Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problemfria firewire ljudkort till nya Mini/Macbook

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2009-04-16 22:36

Jag funderar på att skaffa en Mac Mini och samtidigt köpa till ett ljudkort med fler ingångar (typ TC Konnekt 48, MOTU 828 MK3, Focusrite Saffire Pro 40 eller RME Fireface 400) allt för att koppla in så många som möjligt av mina synthar och använda Logic som sequencer, mixer och effektburk (dvs att kunna köra en massa virtuella synthar är mindre intressant).

RME har tidigare funkat dåligt med Agere chipsetet.

TC och Focusrite kör med DICE II som ofta krånglar.

MOTU nya mk3 kort verkar funka lite så och så, jag har läst få positiva rapporter, det verkar som de tidigare modellerna funkade bättre.

Finns det någon som har en ny Mini (eller den nya vita Macbook som jag antar har samma fw chipset) och som använder ett firewire kort som funkar felfritt?

Det var enklare på PCI tiden, det mesta funkade så länge man hade ett OK moderkort, nu verkar firewire vara = problem.:'(

Några tips?

Eller är det bättre att köpa ett USB2 baserat kort (ESI 1808 eller MOTU 828 MK2) (som kan användas tillsammans med min Macbook unibody också).

Låter som du borde se dig om efter en beggad Mac Pro och ett bra internt kort.

Jag har både en Macbook och en iMac med Agere-chipset, och har kört på både vanliga Saffire-kortet och Saffire Pro 10 i/o. Vanliga Saffire-kortet funkade klockrent så länge man körde med externa strömsladden som följde med. Saffire Pro 10 i/o funkar bra förutom några småknep man får köra, t.ex. gillar det inte att vissa program är igång när man skall spela in. Kan man leva med sådant är det helt klart vettigt val. Jag är iaf grymt nöjd!

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2009-04-17 08:18

Jag har kört två FW kort på min MacBook Pro utan några som helst problem
TC Konnekt 8
MOTU Ultralite

  • Medlem
  • International user
  • 2009-04-17 10:06

Tackar för era svar.

Om jag fattat rätt så hade de äldre och de nyaste Macbook Pro har inte Agere chipsetet. Det var bara under en period Apple satte in Agere i MBP.

Ultralite = orginalmodellen? Verkar som de äldre MOTU burkarna funkar bättre än de nyaste MK3 varianterna.

Ursprungligen av depulse:

Verkar som de äldre MOTU burkarna funkar bättre än de nyaste MK3 varianterna.

Jag har nästan fått uppfattningen om motsatsen... Jag är nära att köpa ett 828mk3, till PC/&WinXP förvisso, och där ska ju "problemen" vara än värre. Men efter att ha försök tolka vad det är för fel som finns verkar det ha att göra med att man kopplar kortet till en Firewire port med kända problem. Agere verkar vara ett problem på Mac:ar, NEC chipset avråder MOTU uttryckligen ifrån själva, Texas chip har jag nog inte sett någon som haft problem med.

De diskussioner jag sett där folk som inte fått mk3 att fungera bra verkar bero på att de kopplat in kortet på PC:n (fel plattform för dig, jag vet) och så strular det sen springer de i cirklar för att MOTU är dumma i huvet. I de flesta fall verkar de inte ens reflekterat över att det finns olika firewire kort, eller läst vad MOTU rekommenderar, tittat på IRQ, och andra inställningar man bör gå igenom. De som däremot har lagt lite mer tid och förstått det man kan läsa verkar anse det som väldigt stabilt.

Nu har jag ju som sagt tittat på detta för PC, men de i de diskussioner är kommentaren också ofta; kör på Mac, där är MOTU stabila som grundberget.

Har du några länkar till diskussioner? Jag kan se om jag hittar tillbaks till de trådar jag läst om du tror det kan ge något.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2009-04-17 11:30
Ursprungligen av depulse:

Ultralite = orginalmodellen? Verkar som de äldre MOTU burkarna funkar bättre än de nyaste MK3 varianterna.

Stämmer.

1
Bevaka tråden