Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

om man som amatör vill ta betalt för sin musik

Tråden skapades och har fått 69 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Vilken är den bästa formen i dagsläget?

Jag kan komma på följande utgivningsformer:

* CD med ett fast pris

* CD med ett minimumpris och ett supportalternativ (högre pris)

* nedladdning via någon etablerad distributör (som iTunes) till fast pris

* fri nedladdning med betala vad du tycker att det är värt-princip

Lyssnar man på vissa skarpa röster här på 99musik är det bara den sista punkten som är tidsenlig. Andra verkar kunna tänka sig att betala ett fast pris men vill inte ha någon "plastbit". Å andra sidan verkar det gå bra med försäljningen för Compute, som exempel.. och en hel del indiebolag ger fortfarande ut CD-skivor med framgång.

Vad tror ni om detta?

Vad gäller mediat tror jag att det är dumt att begränsa sej till ett alternativ i dagsläget. Finns både dom som tycker det är orimligt krångligt att beställa hem en plastbit med post, och dom (som jag) som inte riktigt tycker det är lika kul att betala för en nedladdning...

Betalningsmodellen tror jag faktiskt är mindre viktig.

Mm, att köra både hårt och mjukt skadar nog inte. Frågan är då om man ska köra på fasta priser eller rörliga dito? iTunes, som exempel, har ju ett bestämt pris,. ett ganska högt sådant, verkar många tycka.

En annan sak jag funderar på är promotion. Det finns ett nytt sätt att sprida sin musik som man ser mer och mer av, tycker jag. Nämligen att släppa en låt för gratis nedladdning och resten mot betalning. Hur känner ni för det som musikkonsumenter? Får det er att köpa fler skivor?

Något annat jag funderat på; hur viktigt det är med klipp från låtarna på skivor ni funderar på att köpa? Om det spelar roll, hur långa vill ni att klippen ska vara.. räcker det med 30 sekunder per låt eller gör det skillnad om man kan lyssna på hela skivan innan?

En "teaser" i form av låtklipp på ca 30 sekunder är nog det som för mig skulle fungera att få mig att köpa en skiva. Om man kan lyssna på hela skivan, en hel låt eller två, eller bara ett par klipp spelar nog ingen roll. Det gäller framför allt artister jag inte känner till eller hört innan.

Men det svåra är väl promotiondelen? hur tänker du dig att du ska nå ut så att man öht kommer att lyssna på eventuella klipp?

Sen vet jag inte om jag är representativ, jag konsumerar i stort sett all musik via CD, ingen nedladdning alls.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-05-04 12:38
Ursprungligen av JävelPersson:

En "teaser" i form av låtklipp på ca 30 sekunder är nog det som för mig skulle fungera att få mig att köpa en skiva.

Och jag hatar såna grejer. Bojkottar av ren princip. Det är så tråkigt dumsnikigt att inte erbjuda lyssning på låtar i sin helhet och i schysst kvalitet. Tror alltid att det slår bakut och fel också. Vill man att lyssnaren ska få en ofullständig bild av sin musik?

En bra början

http://www.musichelp.se/

Släng iväg ett mail eller ring dem. de har hjälpt mig

Ursprungligen av Skilling:

Det är så tråkigt dumsnikigt att inte erbjuda lyssning på låtar i sin helhet och i schysst kvalitet.

Vad han sa. Väldigt tyket.

Ge samma möjligheter som vi hade på Megahertz. Är väl vettigt?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-05-04 18:31
Ursprungligen av berusad:

Vad han sa. Väldigt tyket.

Ge samma möjligheter som vi hade på Megahertz. Är väl vettigt?


När du skriver sådär så blir jag paranoid och tror att du känner mig. Oj, vad man har spisat skivor på Megahertz och oj, vad mycket man har handlat där.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-04 11:41

Ett annat alternativ som jag funderat en del på är sms-betalning. Då sker visserligen all försäljning via den egna hemsidan, och inte via itunes eller liknande, vilket kanske är en nackdel, men å andra sidan får man en större del av inkomsten. En gratislåt är vettigt, och kanske ha hela albumet tillgängligt för streaming.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-05-04 11:45

+1 på att erbjuda både hårt och mjukt. Folk har olika prioriteringar, vissa skulle aldrig köpa en cd och vissa aldrig betala för en mp3:a. Personligen så skulle jag nog vilja ha den hårda skivan som en mer exklusiv grej med lite påkostad förpackning för de som är lite mera hardcore-fans.

Det finns väl egentligen inget som hindrar att man finns på flera olika nedladdningssiter, itunes är väl stort så man når en bred publik men andra som klicktrack, beatport mfl ger en kanske en större del av kakan och större friheter vid prissättning.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-05-04 12:36

Varför inte alla alternativ?

