Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min Iphone har låst sej HJÄLP

Tråden skapades och har fått 81 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej.

Min iPhone 2g har låst sig totalt. Det hela startade igår då jag tänkte uppdatera till 2.2.1.

Det enda som händer nu är att skärmen visar iTunes loggan + en USB-sladd. När jag ansluter den till iTunes går det bara att trycka återställ. När man gör det fungerar det bra tills iphonen börjar att återställas då står det att "iPhone-enheten kunde inte återställas ett okänt fel uppstod (14)". Detta sker oavsett om jag väljer att återställa genom att endast trycka återställ eller genom att shift-klicka och välja en nedladdad version från iclarified. Iphonen går heller inte att stänga av (den går igång direkt när man stänger av den). Jag har givetvis provat att trycka på home och avstägningsknappen samtidigt och resultatet var som ovan.

Mitt operativsystem är MAX OSX 10.5,7 jag har senaste iTunes uppdateringen och hade 2.2 på iPhonen innan jag uppdaterade.

Jag hoppas att någon här på 99.se kan hjälpa till.

MVH...
Åke

  • Medlem
  • International user
  • 2009-05-22 16:33

Sättden i DFU-läge och återställ via itunes så ordnar det sig. Sök på forumet så hittar du trådar om hur man gör.

Ursprungligen av rhesus:

Sättden i DFU-läge och återställ via itunes så ordnar det sig. Sök på forumet så hittar du trådar om hur man gör.

Vart hittar jag info hur man sätter in DFU läge har letat och kan inte hitta det någonstans
MVH...
Åke

Ursprungligen av akelasse1:

Hej.

Min iPhone 2g har låst sig totalt. Det hela startade igår då jag tänkte uppdatera till 2.2.1.

Det enda som händer nu är att skärmen visar iTunes loggan + en USB-sladd. När jag ansluter den till iTunes går det bara att trycka återställ. När man gör det fungerar det bra tills iphonen börjar att återställas då står det att "iPhone-enheten kunde inte återställas ett okänt fel uppstod (14)". Detta sker oavsett om jag väljer att återställa genom att endast trycka återställ eller genom att shift-klicka och välja en nedladdad version från iclarified. Iphonen går heller inte att stänga av (den går igång direkt när man stänger av den). Jag har givetvis provat att trycka på home och avstägningsknappen samtidigt och resultatet var som ovan.

Mitt operativsystem är MAX OSX 10.5,7 jag har senaste iTunes uppdateringen och hade 2.2 på iPhonen innan jag uppdaterade.

Jag hoppas att någon här på 99.se kan hjälpa till.

MVH...
Åke

Hade samma problem med min 2G när jag skulle till 2.2.1. Kommer inte ihåg hur jag löste det men det är väldigt enkelt - så oroa dig inte. Ska iväg nu, försöker skriva en lösning senare ikväll om ingen annan kommer på det före.

Ursprungligen av akelasse1:

Hej.

Min iPhone 2g har låst sig totalt. Det hela startade igår då jag tänkte uppdatera till 2.2.1.

Det enda som händer nu är att skärmen visar iTunes loggan + en USB-sladd. När jag ansluter den till iTunes går det bara att trycka återställ. När man gör det fungerar det bra tills iphonen börjar att återställas då står det att "iPhone-enheten kunde inte återställas ett okänt fel uppstod (14)". Detta sker oavsett om jag väljer att återställa genom att endast trycka återställ eller genom att shift-klicka och välja en nedladdad version från iclarified. Iphonen går heller inte att stänga av (den går igång direkt när man stänger av den). Jag har givetvis provat att trycka på home och avstägningsknappen samtidigt och resultatet var som ovan.

Mitt operativsystem är MAX OSX 10.5,7 jag har senaste iTunes uppdateringen och hade 2.2 på iPhonen innan jag uppdaterade.

Jag hoppas att någon här på 99.se kan hjälpa till.

MVH...
Åke

Vilken guide har du följt?

Är det inte USB-portarna på macarna spärrade med drivrutiner för att kunna låsa upp iPhones och iPods från och med 10.5.6? Isf kan man prova i Windows eller med någon mjukvarupatch eller något.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-28 12:18

Men vänta nu. Det där problemet hade jag med en 2G för ett tag sedan men fick till svar att det inte går att låsa upp dessa ännu. Basebandet alltså. Bara jailbreaka. Den jag köpte var en upplåst 2G som låset sig när jag råkade trycka på någon uppdatera-knapp i macen. Är det nu möjligt att låsa upp 2G lurar?

