vi macägare behöver ju inte sticka under stol med att det faktiskt är en statuspryl, inget att skämmas över. Jag gör inte det iaf.

Det kan det vara, speciellt om man tycker designen är viktig, men det är så mycket mer. Eventuell status har mycket olika betydelse för olika köpare.

Ursprungligen av Pilen:

Rajje: Det du beskriver brukar jag kalla "Rättegång för brott mot jantelagen".

Klockrent begrepp, jättebra sagt! Det måste jag komma ihåg!

Det man ofta gör och även här på forumet är att man förväxlar "Mac" med operativsystem "OSX". Man blandar ihop begreppen att en "Mac" är enklare att använda tex, när man menar att "OSX" är enklare att använda. Och ja, Mac är ju en status symbol då man kan köpa en "ihopplockad" PC som man kör OSX på för halva priset med samma prestanda som en ny "Mac". Tex den nya Quad 2.66 för 26.960:- kostar hälften om man plockar ihop komponeterna själv och även lägger till montering. Det man får då är samma maskin men ett icke Apple chassi.

Angående sista punkten att Mac är låsta, kanske inte bara har med hårvaran att göra utan mjukvaran också? Tex större utbud på spel i Windoze än Mac OS och diverse Unix distar.

Håller ni med om dessa uppdiktade påståendena?

1. Mac-användare måste alltid försvara sin sak inför en PC-användare.

2. Mac-användare gillar att sprida äpplet som varumärke.

3. Mac-användare kan inte spela spel på sina datorer.

4. Mac-användare har bättre möjligheter att pyssla med bild och ljud-redigering.

5. Mac-användare är mer utåtriktade personer i allmänhet än Windows-användaren.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-04-12 16:50
Ursprungligen av forceofshiva:

1. Mac-användare måste alltid försvara sin sak inför en PC-användare.

2. Mac-användare gillar att sprida äpplet som varumärke.

3. Mac-användare kan inte spela spel på sina datorer.

4. Mac-användare har bättre möjligheter att pyssla med bild och ljud-redigering.

5. Mac-användare är mer utåtriktade personer i allmänhet än Windows-användaren.

Svar:
1. Ja
2. Ja
3. Stämmer inte alls
4. Teoretiskt nej, men personligen tycker jag det är enklare. På PC måste man ställa in latency osv hela tiden vilket gör att kreativiteten kommer av sig.
5. Utåtriktade vetefan? Men jag skulle nästan vilja påstå att en macuser tänker "enklare banor" än en PC användere.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-12 18:05

Låt nu inte detta bli en datorkrigstråd. Det jag ville var inte att bara återigen lista missförstånd om Macar, utan belysa en specifik aspekt av mångas missförstånd: Att de förväxlar egenskaperna hos hela konceptet "Mac" med egenskaper hos enstaka Mac-modeller och sedan missar alla andra egenskaper hos konceptet.

Mig veterligen brukar man inte t.ex. titta på en specifik modell av Acer som inte har Bluetooth och därefter konstatera att "PC har inte Bluetooth - PC suger därför helt och hållet". Inte heller brukar man skära sig på en sida i en nytryckt bok och därefter konstatera "Böcker skadar en - Litteratur suger".

Varför hakar många så gärna upp sig på små små aspekter av Mac (som det där med delete-tangent)? Aspekter som oftast inte ens stämmer förutom på kanske en viss modell, som om de någonsin stämt oftast blivit fixade för 11 år sedan och som även om de skulle stämma idag, skulle vara helt irrelevanta i jämförelse med vilka fördelar plattformen som helhet ger?

Jag tror att Pilen är inne på något väldigt intressant. Man uppfattar kanske Mac som något snobbigt och ouppnåeligt (istället för något nödvändigt, praktiskt och oersättbart, som jag anser det vara) och därför väljer man att övertala sig själv om att det egentligen är dåligt av någon simpel anledning som man har hört, och att alla de som slänger sina pengar på det är lurade.
Kanske i likhet med när man säger att man inte skulle vilja bli rik, eftersom man ju då skulle bli en sämre människa.
Frågan är - skulle folk fortfarande haka upp sig om Mac plötsligt var billigare än övriga PC?

Ursprungligen av Firechild:

... Man blandar ihop begreppen att en "Mac" är enklare att använda tex, när man menar att "OSX" är enklare att använda ...

Men eftersom Mac är den enda maskinen som kan köra OS X kan man nog säga att Mac är enklare. Eller så kan man nog se det så att många definierar Mac som "dator som kör OS X". På klon-tiden kallade jag även klonerna för Macar - Macar tillverkade av Motorola istf Apple.

Ursprungligen av slaski:

Angående sista punkten att Mac är låsta, kanske inte bara har med hårvaran att göra utan mjukvaran också? Tex större utbud på spel i Windoze än Mac OS och diverse Unix distar.

Men om man ska definiera "kräver uttryckligen kompatibla programvaror" som "låst", är ju alla plattformar lika låsta. Väljer man att köra allt Windowsbaserat, är man låst till Windowskompatibla program och är därmed utelåst från att köra iPhoto, Transmit, Final Cut och Nisus Writer - program som man inte gärna låser sig ute ifrån, medan man nog gärna offrar Windows Photo Gallery och SmartFTP.

I min erfarenhet gör sig Windowsanvändare gravt mycket mer låsta än användare av andra system. De har mailkonton (hotmail/exchange) som är svåra att få att fungera i annat än Microsofts egna program, de kör IE som är låst till att besöka IE-kompatibla webbsidor, de skapar filer i Microsofts låsta format (WMA/WMV t.ex.), o.s.v.
På Mac-sidan kör vi oftast vanliga POP/IMAP-konton som alla mailprogram kan ta över när som helst, öppna MP3/AAC/MPEG4/h.264-filer som går att köra på alla plattformar, mm. Och dessutom kan man när som helst ta in hela Windows och kanske även en version av Linux och en extra version av Unix vid sidan av vanliga Mac OS X - vilket resulterar i en större öppenhet och även ett större och relevantare programutbud än Windowsanvändare kan drömma om.

----------

Har någon fler exempel på denna förväxling?

1
Bevaka tråden