Till och med jag som helst inte köper plast, erbjuder CD-R till försäljning.

Att sälja mot betalning blir en övervägning. Tror du att folk är villiga att betala och hur mycket är det värt gentemot spridningen av din musik?

Compute verkar få en del sålt, men hon är trots allt lite av ett namn också vilket hjälper till och dessutom... hur mycket hade hon sålt om hon erbjudit en schysst nedladdni... (eller heter det nerladdning? får aldrig ordning på det där... en jinx för mig)? Och om hon erbjudit plattan gratis, hur mycket hade den spridits då?

Alltid en övervägning, men man ska ta med alla aspekter tycker jag. Sen kör du på alla sätt du tycker stämmer för dig.

  • Medlem
  • 2009-05-04 13:17

Jag vill vända lite på frågan, och då kanske det blir klarare? Vad skulle få DIG att betala för musik? I vilket format vill du då ha det?

Antag att det är ett album som skall säljas. Om det inte är en artist som jag redan känner till och har stort musikaliskt förtroende för så skulle jag definitivt vilja lyssna igenom hela skivan med bra ljudkvalité. Med "bra" här så menar jag typ Spotify-kvalité eller liknande.

Format? Tja, jag lär rippa det till mp3 eller liknande om jag får det på CD... men jag vill ha det fysiska. Snyggt och genomarbetat omslag med t.ex. låttexter och liknande. Köper jag det online så är det piffigt om jag kan ladda ner mp3 och lyssna på tills dess att jag har fått skivan i min hand. Vill INTE vänta.

Kan man tänka sig sälja enskilda spår? Tja, varför inte? Men! Prissätt det hela så att det är mer lockande att köpa hela skivan! Mer pengar in kanske ger gladare artist?

Ursprungligen av jgb:

Jag vill vända lite på frågan, och då kanske det blir klarare? Vad skulle få DIG att betala för musik? I vilket format vill du då ha det?

Nej, att vända på frågan ger ingen matnyttig information eftersom jag är en anomali i dessa sammanhang; jag gillar att betala för musik. Jag köper musik i diverse sammanhang, billigt och dyrt, på skiva och i mp3-format, direkt från artister och via hundra mellanhänder, etc. Skulle alla vara som jag så hade halva 99musik kunnat leva på musik.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-05-04 13:43

Mitt upplägg, som hittills har fungerat helt ok försäljningsmässigt även om guldskivan är ganska avlägsen, har sett ut så här:

Fysisk skiva - för att jag personligen tyckte det kändes roligare att producera något man kan ta på, något som består.

Nedladdning - skivan kommer komma för nedladdning (ned/ner schmed schmer säger jag) på iTunes och några andra ställen om ett tag, ville dock inte börja med det, vill man ha låtarna tidigt så är det fysiska skivan som gäller.

Provlyssning - några låtar har funnits ett tag på myspace, hemsida, trig osv. Dock inte alla. Nu ett tag efter släppet finns hela skivan även på Last FM, om någon skulle råka ramla över en låt och vilja höra mer.

Sälja på spelningar - det absolut bästa, gör en riktigt bra spelning och kräng skivan efteråt! Och glöm för guds skull inte skivorna hemma som jag brukar göra..

Promotion - förra veckan satte jag mig och skickade promotionexemplar till olika tidningar, blogga distributörer mm runt om i världen. Inte så kul jobb, stor risk att bli sågad, och en ganska stor kostnad. Men förhoppningsvis så sprids ryktet lite och om det skiter sig så kan jag i alla fall inte säga att jag inte försökt

  • Medlem
  • 2009-05-04 14:23

Fast att vända på frågan gällde inte bara dig, utan andra i tråden också. Kan släppa loss lite nya tankar.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-05-04 15:11

Det här är fan en intressant tråd...

Tror det finns två sätt att få relevant info:

1. En omröstning. Blir svårt att bilda sej en uppfattning utifrån att varje enskild medlem skriver lite småflummigt om hur just han/hon köper musik.

2. Erfarenhet från någon sam faktiskt sålt lite större mängder musik.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-05-04 15:33
Ursprungligen av PeterH:

Tror det finns två sätt att få relevant info:

1. En omröstning. Blir svårt att bilda sej en uppfattning utifrån att varje enskild medlem skriver lite småflummigt om hur just han/hon köper musik.

2. Erfarenhet från någon sam faktiskt sålt lite större mängder musik.

Sant. Fast att sälja större mängder skivor brukar innebära hjälp från distributionsföretag/skivbolag. Och då tappar man lite fokus på det som sis är ute efter, hur man som amatör, utan sån hjälp, ska lyckas.

Ursprungligen av compute:

Sant. Fast att sälja större mängder skivor brukar innebära hjälp från distributionsföretag/skivbolag. Och då tappar man lite fokus på det som sis är ute efter, hur man som amatör, utan sån hjälp, ska lyckas.

