Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Gitarrcombo allt-i-ett?

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2009-05-23 21:14

Funderar lite på att köpa min en ny förstärkare. Jag har ett vrak i källaren (defekt Musicman 410), med effekterna stulna och funderar därför på att köpa en combocombo, dvs med effekter och allt.
Surfar lite och fastnar på två. Finns det några expertutlåtanden att få ta del av?

Line 6 Spider III 75
http://www.musikborsen.se/itempg.aspx?id=706655&artno=179718

Peavey Gitarrcombo Vypyr 75
http://www.musikborsen.se/itempg.aspx?id=673659&artno=218606

  • Medlem
  • 2009-05-23 22:27

Jag har en bekant som har en Spider som repförstärkare och han är helnöjd med den. Jag vet också en kille som lirar i ett coverband som nu kör en Vetta II men tycker att Spidern egentligen skulle räcka bra.

Jag är kanske jävig iom att jag verkligen gillar Line6 produkter (börjar även att tina upp vad gäller deras support) men den skulle vara mitt val av de två. Själv kör jag enbart i studio och då är det min POD X3 Live som gäller.

/Mein

  • Medlem
  • 2009-05-23 23:57

Definitivt Spidern av de 2! Vad är det för sounds du använder? Spelar du endast fenderemuleringar så kan deras cyber stärkarserie vara ett alternativ.

  • Medlem
  • 2009-05-24 10:54
Ursprungligen av Steve:

Definitivt Spidern av de 2! Vad är det för sounds du använder? Spelar du endast fenderemuleringar så kan deras cyber stärkarserie vara ett alternativ.

Just nu emulerar jag ingenting utan spelar opluggat på en Ibanez JEM 777:

och en Washburn HB-30:

  • Medlem
  • 2009-05-24 00:33

jag är inte låst till dessa två. Det var bara två som såg intressanta ut vid en snabbkoll på nätet. Jag här inte spelat förstärkt på minst 15 år och vill ha ett standardverktyg som kan ge mig lite av varje med god kvalitet. Jag vill ha något som inte låser in mig. Jag förstår att det inte blir bäst så men det kan bli bra nog och ändå ge mig en bred palett av ljud, om ni hajjar vad jag menar.

  • Medlem
  • 2009-05-24 11:59

JEM777 är fulsnygg, trivs du med den?

Med fenderemuleringar menar jag om du endast vill ha fendersounds i stärkaren

Med den gitarrarsenalen funkar Spidern utmärkt! Har endast ägt Flextone 2(heter den så?) i stärkarväg från Line6 (förrutom Podar). Det enda negativa med den stärkaren var att ljudet hade en känsla av återhållsamhet. Som om det satt ett lager med dämpning som högtalarskydd? Kan bero på att jag gick från en Fender Superreverb modell gammal till Line6

  • Medlem
  • 2009-05-24 12:04

[QUOTE="Steve;1768698"]JEM777 är fulsnygg, trivs du med den?

Med fenderemuleringar menar jag om du endast vill ha fendersounds i stärkaren

Med den gitarrarsenalen funkar Spidern utmärkt!
Har endast ägt Flextone 2(heter den så?) i stärkarväg från Line6 (förrutom Podar). Det enda negativa med den stärkaren var att ljudet hade en känsla av återhållsamhet. Som om det satt ett lager med dämpning som högtalarskydd? Kan iofs bero på att jag gick från en Fender Superreverb modell gammal till Line6. Där är det taskigt att gämföra.
Gillade det mesta i Flextonen, så länge man är återhållsam med effekterna.

Kollade in Spidern i länken du bifogade, jösses va presets

  • Medlem
  • 2009-05-24 12:03

Haha, JEM:en är rolig och skön snarare än snygg. Utan handtag hade den varit lite mer snygg och lite mindre ful, men då blivit mer av en vanlig yxa.
Jag gillar den när det ska gå fort. Den är otroligt lättspelad. Jag kom över den billigt när grungen stod på topp. Steve Vai var liksom inte den hetaste referensen på Hagströms i Uppsala då...
Den har dessutom mattslipad baksida på halsen, I like!

  • Medlem
  • 2009-05-24 13:18

Men jag gillar också idén med ett inbyggt ljudkort som Peaveyn har.

Ursprungligen av Baron:

Men jag gillar också idén med ett inbyggt ljudkort som Peaveyn har.

Han verkar lira på rackmodellen, är det inbyggd förstärkare i den? Det kan göra grymt mycket för ljudet om han har något Mesa/boogie-slutsteg längst bak, och schyssta högtalare.

Interfacet verkar vara användarvänligt uppbyggt annars. Gillar idén att det är en steglöst förändring mellan clean till dist.

  • Medlem
  • 2009-05-24 13:46

Den här killen verkar ha koll. Han gör intressanta iakttagelser, hur som helst.
http://www.youtube.com/watch?v=pQPX5KLB3AI

  • Medlem
  • 2009-05-24 16:06

Äh, skånska. Jag fattar ingenting.

Grym snubbe! Såpass allsidig med bra frasering är inte vanligt.

/Mein

Det står inte hur mycket de väger heller. I combomodellen är det inte helt oviktigt.

