Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Doepfertråden

Tråden skapades och har fått 96 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-04-12 01:57

Tänkte att det nu är på tiden att vi dedikerar en tråd som enbart diskuterar och förkovrar sig i Doepfer. Allt annat är bannlyst. Givetvis kan vi tillåta att en trumma spelas parallellt, kanske möjligen också en Moog eller Arp....

Hur som helst öppnar jag med lite old-school ebm alá DAF men med lite nya infall. Kanske kan det bli ngt. Testkörde lite idag med midistyrning (A-190-1) och Slew Limiter för pitch på ena oscillatorn (1/2) För jäkla trevligt!

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2009-04-12 02:03

riktigt trevlig patch måste jag säga. och bra att köra en tråd för doepfer.

odd bob de e sköna grejer du gör .

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-04-12 09:29

Är ju tvungen att addera en patch jag gjorde för ett tag sedan.... Så jävla göttig! Kanske ligger den på fler ställen på 99 men det är inte varje dag som patchar som denna skapas.

  • Medlem
  • Vetlanda
  • 2009-04-12 10:01

go odd

Mullemull! Så dar skulle jag vilja att Reason kunde låta!! Vad gar en basic 2osc uppsattning lös på??

Ursprungligen av Dalleponken:

Vad gar en basic 2osc uppsattning lös på??

Jag ställer samma fråga. Hur måste man lägga ut för ett bra startsystem? Typ?

Men sluta nu, jag får ju GAS av det här!

Har kollat runt pa lite youtube filmer och fick intrycket de flesta Doepfer anvandare inte gor musik med sina synthar, de verkar istallet spendera tiden pa att gora patcher och modulera det ena och det andra.... :c(

Finns det nat exempel pa bra musik gjort med doepfer modular?

Ursprungligen av Dalleponken:

Har kollat runt pa lite youtube filmer och fick intrycket de flesta Doepfer anvandare inte gor musik med sina synthar, de verkar istallet spendera tiden pa att gora patcher och modulera det ena och det andra.... :c(

Hela poängen med en modular är att göra (o)ljud som inte går att göra med vanliga syntar, så det är inte så konstigt om 9 av 10 ljuddemos på Youtube är mer eller mindre sönderskruvade ljud.

Sen beror det förstås på vad man klassar som musik... jag har en känsla av att du inte skulle gilla tex Pan sonic, trots att de gör musik med modularsyntar. Eller för den delen Merzbow, som länge använde en VCS-3.

  • Oregistrerad
  • 2009-04-13 10:02

Vilken rolig tråd! Och vilka maffiga ljuddemos! Går just modularköparplaner själv och sneglar naturligtvis på Doepfer. Jag får intrycket att de är rätt breda i ljudet, att de kan gå från rätt hårt till mjukt och vackert. Vad säger ni som kört dem?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-13 23:03
Ursprungligen av Dalleponken:

Har kollat runt pa lite youtube filmer och fick intrycket de flesta Doepfer anvandare inte gor musik med sina synthar, de verkar istallet spendera tiden pa att gora patcher och modulera det ena och det andra.... :c(

http://www.4shared.com/file/96108130/9626eda/sergenoize1.html fast synkar man upp det här mot en 808:a och lite vocoder på det så är man ju hemma!

Ursprungligen av zthee:

http://www.4shared.com/file/96108130/9626eda/sergenoize1.html fast synkar man upp det här mot en 808:a och lite vocoder på det så är man ju hemma!

Tja, inte min bag! Visst ar det kul att gora patcher, men det ar roligare att gora skon musik. Vince Clarke var ju en javel pa snickra pop med gamla analoger, det ar mer at det hallet jag vill.

Nat med kraftiga filter i klass med MS-20 (feta baskaggar) ar nog det jag ar ute efter. Fixar Doepfer det?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-04-12 21:59

Nine Inch Nails

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-04-12 22:01

Jag kommer göra extremt mycket musik med min grunka och det är därför jag startade denna tråd, för att på sikt, upplysa världen om hur skönt lir man kan bygga med Doepfer...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-04-13 10:18

Jag instämmer och bifogar en patch.... När ska jag då använda denna.. Hmm det vet man inte, men jag jobbar ganska spontant i Live och lyfter in samplingar och bakar ihop helheter, då är såna här sound ypperliga. De adderar både lekfullhet, värme och karaktär.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-04-13 11:33

jäklars vilka inspirerande patchar bob!
fortsätt så

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-04-14 07:53

eftersom zthee redan besmutsat denna tråden med serge kan jag ju gott ge den lite doepfer + paia kombo:
http://www.youtube.com/watch?v=NTHPMOyvoFU

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-14 08:17

Smutsat ner? Nej, jag har ju förfinat den!

Måste du fråga har du inte råd.

Men Doepfers bassystem med 2 VCO kostar 1650 eller 1700€, och det är väl någonstans där man hamnar om man vill ha något som kan göra mer än en vanlig analogsynt. (De har också ett minisystem, men det tillverkas inte längre.) Dotcom ligger också i de prisklasserna, på ett ungefär.

