Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Pro One keyboard

Tråden skapades och har fått 34 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Fick precis hem en pro one som stått oanvänd ett par år. Fyra av tangenterna funkar inte alls och ett par dubbeltriggar. Är det bara att öppna och göra rent med lite sprit eller ska man använda något annat? Finns det något mot knastrande pottar eller ska man ratta sig tokig tills det lossnar?

  • Medlem
  • 2009-04-20 01:39

Vilket serienummer har den?

  • Medlem
  • 2009-04-20 01:40

... över 8500 har membran istället för "j-wire" och det ska tydligen vara nära lögn att få att funka.

http://www.unease.se/proone.htm

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-04-20 09:05

Kör du "tokig-mode" ett tag.. dvs spela och ratta järnet. Blir det inte bättre så kanske det är dags att skruva isär och rengöra.
Minns ej serienummer men på en Pro One som jag förmedlade(agerade kurir) så räckte det med någon dags spelande så var den trevlig igen.

Den har tyvärr serienummer över 8500 men jag hittade detta i en diskussion på nätet:

>the later pro-ones with the "improved" membrane type keyboard have a
>bad reputation for being a b*tch to repair. theres an amusing video
>on youtube by the guy from the rentals showing how to repair this
>easily. (thanks to matrixsynth for originally calling peoples
>attention to this clip)
>
>http://youtube.com/watch?v=QGZU2CF1Cbg
>i think youd be better off using some kind of tape that leaves less
>of an adhesive mess. has anyone had any problems using this
>technique? or any other technique theyve used to fix this issue?
>
>mini

Tyvärr funkar ju inte youtubelänken längre...

  • Medlem
  • 2009-04-20 12:02

Jag har sett dendär, minns tyvärr inte vad han gör.. Men det går undan. Jag ska leta lite jag med.

Öppnade och tog en titt på membranet och den är lixom tejpad längs med övre delen av tangentbordet. Varje tangent har en platspegg som pressar mot membranet för att sluta kretsen som jag begriper det. Skulle det kunna vara en lösning att flytta hela remsan några millimeter så att peggen trycker på ett nytt ställe eller är det oxid som är problemet?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-20 23:31

Jag är definitivt ingen expert, men det kan ju vara lite skit eller oxid eller nåt. Om pottarna knastrar så är det oftast bara att spraya lite med kontaktspray. Min hade stått länge och där hade vissa lödningar blivit taskiga. Annars kan det bli bättre av att man bara stökar runt lite så brukar en del grejer vakna av sig själv (du hör vilket proffs ). Jag lämnade in min för rundsmörjning och fick tillbaka den som ny, kostade nån tusenlapp men det var det värt. Men du fick den till ett bra pris så även om du lägger en slant på service så har du förmodligen inte kommit upp i summorna den vanligvis går för så det kan vara en investering.

  • Medlem
  • 2009-04-20 23:33

Undvik spray. Vrid på dom tills dom blir tysta.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-21 00:32
Ursprungligen av 18db:

Undvik spray. Vrid på dom tills dom blir tysta.

Varför?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-04-21 01:02
Ursprungligen av EMUL8OR:

Varför?

Det blir så j-vla kladdigt och det drar dessutom åt sig extra mycket damm och smuts som försämrar på längre sikt ...

Motionera pottarna istället och går inte det så rengör försiktigt ... Fungerar inte det så kan man prova kotaktspray som en sista utväg ...

Pottarna har nästan blivit helt bra nu efter maniskt rattande men 4 tangenter är helt döda. Borde ju gå att lösa på något vis tycker man...

  • Medlem
  • 2009-04-23 15:32

Spela på dom tills fingrarna blöder.

Ursprungligen av robopants:

Pottarna har nästan blivit helt bra nu efter maniskt rattande men 4 tangenter är helt döda. Borde ju gå att lösa på något vis tycker man...

  • Medlem
  • Umeå
  • 2009-04-23 16:04

Jag är också inne på att byta potar i min pro-one. Att motionera dem hjälper inte och elektronikspray håller jag mig borta från. Alternativet mot att byta dem vore väl att öppna och rengöra - men hur gör man det? Är det möjligt att öppna potarna utan att löda loss dem?

Ursprungligen av 18db:

Spela på dom tills fingrarna blöder.

Det är så tråkigt att spela när det inte hörs något bara!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-21 01:31

Tack

Något märke som är mindre kladdigt?

