Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp !! Ljudkorts-issue...

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej !

Precis köpt mig en ny laptop, dock så vill inte mitt externa ljudkort funka... (MOTU Ultralite)
Jag kör Vista Premium 64bit. Efter lite bråk med installationen av drivrutiner till Motut (fick stänga av Kontroll av användarkonto, "UAC" ) När jag ska spela upp ljud i Ableton samt Cubase så låter det inte ett smack. När jag i Ableton spelar upp "test-tone" i preferences så låter det som ett brusigt 8bits-ljud. Ibland så slår alla kanalerna igång samtidigt , nivåerna går i taket, med ett statiskt fräsande brus. Vad är fel ?,
Kan tillägga att jag använt kortet på min stationära burk, Då har det funkat klockrent.
Jag har även uppdaterat firmware i motut för 64-bits bruk.

HJÄLP !!!!

Hur åtgärdar jag detta ? Tacksam för svar !!

// Fredrik

  • Medlem
  • 2009-05-05 19:02

http://forum.cakewalk.com/tm.asp?m=1673909 har en diskussion om just det ljudkortet och drivare för Vista 64, kika lite där kanske? Verkar som om äldre drivare fungerar bättre än de senaste.

OK nu har ja provat diverse grejer... har tom avinstallerat vista 64 och provat andra operativ, Win7, vista Ultimate... 32 bit provat tidigare drivare med mera... Bruset försvann med annat OS, men nu hänger sig i stället Cubase samt Live så fort de startas. vad göra ?? antar att det är nåt med drivarna i kombo ,med nåt annat...
min andra dator (en stationär) kör jag Vista ultimate 32bit på, och det funkar utmärkt... frustrerande är bara förnamnet...

  • Medlem
  • 2009-05-11 17:49

Brukar inte endel FW interface strula ?
Vet att tidigare rekommenderade man att använda Texas Instrument FW-kort.
Osäker om det stämmer fortfarande.

Det stämmer fortfarande:

http://www.motu.com/techsupport/technotes/fw-chip-on-pci-and-pcmcia-cards/view?searchterm=firewire

Jag har läst igenom halva internet om detta senaste halvåret, på riktigt, och min ovetenskapliga slutsats när det gäller Firewire och ljudkort är att man ska satsa på ett dedikerat kort med Texas chipset om man vill undvika de 50 vanligaste problemen.

Joo det vet jag, jag har ett TI-kort till den stationära datorn. Men hur går jag till väga med laptopen ? Finns det nåt särskilt kort för laptops ?
Jag har aldrig haft laptop innan så jag har ingen aning...

PCMCIA eller ExpressCard, beroende på vad som passar helt enkelt. Ett sådant här t ex:

https://www.inet.se/datorkomponenter/kontrollerkort/firewire-400-800-pc-card-sunix/5400886/

Det har TI chipset enl produktbladet, annars kan du ju göra ett försök där du köpt laptoppen. Jag hade frågat efter ett extern firewirekort med TI chipset och sett vad de svarat.

Aha !! Nice ! ska införskaffa mig ett sådant.

dock så förklarar det inte varför alla ljudprogram hänger sig ? Borde inte ha nåt att göra med det ?
Innan så hade ja problem med midi-timing på den stationära, detta försvann, med ti-fw-interfacet.
Men alla program startade som de skulle då, Wavelab funkade bra...

Senast redigerat 2009-05-11 23:15

Cubase kan ju potentiellt hänga pga ljudkortsbekymmer, alla VST kopplingar initieras under uppstart och blir det en deadlock i drivaren till ljudkortet så står det ju där. Att något inte har med något annat att göra kan man inte vara säker på förrän motsatsen är bevisad, och knappt då

Lycka till!

Jag tackar och bockar för svaren och goda råd !
JAg återkommer i tråden när ja provat ett annat interface.

Laptops i kombination med firewireinterface verkar inte vara något bra val. USB vet jag inget om än så länge.

Jag köpte en sprillans laptop för 10.000 samt bytte min Moog little phatty mot ett Mackie Onyx 1220 bord med firewireinterface. Sen dess har jag bara haft problem. Till en början bara att få in XP på en Vista-dator var ju inte det roligaste man gjort, att hitta alla drivrutiner osv. Nu sitter jag här med en ny firewiresladd och hoppas att det ska lösa problemet, den förra verkade glapp. Har läst att det överhuvudtaget är mycket problem med firewirekort och bärbara burkar, kanske inte gäller för mac då.

Ursprungligen av iamrucke:

Har läst att det överhuvudtaget är mycket problem med firewirekort och bärbara burkar, kanske inte gäller för mac då.

Ingen plattform är problemfri:

http://www.google.se/search?hl=sv&q=Agere+FW&meta=

Se där!

Nu verkar det som att mitt problem är löst, det var den gamla sladden som var glapp. Idag fick jag ny sladd och nu har allt funkat perfa

Dasa, da har ja fatt ett nytt fw/interface.
Well det blev lite battre med, nu funkar drivarna iaf...
Dock sa har ja fortfarande problem.
I motus mjukvarumixer, cuemix sa ar output disabled, alla reglar i botten och nar ja drar upp dem, sa atergar de bara till ursprungslaget dvs i botten.

Output disabled = inget ljud

vad beror det detta pa ?

Senast redigerat 2009-05-22 00:37

Ingen som vet ?

har du provat att inaktivera alla andra ljudkort? Hur installerade du drivrutinerna? Jag har fått lov att avinstallera mitt firewirekort nån gång och sen installera drivrutinerna igen med guiden för ny maskinvara. Trots att jag fick en .exe som skulle installera alla drivisar trodde jag..

Nix det hjälpte inte heller :´/

Sista tipset från mig. Gör som jag. Installera windows XP. Vista är för jävla kackigt ändå

Oh det har ja redan gjort, Win Xp 32/64 , Vista 32/64, Win7 samma resultat :S

Gör som jag tänkte göra innan jag fick igång mitt, öppna fönstret, släng datorn!

nae det alternativet går bort oxå

Konstaterade att det berodde på expresscard-interfacet. ska byta ut det.

1
Bevaka tråden