Sen går det att komma billigare undan med hemmabyggen och vissa märken (Paia), men man ska nog räkna med 5-siffriga belopp för att få något som är användbart som modulärsynt.

Ursprungligen av false messiah:

Måste du fråga har du inte råd.

Men Doepfers bassystem med 2 VCO kostar 1650 eller 1700€, och det är väl någonstans där man hamnar om man vill ha något som kan göra mer än en vanlig analogsynt. (De har också ett minisystem, men det tillverkas inte längre.) Dotcom ligger också i de prisklasserna, på ett ungefär.

Sen går det att komma billigare undan med hemmabyggen och vissa märken (Paia), men man ska nog räkna med 5-siffriga belopp för att få något som är användbart som modulärsynt.

Så någonstans kring 20 får man ett system som inte känns trångt och begränsat så fort man börjar jobba? Det är ju inte så farligt. Måste se vad jag kan göra med deklarationen...

Ursprungligen av AndreasBygdell:

Så någonstans kring 20 får man ett system som inte känns trångt och begränsat så fort man börjar jobba? Det är ju inte så farligt. Måste se vad jag kan göra med deklarationen...

Modularsystem känns alltid trånga och begränsade så länge det finns plats kvar att bygga ut och pengar kvar i plånboken.

Jag har inte ägt någon analogmodular, men det är någonstans däromkring det antalet moduler som det börjar bli motiverat med en modularsynt - med färre moduler kan man lika gärna köpa en MS-20 eller något liknande och få bättre valuta för pengarna.

Men det beror ju väldigt mycket på vad man vill göra - det är ju stor skillnad om man vill ha oljudsmaskinen från helvetet, en TD-sequencerslingskapare, en ultraflexibel monsteranalog eller ett system med så mycket digitala moduler att analogtalibaner får något nervöst i blicken. Beroende på vad man väljer så blir det ju väldigt olika moduler man behöver.

Om du inte använt modularer innan så kan det vara en idé att testköra ett par mjukvarusystem för att få en känsla av vad du vill ha och vad du kan leva utan. Det är lätt att underskatta behovet av mixers och multiplar innan man patchat ihop ett par ljud, tex.

Det skulle vara intressant att få se lite utläggningar om olika VCO-moduler kontra varandra, och VCF. Det finns ju några att välja på

  • Medlem
  • 2009-04-14 20:02

trevlig tråd, ni som sitter med andra fabrikat får gärna starta liknande trådar!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-04-15 07:18

...:) Jag skulle säga att har man väl börjat bygga ett system så vill man bara ha mer. Moduler som står på inköpslistan är bla:

1 st A-137 Vc Wave Miltiplier
1 st A-160 Trigger Delay
2 st A-161 Clock Sequencer
1 st A-172 Max/min Selector
1 st A-135 VC Mixer
2 st A-149 Quadrature LFO
1 A-143-1 Complex Envelope / LFO
1 st A-138 + A-138x

Därefter ska jag börja börja fylla ett rack med LiveWire- och Cwejmanmoduler (men det får vi ta i en annan tråd )

När köpet blir får vi se, men snart hoppas jag... trots att kronan är svag.

TD-sekvens-slingeskapare lät intressant tyckte jag. Några oscs, VCA, VCF och sequencer?

Ursprungligen av The Introvert:

TD-sekvens-slingeskapare lät intressant tyckte jag. Några oscs, VCA, VCF och sequencer?

Ja, förmodligen.

De flesta äldre modularsystem som användes var inte särskilt avancerade, så jag tror man kommer undan med relativt enkla moduler.

Strikt sett så tror jag att det viktigaste är sequencern, resten kan man nog välja lite vad man vill. (Och tex Numerology och/eller MOTU:s Volta kan ju vara alternativ om man inte vill spendera alla pengar på modulärsequencers, eller en G2 om man vill hålla sig till hårdvara.)

  • Medlem
  • 2009-04-15 08:40

Måste bara rekommendera trippelresonansfiltret! http://www.doepfer.de/a127.htm

Med en enkel modd så sätter man in switchar som växlar mellan bandpass och lågpass. Separata utgångar per filter. Den händige moddar den säkert med separata ingångar för varje filter. Även omoddad så är den riktigt bra, perfekt för att sätta lite svep på statiska ljud.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-15 08:55

Vill man dregla lite över eurorackmoduler så kan man kolla följande tråd - http://www.muffwiggler.com/forum/viewtopic.php?t=1135&postdays=0&postorder=asc&start=0

  • Medlem
  • Borås
  • 2009-04-15 09:03

Faen vad irriterad man blir när man tittar på de bilderna, om man lägger ut en massa pengar på att bygga ihop något kan man väl göra det snyggt? En massa små-mellanrum och osymetriska stora hål i racken ju

Bevaka tråden