Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mini-acid-synth

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-05-11 21:54

Det här är min idé-skiss...
Jag har fått för mig att jag ska bygga en pytteliten acidmaskin! Tyvärr är jag ganska dålig på elektronik, men det blir till att plugga!
Att bygga något helt från scratch är antagligen totalt omöjligt, så jag tänkte använda mig av diverse kits eller 'färdiga' synthar- Min första tanke var att använda Gakken SX-150 som grund, men tyvärr låter den ju ganska tarvligt...
Kanske ska man bara helt enkelt byta ut VCO:en (och sätta in ett 18dB lp filter)? Fast då kanske det är bättre att ta något annat- Det är sånna här frågor jag behöver lite råd om!

Höljet tänkte jag att det skulle vara i genomskinlig plast. Jag är inte helt säker dock, skulle ju vara snygg med någon mer klassisk design också.
Höljet skall sitta som så att det är bara två plastbitar ovanpå varandra som hålls samman med fyra skruvar. Alltså är sidorna öppna. Undersidan skall vara i någon trevlig färg, också i plast.

Det hela måste också gå att köra på batterier... Det är poängen

De största huvudbryn just nu är:
Sequencern, den tänkte jag skulle kontrollera synthen via midi, och vara gjord med en arduino. Arduino kan jag ingenting om, så illa är det.

Hur tusan sätter man leds under knapparna? Det ska ju gå, men hur? Vad för knappar behöver jag då? Finns tomten på riktigt?

Om jag väljer Gakken som grund, men byter ut lite komponenter, då behöver filtrets resonans en ratt istället för en fånig liten knapp- Det måste väl gå smärtfritt?

Gakken tycker jag verkar vara en bra utgångspunkt eftersom den ska vara så 'modvänlig'. Kanske inte?

Hur går jag till väga med att formge plasten och skriften?

Jag hoppas att ni förlåter min okunnighet, jag har i alla fall drivkraft!
Som ni säkert misstänker så är jag definitivt mer lagd åt det designmässiga hållet än tekniska, så för mig är det viktigare att bygga utsidan själv än insidan, så att säga.

Tack på förhand!

+ länkar:
Gakken sx-150 schematic
Gakken arduino control - kanske kan vara en bra början!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-11 22:04

Jag tycker du ska börja så här:

Tjacka dig något som har med Aurdino att göra och börja programmera!
Det finns något några som har byggt sequencer liknande saker på det sättet, så det borde finnas något att ta hjälp av där.

Sen föreslår jag att du antingen bygger själva VCOn av aurdino också - det blir bara pulsvåg, men det är ju fint, så det borde ev. inte spela någon roll (I värsta fall så kan du bygga en VCO med en 4046 som du spänningsstyr från Aurdinon, men det är ju en senare fråga).

Jag tror att ju mer du kan använda aurdinon till och ju mindre analoggrunk du behöver syssla med desto enklare! Det enda som kan bli kruxet isf är ju lågpassfiltret. Men det går ganska lätt att bygga, köp t.ex. något från MFOS (http://musicfromouterspace.com/) och sätt i?

Vad det gäller knappar och sånt så finns det hur mycket som helst! Det är bara att börja ägna tid på elfa.se electrokit.se se.farnell.com mouser.com osv för att se vad de har i sitt sortiment. Det är ju inte direkt så att det INTE finns alternativ till att ha lysande knappar

(Jag kör t.ex. med NKK http://www.flickr.com/photos/zthee/3393432402/in/photostream/ och de lyser fint ).

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-05-11 22:05

Korg MS-20 filter.. simpel VCA.. AR-modul.. VCO, kanske med sågtand switchbar till fyrkant..?

Saken är att du kan blanda friskt med ovanstående + mer.. det är väl snarare sequencern som kanske ställer till det? arduino som du länkar till borde fixa grejen.. ska den bara kontrollera tonhöjd + gate så blir det ju lite enklare.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-05-11 22:06

Jag tror du tar dig vatten över huvudet en aning. Att modifiera gakken är nog rätt simpelt men sen ska du fixa sequencer och hårdvara till den. Det borde väl iofs finnas standardhårdvara du kan utgå ifrån, men har du programmerat nåt innan. Vad programmerar man en arduino i? C?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-05-11 22:19

Zthee: Tack för det utförliga svaret
Då är det nog lika bra att jag håller mig till digitalt som jag tänkte från början. Arduino är ju en väldigt kompetent platform och det finns ju en hel del synthar som folk har gjort med enbart arduinon... Så det borde ju gå! Det enda analoga som jag helst inte vill bortprioritera är filtret, så något från MFOS är nog schysst, ska kolla närmare på det. NKK-knapparna var skitsnygga! Woah

Saddox: Seqqen är ju det knepigaste... Men lyckligtvis så ska den bara kontrollera gate + ton

Makari: Jag har nog drunknat helt vid det här laget, men det är okej! Haha
Arduino är väl C tror jag... Jag har inte programmerat mycket. Jag har försökt lära mig ordentligt ett par gånger, men jag har aldrig haft ett tillräckligt konkret mål för att göra det...

Tack för de snabba svaren

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-05-11 22:49

http://www.uni-bonn.de/~uzs159/rs20.png
Måste ju propsa lite mer på MS-20 filtret.. Lätt att driva över.. passar ju acid.

Hmm.. kan du förklara lite mer om själva seqtanken?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-05-11 22:50

haha → analoggrunk → och det kommer från .. tja hmm sorry
-- jag håller på PICkretsar .. men har INGEN aning om vad dom heter -- kanske redan e sagt mao! en hel synt i en minimal "tänstixAsk"

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-05-11 23:15

Fasen.. nu har jag vaknat till aha..

Tänk bara på pauser.. t.ex. om man vrider fullt vänster på frekvensratt när man ska editera steg N så blir det paus.. finns en annan fuling också.. vrid fullt höger = samma ton som första steget Då kan man ju snabbt göra basiga stegvarv. Mellan fullt vänster och fullt höger så har man massa toner såklart.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-05-11 23:16

Saddox: Seqtanken är så sjukt enkel: tryck på en knapp för att aktivera steget, arduinon visar stegets nuvarande ton på LED:n, freq justeras valda steg. Tryck på nästa steg och freq justerar det. Det leder ju dock till att man måste "välja om" ett steg om man bara vill ändra tonen, men det är ju inte hela världen. Simplicity.

~~~: Tänstixaskmaskin! Jag gillar minimalism

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-05-11 23:18

sm0hm: japp.. insåg det efter lite frisk luft..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-16 20:57

Om du är sugen på nåt analogt som går att köra på batteri så kolla in http://curiousinventor.com/kits/voice_of_saturn
finns sequencer på batteri där med.^^
9 volt^^v

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-05-16 21:16
Ursprungligen av Cable:

Om du är sugen på nåt analogt som går att köra på batteri så kolla in http://curiousinventor.com/kits/voice_of_saturn
finns sequencer på batteri där med.^^
9 volt^^v

En sådan setup(synth + seq) pillade jag på vid Synth träffen i Norge. Den kan jag rekommendera, helt klart en skoj setup!

1
Bevaka tråden