Ja, var går gränsen för amatör? Känns som att ett abstrakt format är svårare att ta betalt för om man inte är ett namn in någon utsträckning. En fysisk CD kan ju i värsta fall ställa sig på stan och sälja...

Ursprungligen av compute:

Sant. Fast att sälja större mängder skivor brukar innebära hjälp från distributionsföretag/skivbolag. Och då tappar man lite fokus på det som sis är ute efter, hur man som amatör, utan sån hjälp, ska lyckas.

Jo, fast jag tänkte iofs mest på såna som sålt utan proffshjälp, men ändå lite mer än de vanliga 37 exen.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-05-04 16:04
Ursprungligen av PeterH:

Jo, fast jag tänkte iofs mest på såna som sålt utan proffshjälp, men ändå lite mer än de vanliga 37 exen.

Helt ärligt tror jag mer att det beror på lyckad PR eller turen att få rätt personer att gilla det än vilket format man fått ut det på eller var man sålt det.

Eller att man lyckas hoppa på rätt sak i exakt rätt tid (givetvis förutsatt att man gör bra grejer). T ex de som blev stora på MySpace. Blir någon det alls idag? Knappast va?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-05-04 16:09
Ursprungligen av PeterH:

Jo, fast jag tänkte iofs mest på såna som sålt utan proffshjälp, men ändå lite mer än de vanliga 37 exen.

Ach so, ja där säger jag som Skilling - tur och timing. Om man får igång snacket och får "rätt" personer att gilla det så kan man nog sälja det mesta oavsett format.

Iofs, i indievärlden finns det ju vissa som enbart köper vinyl, både skivbutiker och enskilda konsumenter. Så där är mitt tips vinyl..

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-05-04 15:44

Ett problem i sammanhanget med omröstning här är att vi alla håller på med musik och jag tror inte vi riktigt representerar den stora massan heller. Men visst kan man rösta ändå.

Jag tror också att slumpen och tur kan vara en enormt stor faktor som är lite svår att påverka. Får rätt person på rätt blogg t ex nys om skivan så kan det generera i ordentligt med beställningar. Så Computes tips om att skicka ut musiken till allt och alla är helt rätt. Man får dock vara beredd på att man kan bli sågad också. Antingen aktivt eller att knappt någon jävel bryr sig, vilket kan vara nog så tråkigt att hantera.

Ursprungligen av Skilling:

Ett problem i sammanhanget med omröstning här är att vi alla håller på med musik och jag tror inte vi riktigt representerar den stora massan heller. Men visst kan man rösta ändå.

Ett annat problem är att många på det här forumet VILL att musikkonsumtionen ska se ut på ett visst vis (vilket man ser gång efter annan i piratdiskussionerna) så risken är att svaren i en anonym undersökning kommer att vara politiska och därmed inte särskilt användbara. Fast, som sagt, man kan ju rösta ändå. Personligen tycker jag att tråden redan varit ganska givande.. jag lapar och lär mig av folks motiveringar och idéer.

Om man likställer ta betalt för musiken med att gå i vinst, är det inte också intressant hur mycket olika format kostar initialt, alltså innan man kan erbjud dem för försäljning? Jag vill tro att en CD t ex innebär att man behöver ligga ute med lite mer pengar jämfört med ett nätsläpp, eller?

@Skilling: Jag såg faktiskt inte låklippsvatianten som en snikighetsgrej, men jag förstår vad du menar. Angående att lyssnaren får en ofullständig bild så tänker jag nog tvärtom. Det utgår bara från mig själv, men jag har väldigt lite ostörd tid nuförtiden, speciellt till att ta in ny musik, och det jag kan hinna med innan det ligger ett barn tvärs över laptoppen är introt på en låt. Och då missar jag kanske delen i musiken som är mer representativ. Om jag däremot som musiker kan välja ut den del av en låt som jag själv vill få fram så kanske de som vill snabblyssna kan få en mer rättvis bild?

Så jag tänker nog att man kan ha både ett väl valt klipp och hela låten.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-05-04 15:47

http://numberonemusic.com/

Använd detta också. Kostar att ha det i förlängningen, men provperioden kan generera en hel del. Har fått en massa "beundrarpost" och ca 300 personer som aktivt har valt att få vara med på min mailinglista (vilket jag måste starta med... fin bas att få ut nyheter från).

Senast redigerat 2009-05-04 16:00
  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2009-05-04 17:04

Tror på unika små upplagor av vinyl å cds å skit... + nått slags laddaner grej, tror folk idag vill känna att artisten får så mkt stålar som möjligt, så tror framtiden är potiriv för egenbolag och småartister!

Sen får man göra det så enkelt som möjligt, paypal eller sms-pröjs eller så, typ spotify-joks lärju bli mer aav...
itunes är smidigt om man kör med det... men int eså kul...

