Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

TR-909 död

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej hej.

Jaha. Har träffat en stackars 909:a som är helt död. Han låg i en studio och vid inkoppling så hände ingenting. Bytte kabel samma visa. Kollade batterier. Inget läckage. Däremot vet jag att den till en början resetade sig då och då, typ om man slår på en annan apparat eller tänder en lampa. Kan något ha hänt då den gjorde det? Har öppnat o kollat lite i den. Jag är extremt dålig på elektronik så jag vill inte röra men jag kunde se att någon, innan den flyttade hit, hade lött om nåt vid strömförsörjningen men det såg ut att vara i sin ordning. (Säkringen var hel.) Antar att det kan vara vad fan som helst men tänkte höra om nån annan har haft liknande fel. Alltså med resetgrejen och att den dött.

tack på förhand

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-14 09:59

Den är helt paj och värdelös. Men jag kan förbarma mig över den för en 500:-

Nej, men helt ärligt.
Förmodligen är det PSUn som är körd.
Förslagsvis +5V delen.
Det kan vara vad som helst i den delen.

Om du har instrument, mät och se att den får de spänningar den ska ha.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-14 10:09

Sen är väl risken att om någon bränt något i PSUn så har det gått massa kräm genom resten av chipen så att de inte fungerar. Vet inte vad det sitter för något i 909:an - men om de är en massa 74H* så gillar de ju inte mer än +5V. Så då finns det en risk att de är ledsna i ögat for real.

Men som sagt, mät strömmen och se att du har det som du ska ha.

Bor du i Stockholm kan jag nog komma över med multimetern och en hjälpande hand.

Ursprungligen av zthee:

Sen är väl risken att om någon bränt något i PSUn så har det gått massa kräm genom resten av chipen så att de inte fungerar. Vet inte vad det sitter för något i 909:an - men om de är en massa 74H* så gillar de ju inte mer än +5V. Så då finns det en risk att de är ledsna i ögat for real.

Men som sagt, mät strömmen och se att du har det som du ska ha.

Bor du i Stockholm kan jag nog komma över med multimetern och en hjälpande hand.

Jag hör av mig.

Tack

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-14 10:11

Det låter som att PSUn behöver en översyn som sagt. Om du inte känner dig trygg med att byta kondensatorer och eventuellt regulatorer i den själv så lämna in den till någon som kan göra det.

Det finns en liten risk att du brände något annat inuti den när du slog på den med trasig PSU tyvärr.

[quote="Frebrik;1764054"]Det låter som att PSUn behöver en översyn som sagt. Om du inte känner dig trygg med att byta kondensatorer och eventuellt regulatorer i den själv så lämna in den till någon som kan göra det.

absolut ska jag göra det... eller jag ska tipsa ägaren att göra det...

1
Bevaka tråden