Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

FPGA-synt!

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har lite lösa funderingar på att man borde göra en FPGA-baserad synt. Alltid kul med nya hack förstås, men frågan är vad man kan göra bättre med dem som man inte kan göra med en mikroprocessor/DSP? Det finns en del projekt igång, men de ljudexempel jag hittills hittat är rätt trista. Idéer om vad en FPGA-synt skulle kunna göra bra?

Massiv parallell-processing och snabb I/O passar en FPGA, men frågan är alltså hur man ska utnyttja detta musikaliskt.

Vad gäller hårdvara så tror jag kombinationen processor + FPGA är bra. Då kan man använda FPGA till det den är bra till och processorn till det den är bra på, och slipper slösa grindar på en mjuk processor i FPGA:n.

Additiv syntes kanske passar en FPGA. Man kan realisera många sinusgeneratorer som man sedan styr.

Senast redigerat 2009-05-05 17:37
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-05-05 19:42

Jag byggde en enkel Walsch-generator med en CPLD(i princip en FPGA). Lät rätt så skoj men blev aldrig mer än labbande.. byggde aldrig helt klart. 8 tappningar, efterföljande mixer, krävde en oscillator som styr.
Baserad på Walsch theroem.. som är lite likt Fouriers theorem.. fast med fyrkantsvåg iställetför sinus/cosinus..

Den fungerade bra, och var helt klart långt ifrån vad den Xilinx-kretsen pallade med.. lätt att slänga in mikrokontrollerkärnor.. dsp-block.. osv.. men visst, man kommer fasligt långt med en snabb mikrokontroller eller en DSP.

http://www.milton.arachsys.com/nj71/index.php?menu=2&submenu=1&subsubmenu=0&page=1

  • Medlem
  • Linköping
  • 2009-05-05 23:56

>Jag har lite lösa funderingar på att man borde göra en FPGA-baserad synt. Alltid kul med nya
>hack förstås, men frågan är vad man kan göra bättre med dem som man inte kan göra med
>en mikroprocessor/DSP?

Det primära med en FPGA lösning är att du kan ha samplerates 1Mhz+.
I teorin då inte så mycket bånglande med bandviddsbegränsade oscillatorer och filter etc.

>Det finns en del projekt igång, men de ljudexempel jag hittills hittat är rätt trista.
>Idéer om vad en FPGA-synt skulle kunna göra bra?

De flesta är rätt sega, det tog Scott G mer än ett år att ens få igång en funkande
midi enhet och en multiplexad oscillator i sitt bygge, så bered dig på en massa jobb.

>Massiv parallell-processing och snabb I/O passar en FPGA, men frågan är
>alltså hur man ska utnyttja detta musikaliskt.
>Additiv syntes kanske passar en FPGA. Man kan realisera många sinusgeneratorer

Jo. Du kan alltid spena in Synergyn som en japanes stoppade in i en FPGA, man kan
även ladda upp original ljud och spel dem över Midi sladd. Instant Wendy Carlos!
Det är väll en av de mera roligare somhitentills popat upp förutom Fairlighten då!

>Jag byggde en enkel Walsch-generator.
Vals är kul, Tony Allgod har jag för mig gjorde en jätte oscillator
i ren logik en gång vet ej om han blev färdig med den!

Att härma Fairlightens speceilla ljud vore användbart. Jag antar att det kräver D/A-omvandlare med varierande sampelfrekvens, men det borde inte vara så svårt att få till.

Vad tror ni om att skippa D/A-omvandlare och köra lågpassfiltrerad PWM ut istället, för att skapa analoga utgångar? Blir det tillräckligt bra för synt-bruk?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2009-05-07 16:52
Ursprungligen av ZackZick:

Vad tror ni om att skippa D/A-omvandlare och köra lågpassfiltrerad PWM ut istället, för att skapa analoga utgångar? Blir det tillräckligt bra för synt-bruk?

Du menar för Audio? Jo visst kan du göra det men du måste ha ultra hög frekvens
PWM kanaler för att få ut kvalitets ljud. 8bitar 7-8khz är inga problem.
12-16 bitar 22khz, nu börjar det bli jobbigt!

Ursprungligen av Heualia:

Du menar för Audio? Jo visst kan du göra det men du måste ha ultra hög frekvens
PWM kanaler för att få ut kvalitets ljud. 8bitar 7-8khz är inga problem.
12-16 bitar 22khz, nu börjar det bli jobbigt!

Jo, det blir höga frekvenser, men det är ju det som FPGA:er är bra på. 16 bit, 22Khz får jag till 1.4GHz, och det är väl lite magstarkt även för en FPGA. 22kHz 12 bitar får jag till 90MHz, och det kanske kan gå.

Eller kan man svänga ihop en 1-bitars D/A, MASH-typ, som var en fräck ny teknik för CD-spelare på nittiotalet? Vilken bitfrekvens kräver en sådan?

Eller så köper man på sig en batch 16-bitars D/A. Obsoleta såna kan man hitta billigt.

Senast redigerat 2009-05-08 12:59
  • Medlem
  • Linköping
  • 2009-05-08 21:37

>Eller så köper man på sig en batch 16-bitars D/A. Obsoleta såna kan man hitta billigt.

Köp hellre en industri standard 24 bits Codec, kan inte bli billigare och du får kanon ljud
och sliper strula!

Ursprungligen av Heualia:

>Eller så köper man på sig en batch 16-bitars D/A. Obsoleta såna kan man hitta billigt.

Köp hellre en industri standard 24 bits Codec, kan inte bli billigare och du får kanon ljud
och sliper strula!

kan du tipsa om nån?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2009-05-09 00:24

Hua nej,det finns flera hundra att välja mellan, du får leta runt bland
BurrBrown (TI) AD och Cirrus Logic för å se vad som kan passa dig.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-05-07 16:03

Med ett bra kalkylerat filter så borde man komma en bit iaf.. (skämtsamt.. en bit.. .. hej kaffe)

Nejdå, det borde vara helt klart tillräckligt för synth-bruk, och så slipper man ju massa D/A.. men.. en D/A är ju inte svår att få in i en fpga-krets, det är bara det att den käkar pinnar.

  • Medlem
  • 2009-05-07 18:35

Jag har funderat på att göra något liknande AvrX fast multiplicera samplingsfrekvensen med 1000 eller så. Då borde man kunna göra all rolig waveshaping utan att behöva bekymra sig allt för mycket om aliasing. Men det lär väl aldrig hända tyvärr...

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-05-08 21:52

http://www.futurlec.com/ADConv/TDA1543.shtml

2 dollars DAC.. 16 Bit 44.1 Khz.
Borde ju räcka för lite ljudmangel?

1
Bevaka tråden