För mig gäller att det är så enkelt att köpa som möjligt om jag ska göra det. Som i varuhusen, de vet hur man annonserar för spontanköp.

Alltså köper jag helst via iTunes, eftersom jag har mitt konto reggat där. En-trycks-köp. Så fort det kommer upp en sida där man ska regga sig brukar jag banga ur.

Överlag gillar jag spelföretagens version vad gäller demo. Man får två, tre banor och sedan måste man tjacka. Omvänt till musik skulle jag vilja ha två, tre HELA låtar för att bli pepp på att tjacka plattan. iTunes tio-sekunders provlyssning känns mest som ett sätt för mig att veta att det är rätt låt jag köper, jag kommer aldrig ihåg titlarna.

Summary:
•Digitalt, och fint packeterat. Gärna med någon kul extragrej som video, booklet eller skrivbordsunderlägg.
•En-knapps köp, vilket blir att man går via de stora köpsajterna.
•Generöst med gratis demomaterial.

  • Medlem
  • 2009-05-04 20:27

Jag tenderar också att premiera valfrihet för konsumenten, dvs mig

Vill jag ha hela skivan så köper jag helst en plastbit (det är samlaren i mig ). Enstaka låtar blir givetvis nedladdningar. Men ju fler ställen du finns på desto bättre. Många använder iTunes tex medan jag själv skulle jag inte ens komma på tanken. Funkar det inte via en vanlig webbläsare så är det helt ointressant enligt min mening. Men alla har sina preferenser och om man inte erbjuder det folk vill ha på det sätt de vill ha det så köper de helt enkelt inte. Jag tror toleransen på nätet är mycket lägre än för tex fysiska butiker. Minsta krångel så skiter folk i det hela. Jag menar, undersökningar har visat att folk kan lämna en nätbutik bara om de stavar fel på hemsan för det ger inte ett seriöst intryck och dessutom är det nära till andra nätbutiker som erbjuder samma saker. Nu kanske det inte är direkt överförbart på musik som ju ändå är en unik produkt men ändå...

Enklast möjliga är väl att fixa ett PayPal-konto och lägga upp lite demos på en hemsa. Är man intresserad av större exponering med ökad försäljning (förhoppningsvis) så är iTunes, Beatport, MagnaTune och andra aktörer bra eftersom man ofta kan bli länkad eller associerad till andra mer kända artister och därför kanske kan skaffa sig nya lyssnare.

Sociala nätverk som Myspace och liknande funkar ju för att fixa än mer exponering av sin musik men på dessa är det viktigt att man tydligt har länkat till de ställen där man kan handla din musik.

Vad gäller provlyssning så tycker jag själv att möjligheten att höra hela låten är bra mycket bättre än 10-30 sek av början. Speciellt om det är en artist man inte hört förut. Nu kommer jag inte ihåg men någon utav dessa musiksajter har en spelare som erbjjuder hela låten på preview i god kvalitet men den spelar bara typ 20-30 sek åt gången. Sedan måste du klicka på continue. Jag tror det funkar bra mot streamfångare men jag är inte säker. Det hela beror nog helt på vilket sajt du lagt upp grejerna på. Det är naturligtvis en avvägning när det gäller att låta konsumenten provlyssna gentemot hindra de som bara försöker ladda ner hela låten utan att betala för sig.

Mina korvören till en väldigt intressant tråd.

Har du inte läst trådarna om allt det här liknande? Då är ju svaret självklart: som musiker är det viktigaste att man kan sätta ihop snygga tshirts. Musiken är inte alls lika viktig.

Som jag ser det: ju fler format desto bättre. CD är trevligt, men att inte erbjuda samma musik i rent digitalt format är bara dumt, och med rätt prissättning är det nog ingen skillnad i intäkter ändå. (Speciellt med tanke på tryckkostnader och liknande.) CD-skivor är iofs ett stort plus vid livespelningar, som nämnts.

Det viktigaste tror jag att det är enkelt att betala, sen kvittar det lite hur det specifikt görs.

Provlyssning: är det helt okända artister så vill jag helst ha 1-2 hela spår att lyssna på. 30-sekunderssnuttar är definitivt bättre än ingenting, men det är sällan jag känner mig lockad att köpa något helt nytt efter att ha lyssnat på musik på det sättet. Varianten med spelare med hela låten men som stoppar var 20-30:e sekund funkar rätt okej, men som sagt, hela låtar (eller till och med hela albumet i strömmat format) är att föredra.

Sen är det nog promotion, livespelningar, kontakter eller slumpmässig hajp som är det viktigaste för att få fart på försäljningen och inte specifikt vilken prismodell man valt, men det är ju svårare att påverka...

Bevaka tråden