Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skapa en "wet" reverb out på gitarrstärkare?

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2009-05-06 16:17

Hej! Som jag försökt formulera i rubriken skulle jag vilja ha en utgång på min Roland Cube 60 som innehåller "ren" reverbsignal. Jag är en glad amatör som ofta öppnar elektroniska manicker och oavsiktligt dödar dem för att sedan ställa dem på vinden, men nu har min lust att lära mig mer hur min utrustning fungerar väckts till liv. Jag har redan en billig lödstation och multimeter med kontinuitets-pipning för att få musikrummet att se lite mer sofistikerat ut.

Jag har fiskat upp vad jag tror är rätt servicemanual:
http://www.freeinfosociety.com/electronics/schematics/audio/pictures/rolandcube60.gif

Mitt största problem är nu att det ser ut som hieroglyfer i en feberdröm, jag vet inte hur man läser det eller vad symbolerna & siffrorna betyder i den mängd de förekommer (men jag kan hantera blockdiagram och kan lite om grundläggande ellära, dvs jag behöver kanske bara lite guidning åt rätt håll).

Jag skulle behöva nåt slags "symbolförteckning" eller "legend"... Någon som känner till nåt sånt på nätet?

Matnyttiga tips på ALLT som rör det här emottages tacksamt!
Inte för mycket och insnöad text utan förklaringar bara...

Dialogsvar och guidningar uppskattas extra varmt, sånt brukar gå lättare in i mitt förstånd. Nu har jag kanske tappat bort tråden, men... ja.

Tack på förhand!

  • Medlem
  • International user
  • 2009-05-06 16:18

Är det här ett dåligt förstaprojekt förresten?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-05-06 16:44

Du borde kunna tappa reverbsignalen precis innan reverbpotten vr6, men jag har ingen aning vad det är för signalnivå där. Risken är väl att det är typ micknivå på den och då blir det väldigt låg volym. Det är nog bättre om du tar den mellan c30 och r28.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-05-06 17:36

Ah, jag tror mig se var i manualen! Funkar schemat som en karta till kretskortet, dvs att alla komponenter finns där de ser ut att sitta på kartan? Haha, jag känner mig som en lök... Jag kanske borde öppna lådan och se efter iofs, hjälper det kanske?

Schemat innehåller symboler som representerar komponenterna och ledningar som visar hur komponenterna är ihopkopplade. Det innehåller ingen som helst geografisk information. Om du har tur står det tryckt komponent-nummer (såsom C30 och R28 som makari nämner ovan) på kretskortet bredvid respektive komponent. Annars får man utgå ifrån en komponent som går att identifiera (t.ex. någon av potarna eller jacken, eller en konding/motstånd med unikt värde) och mappa ledningsdragningen i schemat mot kortet. Detta kan vara lättare sagt än gjort om kortet innehåller flera lager med ledningar.

Hänger du med eller rörde jag bara till det för dig?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-05-06 22:17

Jag hänger med, tack! Jag ska kolla läget genast och se efter om jag kan hitta några ledtrådar

  • Medlem
  • International user
  • 2009-05-06 22:30

Jag hittade en gammal bild jag tagit på innanmätet, det ser inte allt för tätt och knepigt ut. Ponera att jag hittar rätt ledare och de inte sitter alltför tätt, går det att "bara" löda på en extraledning för att splitta signalen eller behöver man byta ut motstånd och sådant runtomkring då?

Jag skulle behöva en ABC-guide i DIY... det måste nästan finnas nåt sånt någonstans, men vad söker man på?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-05-06 22:43

Jag skulle testa att leta upp c30 och r28 (tror jag ser dem bilden, precis vid N:et, r28 är lite längre ner) och hänga på ett motstånd på kanske 47k mellan dem och dra den vidare till ett telejack. Andra kontakten på telejacket till jord också. Och se vad man får ut där.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-05-06 22:53

Kan man göra det på den här sidan vi tittar på med hjälp av ex. en kabel med krokodilklämmor, eller riskerar himlen att falla ner över våra huvuden då?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-05-06 22:54

Tack förresten!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-05-06 23:04

Krokodilklämmor låter som en utmärkt ide, du kan säker bara haka på den på rätt ben på motståndet eller kondingen.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-05-06 23:33

Asch jag har ju inga såna, det får bli morgondagens projekt

Tänk på att dra ur sladden innan du börjar koppla bara, och håll fingrarna borta när du väl kopplar i den för att testa (ingen fara runt de komponenter du ska koppla in dig på, men det fins altid en risk att man kommer åt något man inte tänkt komma åt).

Så till det roliga;

Ett alternativ till att koppla in ytterligare en signal borde väl vara att istället koppla in en strömbrytare mellan ett av benen på R29 och ledningen på kretskortet. Som jag har fattat det utgör R28 och R29 en mixer mellan wet och dry-signalerna. Om man då via en strömbrytare kopplar bort signalen som går igenom R29 (den torra signalen) borde man få ut enbart den böta signalen, både i "direct out"jacket och genom slutsteget/förstärkaren. Eller tänker jag helt galet?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-05-07 11:37

Du tänker nog rätt. Problemet är bara att jag tänker mig att safe1978 vill ha den torra signalen till slutsteget och möjlighet att tappa av bara den blöta genom nåt jack. Är det inte så så kan man ju helt enkelt ta bort r29 (eller bara lyfta ena benet lite) och då får man en wet out på "pre out". Men då får man ju bara reverbet uti högtalaren också tyvärr.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-05-07 12:32

Precis som makari säger, det finns nåt telejack som jag skulle kunna klara mig utan (t.ex foot switch eller head phones, har för mig att det finns en preamp output också) och då vore det kul att kunna använda förstärkarens fjäderreverb från en aux-tappning på mixerbordet där signalen tillbaka aldrig behöver vara någon procent dry.

Men å andra sidan, om man sätter dit en switch kanske man helt enkelt kan använda headphones-jacket till en returkanal utan att behöva koppla om nåt? Och bara "flippa switchen" när man vill spela gitarr som vanligt?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-05-07 12:34

Head phones-jacket innehåller ju alltså en brytare som dödar signalen till högtalarna... så det vore ju lyxigt. Det är så jag kört den i dagsläget, men är trött på att få dubbel "dry"

  • Medlem
  • International user
  • 2009-05-07 20:51

Är jag begriplig nu ^ ?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-05-09 14:34

Ett par frågor till här innan jag saboterar nåt: Skulle det funka att som strömbrytare löda dit en vanlig 2-läges vipp-switch mellan vilket ben som helst på r29 och ledaren? isåfall verkar det helt klart den enklaste lösningen, då jag kan fortsätta köra på headphones när jag vill reverba och bara flippa switchen när jag vill gura? Jag har en enkel vippswitch från classe här hemma...

  • Medlem
  • International user
  • 2009-05-09 17:23

Asch, Roland verkar ha gömt R29?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-05-10 16:32

Ja och nej, det funkar men du måste vara medveten om att om du bryter vid r29 så dödar du den torra signalen till allt, högtalare, line out och hörlursutgång. Vill du bara ha fjädern att skicka ljud igenom så funkar det bra iofs.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-05-10 18:31

Ja, men det blir nog perfekt! Jag använder dem aldrig samtidigt så att säga... Men jag kan verkligen inte hitta R29, jag stod i en underlig vinkel igår och letade efter den i 25 minuter

  • Medlem
  • International user
  • 2009-05-21 22:49

Alltså den här r29, är det möjligt att den är lokaliserad på själva fjäder-tanken? Den finns banne mig inte på det stora kortet...

1
Bevaka tråden