Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

När datorer går från ett hjälpmedel till att bli ett ok

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2009-04-11 21:20

Hej

jag är arg, less och överjävla frustrerad.

Nu är läget följande:
Min G5:a har gått bananas, det började för något år sedan att min liquid mix slutade fungera, den laggade, datorn hittade den inte alltid etc. Jag gjorde såklart det enda rätta då och köpte ett pcifirewirekort så att jag skulle kunna lägga firewire enheterna på skilda ingångar...och det gick väl sådär....

Idag så slår firewire & usb ut varandra, usbströmmen som går till tangentbordet är så låg att jag knappt kan använda usbuttaget i tangentbordet. De usbenheter jag har utöver det är en logicdongle, ett motu midiinterface och en ti polar...och polaren slås av då och då...och logic tappar kontakten med den.

På min 5 firewire utgångar fördelade mellan 2 firewirekort sitter en liquidmix, ett rmeljudkort och en laciedisk. Utöver det har jag också ett uadkort i min dator.

Dilemmat som blir nu är att allting slås ut. jag får system overload i logic för att min hårddisk segar eller överföringen av information (och jag har testat med olika externa hårddiskar och provat byta sladdar etc...samma sak), ljudkort får spel ibland och det knastrar eller bara slutar få kontakt, lm samma sak, går inte alltid att öppna upp, slutar fungera, uad efekterna kan jag knappt använda och går inte att använda alls tillsammans med lm..det blir knaster direkt.
I min dator så har jag även 4 gb intern minne så det borde inte vara något att minnet inte räcker till.

Och jag fattar inte varför det blir som det blir nu. Målet är att köpa en mac pro...men jag har inte de pengarna idag..

Så vad ska jag göra?
värme

Hej!
Det där låter inte kul, men för att hjälpa dig behöver vi veta mer om vilken systemversion osv du använder. Men som första försök skulle jag installera ett nytt system på en annan (extern?) hårddisk och se om inte det löser dina problem.

Problemet med ALLA macar är att inbyggda firewire-bussen har bara bara motsvarande en firewire-port. Vad du behöver är sätta i expansionskort mer fler firewireportar på!

  • Medlem
  • 2009-04-12 08:28

hej

hummel: jag kör på os X 10.4 Jobbade länge med 3.9 men bytte operativsystem, men det har inte gjort någon skillnad.

gem: Har redan ett expansionskort, installerade ett pci-firewirekort tidigt i denna gåta men det hjälper ändå inte. Hursomhelst borde inte slö firewireström slå ut usbenheter också vilket händer då och då nu.

Det finns såklart en plan att dels köpa kullanders egna diskar i hopp om att de kan vara snabbare i sin överföring av information än vad de olika laciediskar jag testat är. Men på sikt så är mitt mål en mac pro, men det är ju en bit dit.

Ursprungligen av gazt:

hej

hummel: jag kör på os X 10.4 Jobbade länge med 3.9 men bytte operativsystem, men det har inte gjort någon skillnad.

gem: Har redan ett expansionskort, installerade ett pci-firewirekort tidigt i denna gåta men det hjälper ändå inte. Hursomhelst borde inte slö firewireström slå ut usbenheter också vilket händer då och då nu.

Det finns såklart en plan att dels köpa kullanders egna diskar i hopp om att de kan vara snabbare i sin överföring av information än vad de olika laciediskar jag testat är. Men på sikt så är mitt mål en mac pro, men det är ju en bit dit.

Jag skulle satsa på 10.5.Har du testat att installera ett nytt system? Att byta till kullanders diskar tror jag inte har någon effekt, se till att det är moderna diskar så bör det funka.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-12 08:59

Vad gäller USB, kolla om du inte har en hub i din skärm. Jag kör ett par enheter via skärmarna just för att det sitter en strömsatt hub i dem. Tangentbordet har en hub men är inte strömsatt så där kommer du aldrig att kunna koppla in något mer än ett USB-minne på sin höjd.

  • Medlem
  • 2009-04-12 14:06

frebrik - ingen hub i min skärm, men det kanske är något att kolla på...en skärm med hubb.

hummel. jag är inte så sugen på 10.5 faktiskt, och jag tror inte det är där felet ligger. Eller då borde det blivit någon förändring redan vid övergången 10.3.9 till 10.4

Laciediskarna funkar inte har ni några andra tips på bra diskar som har ett jämnt flöde av information

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-12 23:35

En USB-hubb som är strömsatt kan du köpa på Crap Olson för ca 99:-, de gjorde jag i höstas. Det kan vara värt att prova och se om det räcker för att det andra inte skall balla ur.

1
Bevaka tråden