Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fungerar operatören 3 med en olåst Iphone 3G inköpt i Sverige?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Är det någon som har någon erfarenhet med att använda Iphone 3G inköpt i Sverige med operatören 3? Funderar på att köpa en Iphone 3G från antingen Telia eller Halebop men vill fortsätta använda mitt 3-abonnemang.
Fungerar det?
Måste telefonen jailbreakas?
Om det fungerar, nackdelar?

MVH
Björn

  • Medlem
  • International user
  • 2009-05-01 10:29

olåst Iphone 3G inköpt i Sverige - uttrycket motsäger sig själv . Exempel på contradictio in adjecto

Sök

Senast redigerat 2009-05-01 23:15
  • Medlem
  • International user
  • 2009-05-01 11:05

Kontantkortstelefonerna från teila/halebop är fortfarande operatörslåsta.

Menar ju självklart att man låst upp den..... Men frågan kvarstår fungerar den med operatören 3?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-05-01 12:38
Ursprungligen av bjorn.sweden:

Menar ju självklart att man låst upp den..... Men frågan kvarstår fungerar den med operatören 3?

Ja, har du låst upp den så funkar det utmärkt med 3.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-05-01 16:15
Ursprungligen av bjorn.sweden:

Menar ju självklart att man låst upp den..... Men frågan kvarstår fungerar den med operatören 3?

Då borde frågeställningen gällt en "upplåst telefon"

Upplåsta telefoner och telefoner med fake sim samt telefoner som är olåsta, t ex belgiska, funkar utmärkt med 3. Har prövat alltihop med 3 kontantkort för 99 kr/vecka.

I jämförelse med en olåst telefon så är en jailbreakad och yellowsnow-upplåst telefon lite långsammare när det gäller att hitta nätet vid påslag. den hattar mellan flygplansläge, ingen signal och har signal ett par gånger. detta gäller oavsett operatör - t o m den ursprungliga t ex telia om det nu var en teliaköpt telefon som låstes upp.

Därför är det ändå bättre att köpa en olåst, dvs icke svensk telefon.

Senast redigerat 2009-05-01 23:21
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-02 00:18

Dessutom finns det väldigt många trådar om detta ämnet. Sök först.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-05-02 09:47

Men det finns inte några bra jämförelser mellan upplåsta och olåsta telefoner som kan hjälpa en köpare att bestämma om skillnaden i beteende gör att marginalnyttan med att skaffa en olåst utländsk iPhone överväger mot marginalstrulet.

Detta vid sidan av den ev marginalnyttan av jailbreaking inkl möjligheten att använda Skype på 3G.

Jag använder min olåsta iPhone 3G mycket mer än den upplåsta. Större tillförlitlighet vid signal acquisition är en viktig del.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2009-05-03 20:48
Ursprungligen av bjorn.sweden:

Hej!
Är det någon som har någon erfarenhet med att använda Iphone 3G inköpt i Sverige med operatören 3? Funderar på att köpa en Iphone 3G från antingen Telia eller Halebop men vill fortsätta använda mitt 3-abonnemang.
Fungerar det?
Måste telefonen jailbreakas?
Om det fungerar, nackdelar?

MVH
Björn

Vad har du för baseband & modemfw på telefonen? Jag kan säga att det fungerar jätteilla om du har 2.2.1 och 02.30.03.. Det går ju inte att jailbreaka den, och om du ska köra med en adapter så kan du enbart ringa samtal och skicka sms. Surf osv funkar bra.

Jag la ner detta..
Sen är det som andra säger - det är värt att köpa en OP- låst telefon, och sen köra rätt operatör.. bland annat med uppdateringar osv.
Sen har du ju den aspekten med huvudbry..

Over and Out.

Edit.
Jag missade att jag nämner MED operatören Tre ovan!

  • Medlem
  • International user
  • 2009-05-04 15:18
Ursprungligen av gurrizz:

Vad har du för baseband & modemfw på telefonen? Jag kan säga att det fungerar jätteilla om du har 2.2.1 och 02.30.03.. Det går ju inte att jailbreaka den, och om du ska köra med en adapter så kan du enbart ringa samtal och skicka sms. Surf osv funkar bra.

Jag la ner detta..
Sen är det som andra säger - det är värt att köpa en OP- låst telefon, och sen köra rätt operatör.. bland annat med uppdateringar osv.
Sen har du ju den aspekten med huvudbry..

Over and Out.

Edit.
Jag missade att jag nämner MED operatören Tre ovan!

Håller inte med om att det vore några fördelar med en operatörslåst telefon och köra rätt operatör.

Bäst är olåst telefon - gärna då med ett kort som inte tvingar telefonen att använda visst nät utomlands (vilket telias kort gör på en jailbreakad och yellowsnöad telefon när den befinner sig utanför Sverige). Mitt belgiska kort låter mig välja nät i Sverige men jag måste själv lägga in APN.

Låsta telefoner, modem routrar laptops är ett helsicke! Bör skys som pesten fr a av affärsmän och andra frequent flyers.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-05-04 16:51
Ursprungligen av jonasolof:

Låsta telefoner, modem routrar laptops är ett helsicke! Bör skys som pesten fr a av affärsmän och andra frequent flyers.

Borde förbjudas i hela världen. Det är bara nackdelar för kunder och borde avskaffas asap.

//Rob

1
Bevaka tråden