Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Brus ibland?

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Linköping
  • 2009-06-21 15:17

Hejsan!

Jag sitter hemma och har en mycket tillfredsställande inspelning på gång. Dock har ett problem börjat dyka upp - så klart!
Jag har felsökt lite lätt och kommit fram till att det är ingången som spökar.

Jag kan t.ex. sitta och sjunga eller spela gitarr och helt plötsligt börjar kanalen att brusa. Om jag då går in och ändrar 'buffer size' från 512 ner till 384 och sen tillbaka till 512 så försvinner det och är lugnt ett tag till. Det kanske händer efter nån timmes arbete. Idag, när min vän kommit hit för att lägga synth på min låt så småbrusar det, blir lugnt om jag ändrat buffer size:en men snart blir det brus och t.o.m. distar. Det känns som att det har gått från att ha varit ett mer sällsynt problem till att dyka upp allt oftare.

Jag har kopplat ingång på ljudkortet till en kompressor - en ALTO nånting, en helt ok kompressor. Och jag kör då sång, akustisk gitarr genom den. Sen kör jag synth och elektroniska instrument via line-ingången på kompressorn. Det är den smidigaste lösning jag kommit fram till.

Utöver det har jag en dator (PC) med 3,10 GHZ cpu och 4GB i ram-minne.
Ljudkortet jag kör med är ett m-audio 1010LT. Jag har kopplat kompressorn från en av mic-ingångarna på ljudkortet med en vanlig micksladd.
Programvaran jag använder är cubase SX 3.

Är det någon som har nåt förslag på vad problemet kan vara? Eller som har liknande problem? Det är lite lätt frustrerande :/

Tack på förhand, Johanna

Det låter som det kan vara någon slags drivarproblem. Har du kollat om du har de senaste drivrutinerna installerade? Eller om det hänt några andra ändringar i Windows eller Cubase i samband med uppgraderingar (eftersom du säger att problemet är nytt)? I annat fall har jag inte en aning, är inget vidare på att felsöka PC:s.

(Och apropå kompressorn: du behöver inte använda den när du spelar in. Spelar man in i 24bit så går det bra att sänka involymen och ändå få bra ljudkvalitet. Kompressor behövs alltså bara om du är ute efter ljudet i just den, annars kan du lika gärna komprimera i efterhand.)

1
Bevaka tråden