Ursprungligen av HeLe:

Men vänta nu. Det där problemet hade jag med en 2G för ett tag sedan men fick till svar att det inte går att låsa upp dessa ännu. Basebandet alltså. Bara jailbreaka. Den jag köpte var en upplåst 2G som låset sig när jag råkade trycka på någon uppdatera-knapp i macen. Är det nu möjligt att låsa upp 2G lurar?

Vilken firmware och baseband?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-28 13:16
Ursprungligen av theplague:

Vilken firmware och baseband?

Det som hände var att jag uppdaterade till senaste baseband när luren var kopplad till iTunes. Det finns ännu ingen upplåsning för det. Eller har det hänt nåt nytt på den fronten?

Det var förresten du som sa detta när jag hade problem i april.

" Ja precis, men tänk på att basebandet för iPhone 3G innan apple uppdaterade till det nuvarande tog 6 månader att fixa en upplåsning för. Förhoppningsvis är det en tidsfråga, men vi vet ju inte förrän det faktiskt finns en upplåsning."

Hur kollar jag vilket firmware och baseband den har?

Senast redigerat 2009-05-28 14:56
Ursprungligen av HeLe:

Det som hände var att jag uppdaterade till senaste baseband när luren var kopplad till iTunes. Det finns ännu ingen upplåsning för det. Eller har det hänt nåt nytt på den fronten?

Det var förresten du som sa detta när jag hade problem i april.

" Ja precis, men tänk på att basebandet för iPhone 3G innan apple uppdaterade till det nuvarande tog 6 månader att fixa en upplåsning för. Förhoppningsvis är det en tidsfråga, men vi vet ju inte förrän det faktiskt finns en upplåsning."

Hur kollar jag vilket firmware och baseband den har?

I vilken tråd skrev jag det där?
Var det en 3G-tråd? Framgick det att du hade 2G?

Kolla firmware(och baseband?!?) under Inställningar->Allmänt->Om

  • Medlem
  • International user
  • 2009-05-28 12:34
Ursprungligen av HeLe:

Men vänta nu. Det där problemet hade jag med en 2G för ett tag sedan men fick till svar att det inte går att låsa upp dessa ännu. Basebandet alltså. Bara jailbreaka. Den jag köpte var en upplåst 2G som låset sig när jag råkade trycka på någon uppdatera-knapp i macen. Är det nu möjligt att låsa upp 2G lurar?

Jadå, för tusan. 2G är i princip helt knäckt och är inga problem att låsa upp. Förslagsvis använder man pwnagetool eller quickpwn, läs mer i den miljoner trådar som finns om detta ämne på 99.

Ursprungligen av HeLe:

Men vänta nu. Det där problemet hade jag med en 2G för ett tag sedan men fick till svar att det inte går att låsa upp dessa ännu. Basebandet alltså. Bara jailbreaka. Den jag köpte var en upplåst 2G som låset sig när jag råkade trycka på någon uppdatera-knapp i macen. Är det nu möjligt att låsa upp 2G lurar?

Du rör nog ihop 2G med 3G.

2G är ju tokknäckt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-28 15:14

Sista sidan här: http://www.99.se/upplasning-jailbreak/247371-pwnage-tool-2-1-uppdaterad-guide-foer-iphone-2g.html

Tråden handlar om 2G-telefonerna, så jag tror inte att jag nämnde specifikt att det var en sån. Jailbreakat har jag gjort.

Senast redigerat 2009-05-28 15:26
Ursprungligen av HeLe:

Sista sidan här: http://www.99.se/upplasning-jailbreak/247371-pwnage-tool-2-1-uppdaterad-guide-foer-iphone-2g.html

Tråden handlar om 2G-telefonerna, så jag tror inte att jag nämnde specifikt att det var en sån. Jailbreakat har jag gjort.

Ok, nu blir jag väldigt osäker på saker och ting och vet inte om jag snurrade bort mig själv i den där diskussionen.
Men, följ den här guiden och se vad som händer: http://iclarified.com/entry/index.php?enid=1842

Tyvärr kan det vara så att det även gäller för 2G att det är kört med senaste basebandet(och det är det som du har fått om du bara uppdaterade i iTunes från början).
Det är här jag blir osäker.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-28 15:52
Ursprungligen av theplague:

Ok, nu blir jag väldigt osäker på saker och ting och vet inte om jag snurrade bort mig själv i den där diskussionen.
Men, följ den här guiden och se vad som händer: http://iclarified.com/entry/index.php?enid=1842

Tyvärr kan det vara så att det även gäller för 2G att det är kört med senaste basebandet(och det är det som du har fått om du bara uppdaterade i iTunes från början).
Det är här jag blir osäker.

Men den guiden handlar om Jailbreaking och det har jag redan gjort. Det går alltså inte att ringa med min telefon.