  • Medlem
  • 2009-05-27 21:33

Jag tycker de låter rätt okej, men räkna inte med att kunna gigga med dem. Sen tycker jag iofs att de ändå låter rätt fattiga i jämförelse med en bra rörförstärkare.

  • Medlem
  • 2009-05-29 20:47

Jag ska ha den hemma och linea den ibland till en dator.

  • Medlem
  • 2009-05-29 22:16

Måste den vara en combo? Räcker det inte med att skicka ut den i en vanlig stereo? Isåfall får du jäkligt mycket för pengarna med en vanlig POD XT Live. Såg flera ex kring 2500:- på både blocket och vendolin.

/Mein

  • Medlem
  • 2009-06-13 18:02
Ursprungligen av Mein:

Måste den vara en combo? Räcker det inte med att skicka ut den i en vanlig stereo? Isåfall får du jäkligt mycket för pengarna med en vanlig POD XT Live. Såg flera ex kring 2500:- på både blocket och vendolin.

/Mein

På Halmén säger de att en Boss GT-10 är bättre än en Line 6 golvpryl. Själv har jag ingen aning.

  • Medlem
  • 2009-05-29 23:42

Det måste inte vara en combo, men jag vill ha det så. Jag vill inte förlora replokalskänslan helt...

  • Medlem
  • 2009-06-01 14:58

Jag spelar på en VOX VT50 och jag tycker den är grym. Den klarar allt från fylliga cleans till det fetaste distarna... Faktum är att den låter bättre än många av de dyrare randall riggar jag testat. 7-8000 kr klassen mot voxens 4500 kr. Och även ägarna till de förstärkarna håller med. Om du sen börjar repa och tycker att voxen är lite tyst av sig så kan man alltid köpa till en 4x12" låda. Går att spela riktigt starkt då, samt att ljudet inte bara följer golvet utan kommer upp lite vilket också gör att den låter bättre.

  • Medlem
  • 2009-06-13 15:56

Nu har jag sett dem i verkligheten. Lutar mer åt Peavey om någon alls.

  • Medlem
  • 2009-06-13 19:45

Äpplen och päron. Har testat bägge men föll för POD'en till slut. Förmodligen för jag kört POD sen dom kom.

/Mein

  • Medlem
  • 2009-06-13 21:06

Är det inte olika produkter som gör i princip samma sak?

  • Medlem
  • 2009-06-13 22:26

Jo precis. Min uppfattning är att Boss lagt mer krut på effekter och Line6 på stärkaremuleringar. Efter en helg med bägge så tycke jag fortfarande att min POD X3 Live var bäst för mig.

Dock tycker jag att de som ska kasta skit på den de inte valt är rätt fel ute. Bägge två produkterna är grymt kompetenta och låter otroligt bra.

/Mein

Pod i en studio line in på ljudkortet kannon men i en stärkare uppmickad då piskar boss gt serien hela line 6 familjen enligt mitt tycke o smak.
fattar inte varför lline 6 låter piss i en stärkare men bra lajnat visst går det att få till det med stärkare men va fan man ska lira skiten inte sitta o mecka i timmar för att få ljudet att funka när man kör den igenom stärkare

Måste säga att jag provat o ägt en del av line6 produkter och visst är dom bra men i rätta samanhang, men Boss GT + stärkare måste jag säga funkar bättre för min del. En lite tråkig grej med line6 är att ljuden i dom har line6 fläskat på så att det låter super fett o bra när man lirar bara gitarr men ljudet har svårt att smälta in i en hel ljudbild (mix) utan en jädrans massa rattande.
prova både line6 pod och någon av boss gt modellerna så är det dina öron som avgör vad som låter bäst för dig lycka till

  • Medlem
  • 2009-06-13 22:50

Usch, det här är ju som PPM-valet. Kan man inte köpa konsulthjälp med sånt här, som man köper deklarationshjälp av revisorer?

Handlar väl mest om att prova själv. Bara du kan veta vad du gillar. Prova, prova, prova.

  • Medlem
  • 2009-06-13 22:53


Två vägar: Åk och provspela så mycket du behöver eller köp en av dom beggad så kan du nästan helt säkert få pengarna tillbaka om du sen ångrar dig och vill ha den andra.

Bald: Jag har kört min gamla XT Live i PA ett par gånger och det var inga problem. Är det presetljuden du menar så är jag med. Line6 presetljud är rätt kassa överlag och väldigt dåliga i X3. Jag fattar inte varför för du kan få till riktigt bra på 2 minuter.

/Mein

Ursprungligen av Mein:


Två vägar: Åk och provspela så mycket du behöver eller köp en av dom beggad så kan du nästan helt säkert få pengarna tillbaka om du sen ångrar dig och vill ha den andra.

Bald: Jag har kört min gamla XT Live i PA ett par gånger och det var inga problem. Är det presetljuden du menar så är jag med. Line6 presetljud är rätt kassa överlag och väldigt dåliga i X3. Jag fattar inte varför för du kan få till riktigt bra på 2 minuter.

/Mein

Jo då håller med dig helt o hållet har själv kört POD+PA Live men jag tänkte om man kör POD+Stärkare då tycker jag den inte funkar men så är det med Boss GT rakt in i datorn eller PA så låter den crap men svin bra direkt till stärkare

Bevaka tråden