Ursprungligen av EMUL8OR:

Tack

Något märke som är mindre kladdigt?

Jag har använt mig av det som JAM rekommenderar: Siceront CRC F2. Funkar bra!

För övrigt har jag en nästan komplett (saknas en) uppsättning rattar samt chassi och träsidor till Pro~One. Nån som behöver rusta upp sin och tycker det är värt en tusing?

  • Medlem
  • 2009-04-23 15:05

outshape: hur är skicket på dom då?

  • Medlem
  • 2009-04-23 15:13

.. nån dom vet om det är plausible att byta pottarna i den? Några av mina pottar är helt fucked up och typ, resettar efter ett varv (eller vad man ska säga)

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-04-23 15:17

beror väl på hur mycket det stör dig...

  • Medlem
  • 2009-04-23 15:23

Tänkte ungefär vilken magnitud arbetet skulle ta

  • Medlem
  • International user
  • 2009-04-23 16:26

Tryckluft kanske kan göra någonting? Inte mot oxid kanske... Men jag har iaf sett såna små "engångsburkar" någonstans nyligen ganska billigt har jag för mig.

Jag har bestämt mig för att slakta keyboradet och bygga in synthdelen i en låda. Kan man skippa modhjulet och och sätta ett spänningsstyrt motstånd i dess plats. Hade varit coolt att kunna styra mer än bara filtret via extra cv-portar. Finns det färdiga linjära spänningsstyrda motstånd som man bara kan löda på eller måste man bygga en egen krets? Jag kan i princip 0 om elektronik och vill inte ta mig vatten över huvudet.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-05-11 11:30
Ursprungligen av robopants:

Kan man skippa modhjulet och och sätta ett spänningsstyrt motstånd i dess plats. Hade varit coolt att kunna styra mer än bara filtret via extra cv-portar. Finns det färdiga linjära spänningsstyrda motstånd som man bara kan löda på eller måste man bygga en egen krets? Jag kan i princip 0 om elektronik och vill inte ta mig vatten över huvudet.

Japp, du borde kunna ersätta potentiometern i modhjulet med en vactrol med samma värde...har inte full koll på exakt hur de fungerar, men det finns lite att läsa här:
http://www.electro-music.com/forum/ntopic-19181.html

HUGA! Inte HÄDA. Bara att höra att du vill slakta en Pro One får det att krypa i skinnet på mig.

Pro One har ju som bekant en omtomordentligt risig konstruktion av tangentbordet. De uppgraderade det dock (tror att det var efter sn +6000) till J-wire men det enda det gjode var att det blev lättare att byta ut.

Min har, likt alla andra, superproblem med dubbeltriggande tangenter, men alla pottar är i kalasskick. Att spela och rycka i den hjälper förvisso till viss del, men inte helt när det gäller dubbeltriggen. Inser att jag nog måste byta bussningarna vilket tydligen skall vara hyfsat enkelt.

Ska du inte omvärdera beslutet om nödslakt innan du tittat på detta?

Robopants - det smärtar i mig att höra det att du funderar på slakt

Jag har en bra gubbe som reparerar syntar i malmö, ska jag kolla upp numret när jag kommer hem? Tycker det är synd att slakta bort manualen på en sån fin synt - som dessutom är den enda analoga monofoniska från den tiden som har CV retrig - som jag suktar efter och inte har på något annat här hemma - underbart när man vill spela med händerna, som är det enda jag gör.

Vill du får du annars gärna sälja den till mig. Kanske har något gött att byta med, eller pengar.

EDIT: Vilken syntomsättning du har! På senaste tiden tycker jag du sålt och köpt allt möjligt!

EDIT2: Ett förslag till - låna ut den till mig, så kan jag motionera den rejält med några kvällars oktavbaspump med vänsterhanden.

Att byta bussningarna hjalper tyvärr inte mot det döda membranet. Har tom provat att pressa på andra ställen i närheten av tangentens ben men det är heldött. Alternativet är att bygga in ett slaktat. Midikeyboard och kentonkit vilket kommer att bli skitmycket jobb och dyrt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-11 15:38

Går det inte och pula in ett key från en annan analog?

Pro one har en egen typ av avläsning som förmodligen inte är kompatibel med andra. Det billigaste alternativet är isf att programmera en arduino till ett billigt midikeyboard.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-11 17:22

sicket skitläge

Bevaka tråden