Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken MAC, lämpar sig bäst?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjena!

Nu har jag ledsnat på pc-skit och ska köpa en MAC!
Men jag vet inte vilken av alla modeller som lämpar sig bäst till musikproduktion!

Den nya generationen?
Mac har ju släppt nya modeller. Där de har skippat firewire m.m.

Hur stor prestanda-skillnad är det mellan de nya vs. gamla Mac Book och Mac Book Pro?

Ny, eller Beg?

Rekommenderar ni någon specifik affär?

Tacksam för svar!

Ett par vänliga korrigeringar, bara så du vet:

Apple har släppt nya modeller. Deras varumärke "mac" är deras datorer, men Apple producerar dem!

Vidare har alla bärbara macar (utom MB Air) Firewire igen.

Prestandaskillnaden mot gamla MacBookar har blivit ganska stor sedan oktober förra året iom den nya grafikprestandan. Klyftan mellan en ny, vit MacBook och 13" MacBook Pro är ganska liten om man tänker på prestandan. Jämförelse mellan den vita macbooken och den billigare 13" MBP pekar åt att MBP har följande fördelar:
- Aluminium chassi
- Snabbare (DDR3) minne
- Bakbelyst tangentbord
- Bättre skärm
- Snabbare Firewire
- Multitouch
- Slot för SD-kort
- Väldigt bra batteritid
- Något snabbare processor, men bara väldigt lite

Den vita är något billigare och är det bara prestandan och inte funktioner du är ute efter är den mest prisvärd. Men använder du den som en bärbar dator: flyttar den ofta, använder den utan sladd, använder datorns skärm oftare än extern skärm etc så är MBP mer prisvärd.

Mitt tips är att alltid köpa ny, från en lokal Premium Reseller (för personlig service) eller från apple.se och att passa på att ta Apple Care Protection Plan samtidigt.

henkebarns tips är bra, och jag skulle också tro att prestandaskillnaden mellan 13-tummarna är rätt försumbar, så det är upp till dig att avgöra om det är värt att betala 2000kr extra för en något snabbare dator och de andra sakerna i posten ovan. (Å ena sidan får man ganska mycket extra, men å andra sidan är det mesta rätt ointressant just för musikproduktion.)

Överlag skulle jag hävda att vilken mac som helst är lämplig för musikproduktion (möjligen med undantag för Mac Mini), och vilken som är lämplig beror mest på vad man föredrar (bärbart vs stationärt tex) och budget.

Macar håller sitt värde bra, så begagnade datorer är inte så billiga som de borde. Men är man ny till Apple så kan det vara vettigt att köpa en relativt ny modell begagnat.

Fast man kan köpa en ganska gammal macbook begagnad och få mer ös än den nyaste vita, för under 9000. Det är värt att fundera på.

Dessutom, skall du gigga mkt så undvik den vita macbooken, den går sönder väldigt lätt i plasten. Det finns svarta macbookar som löser det problemet finfint!

Ursprungligen av geminister:

Fast man kan köpa en ganska gammal macbook begagnad och få mer ös än den nyaste vita, för under 9000. Det är värt att fundera på.

Dessutom, skall du gigga mkt så undvik den vita macbooken, den går sönder väldigt lätt i plasten. Det finns svarta macbookar som löser det problemet finfint!

Är det 13" MacBook vi pratar om så är det svårt att hitta en som är kraftfullare än dagens vita. Grafikprestandan är starkare än alla tidigare än oktober 2008 och med tanke på att trådskaparen vill kunna spela också är till exempel min MacBook, med snabbare processor än dagens, mindre lämplig än dagens vita. Och med 10.6 i åtanke är det dumt att köpa något med sämre GPU än 9400M.

Ursprungligen av henkebarn:

Är det 13" MacBook vi pratar om så är det svårt att hitta en som är kraftfullare än dagens vita. Grafikprestandan är starkare än alla tidigare än oktober 2008 och med tanke på att trådskaparen vill kunna spela också är till exempel min MacBook, med snabbare processor än dagens, mindre lämplig än dagens vita. Och med 10.6 i åtanke är det dumt att köpa något med sämre GPU än 9400M.

Vill spela? Var ser du det?

Grafikprestanda är ju totalt irrelevant, iaf för musikskapare. Om inte någon släpper något riktigt fett GPU-baserat musikprogram/plugin, men det har inte hänt än.

Däremot är CPU-prestandan a och o, och då ger helt enkelt de äldre 13"-plast-macbookarna mer för pengarna.

Tack för alla tips!

Jag tror det inte spelar så stor roll mellan macbook och macbook pro när det kommer till prestanda och du har som sagts tidigare firewire på alla modeller nu.

Vad som bör funderas på är vilken grafikport du vill ha. Datorvärldens standardport dvi här som mini-dvi som den fungerar utmärkt och finns i den vita, eller apples egen Mini DisplayPort i aluminiummodellerna som inte är problemfri.

Sedan har den nya aluminium ett bättre batteri och bättre skärm som ger en mer användbar bärbar dator. Det blir att väga fördelar och nackdelar på modeller.

Ursprungligen av CalleLewander:

Tjena!
Men jag vet inte vilken av alla modeller som lämpar sig bäst till musikproduktion!

Mac Pro absolut! Annars kan du inte använda interna ljudkort (lägre latency) och DPS-kort som UAD, Duende Power Core etc. Om du måste ha en bärbar också så köp till en beggad MB billigt.

Tror det stod det innan han redigerade.

Ursprungligen av henkebarn:

Tror det stod det innan han redigerade.

Ah okej, då är jag med

1
Bevaka tråden