Version 2.2.1 (5H11)
"Modemfirmware" 04.05.04_G

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-28 16:08

Borde vara den här i så fall: iClarified - iPhone - How to Unlock/Jailbreak Your 2.x.x 2G iPhone (Mac) [Updated 2.2.1]

Men oavsett vilken så verkar alla deras guider vara uppdaterade innan min låste sig. Om det senaste basebandet kom efter det så kanske det inte funkar.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-05-28 16:16
Ursprungligen av HeLe:

Borde vara den här i så fall: iClarified - iPhone - How to Unlock/Jailbreak Your 2.x.x 2G iPhone (Mac) [Updated 2.2.1]

Men oavsett vilken så verkar alla deras guider vara uppdaterade innan min låste sig. Om det senaste basebandet kom efter det så kanske det inte funkar.

Eftersom bootloadern i 2G är totalknäckt kan man byta mellan baseband osv hur man vill. Det går utmärkt att låsa upp den mha de där guiderna. Tror du mig inte så kan jag köpa din låsta iPhone för 500:-

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-28 16:23

Ok men då är det den guiden jag nämner ovan i så fall? och hur byts basebandet?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-05-28 16:29

HeLe den gamla iPhonen (med metal baksida) är knäckt och kan låsas upp med alla baseband som finns. Har du låst upp den med bootneuter så är den upplåst även om du återställer till 2.2.1. Det är aktiveringen som försvinner vilket gör att man måste köra quickpwn för att aktivera den men basebandet är upplåst.

Har du använt quickpwn och det står uppe till vänster invalid sim så är basebandet inte upplåst. Jag har hört att QuickPwn fungerar bättre på PCn om man ska låsa upp basebandet och inte endast jailbreaka.

//Rob

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-28 17:14

Jag köpte den upplåst och vet ej om säljaren använt bootneuter eller annat.

Det står No sim, inte Invalid sim. Men det kanske är samma sak.

Jag använder iofs mac och har inte tillgång till pc.

Så vilken guide är lämpligast nu?

Ursprungligen av HeLe:

Jag köpte den upplåst och vet ej om säljaren använt bootneuter eller annat.

Det står No sim, inte Invalid sim. Men det kanske är samma sak.

Jag använder iofs mac och har inte tillgång till pc.

Så vilken guide är lämpligast nu?

http://iclarified.com/entry/index.php?enid=1557

  • Medlem
  • International user
  • 2009-05-28 17:17
Ursprungligen av HeLe:

Jag köpte den upplåst och vet ej om säljaren använt bootneuter eller annat.

Det står No sim, inte Invalid sim. Men det kanske är samma sak.

Jag använder iofs mac och har inte tillgång till pc.

Så vilken guide är lämpligast nu?

No Sim då sitter kortet kanske inte riktigt.

//Rob

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-28 17:29

Eller nej. Nu svamlar jag. Den hade inget kort i sig. När jag låser upp sim så står det ingenting.

Ursprungligen av HeLe:

Eller nej. Nu svamlar jag. Den hade inget kort i sig. När jag låser upp sim så står det ingenting.

När du "låser upp sim"?
Vad står det när du har ett sim i?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-28 18:01

Ja efter att ha satt in sim-kortet och knappat in pin-koden, menar jag. Då står det No Service, inte Invalid sim, upp till vänster.

Ursprungligen av HeLe:

Ja efter att ha satt in sim-kortet och knappat in pin-koden, menar jag. Då står det No Service, inte Invalid sim, upp till vänster.

Och vad händer om du kör den här guiden?:
http://iclarified.com/entry/index.php?enid=1557

  • Medlem
  • International user
  • 2009-05-28 20:49

Den är redan upplåst. Den hittar inget nätverk. Du får gå under inställningar och leta efter ett mobil nät. Kanske är kortet inte aktiverat eller så har du valt fel operatör nät.

//Rob

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-28 21:32

Hm, tex återställning av näteverksinställningar? men då blir det fabriksinställningar igen. Min operatörs namn står iaf inte med i telefonen nu, så det kan jag inte hitta. Har jag sökt runt bland inställningarna men hittar inget om vilket nätverk jag ska välja och inget om hur man aktivera kortet.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-05-28 22:52
Ursprungligen av HeLe:

Hm, tex återställning av näteverksinställningar? men då blir det fabriksinställningar igen. Min operatörs namn står iaf inte med i telefonen nu, så det kan jag inte hitta. Har jag sökt runt bland inställningarna men hittar inget om vilket nätverk jag ska välja och inget om hur man aktivera kortet.

Vilken operatör har du och hur gammal är ditt sim kort. Är kortet aktiverat? Din iPhone är redan upplåst och måsta inte låsas upp igen.

//Rob

Vad händer om du laddar ner bootneuter från cydia och kör ev nedgradering av basebandet där?

Bevaka tråden