Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone OS 3.0: MMS

Tråden skapades och har fått 182 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Värmdö
  • 2009-06-21 18:52

Eftersom OS 3.0 tråden börjar bli för stor så delar vi upp den i olika delar.

Vi samlar alla diskussioner om MMS här.

Gamla inlägg kommer eventuellt att flyttas hit så det kommer kanske att se lite knasigt ut.

Uppdaterade MMS inställningar finnes här:
http://www.99.se/iphone-mobiltelefon/266235-iphone-3g-s-faq.html

Senast redigerat 2009-06-21 23:36

OK

Första hjälpen

iTunes 8.2, SEDAN uppdatera luren

Kolla rätt inställningar

Se till att funktionen MMS är påslagen ev din leverantör.

Alla de som skickade "mms" till Telias 4466, servern knäade och droppade många förfrågningar = man fick aldrig MMS påslaget av Telia... = No Go...

efter att manuellt ringt kundtjänsten och de ryckt i ngt magiskt snöre så funkar det.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2009-06-21 22:08

Det finns visst olika versioner av MMS, 300kb och 600kb. Någon som vet vilken version som iPhone 3G [S] har?

Ursprungligen av Leif_O:

Det finns visst olika versioner av MMS, 300kb och 600kb. Någon som vet vilken version som iPhone 3G [S] har?

Det står ngt om Maxstorlek 307... så det borde vara det förstnämnda.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2009-06-21 22:39
Ursprungligen av Goflorp:

Det står ngt om Maxstorlek 307... så det borde vara det förstnämnda.

Tack. Har du länk? Var hittade du det?
Jo, jag har letat...

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2009-06-21 22:45
Ursprungligen av Leif_O:

Tack. Har du länk? Var hittade du det?
Jo, jag har letat...

I FAQ:n står Max Message Size (Kul att det är samma förkortning...:)) :
http://www.99.se/iphone-mobiltelefon/266235-iphone-3g-s-faq.html

  • Medlem
  • Växjö
  • 2009-06-21 22:52
Ursprungligen av Jetwash:

I FAQ:n står Max Message Size (Kul att det är samma förkortning...:)) :
http://www.99.se/iphone-mobiltelefon/266235-iphone-3g-s-faq.html

Tack. Det hade jag naturligtvis missat. Verkar som att det är 600kb max då fast också beroende på operatör.

  • Medlem
  • 2009-06-21 23:29

Går det att fixa på något sätt ännu MMS till en 2G telefon? Så att man både kan skicka och ta emot.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2009-06-21 23:31
Ursprungligen av JGG:

Går det att fixa på något sätt ännu MMS till en 2G telefon? Så att man både kan skicka och ta emot.

Nej inte ännu, står lite om det här:
http://www.99.se/upplasning-jailbreak/266289-problem-med-mms-i-iphone-2g.html

Ursprungligen av Leif_O:

Tack. Har du länk? Var hittade du det?
Jo, jag har letat...

Baha! Not so fast, det jag refererar till är den storlek man ställer in och som gäller för respektive operatör.
Jag har Telia och den skall stå på 300 nånting (på Telias order).

Telefonen klarar säkert mera.

Under pillet med olika inställningar så får man 307... när man trycker på "Återställ" i menyn.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2009-06-22 09:29

Vadå MMS?

:confused:Kan inte se att någon har reflekterat över det förut, men vad är det egentligen som definierar ett MMS? Min uråldriga Sony Ericsson K700i framstår ju som ett avancerat Powerpoint-program jämfört med den sk MMS-funktionen i iPhone 3.0. Det går ju varken skicka eller ta emot "riktiga" MMS, fortfarande. Tydligen så anser man att man har MMS-stöd bara för att man stödjer grunderna för något protokoll.

/Jonas

Ursprungligen av a95180:

:confused:Kan inte se att någon har reflekterat över det förut, men vad är det egentligen som definierar ett MMS? Min uråldriga Sony Ericsson K700i framstår ju som ett avancerat Powerpoint-program jämfört med den sk MMS-funktionen i iPhone 3.0. Det går ju varken skicka eller ta emot "riktiga" MMS, fortfarande. Tydligen så anser man att man har MMS-stöd bara för att man stödjer grunderna för något protokoll.

/Jonas

Jag har inte läst teleteknik på den nivån men det som alla vill ha är ju att kunna SMS:a bilder, ett bild-MMS helt enkelt.
Det funkar kanon.

Däremot så har jag inte provat skicka en ljudfil i AMR eller ngt sådant.

Vad menar du med "riktiga MMS". ?

Ursprungligen av Goflorp:

Jag har inte läst teleteknik på den nivån men det som alla vill ha är ju att kunna SMS:a bilder, ett bild-MMS helt enkelt.
Det funkar kanon.

Däremot så har jag inte provat skicka en ljudfil i AMR eller ngt sådant.

Vad menar du med "riktiga MMS". ?

Som jag uppfattar det så syftar han på att i de äldre/andra mobilerna så kan man skicka ett MMS där man tex ser en bild samtidigt som en ljudfil spelas upp, följt av en text och sedan kanske en annan bild (som ett sammanfogat bildspel).. På iPhone fungerar MMS snarare som en MSN-klient när man skickar tar emot filer och bara kan visa/spela uppbilden/ljudet/videon en åt gången..

Saknar det gamla goda MMS-upplägget, men så ofta får jag inte sådana MMS så att jag är i behov av den tjänsten..:cool:

  • Medlem
  • Linköping
  • 2009-06-22 11:21
Ursprungligen av Pain Reaper:

Som jag uppfattar det så syftar han på att i de äldre/andra mobilerna så kan man skicka ett MMS där man tex ser en bild samtidigt som en ljudfil spelas upp, följt av en text och sedan kanske en annan bild (som ett sammanfogat bildspel).. På iPhone fungerar MMS snarare som en MSN-klient när man skickar tar emot filer och bara kan visa/spela uppbilden/ljudet/videon en åt gången..

Saknar det gamla goda MMS-upplägget, men så ofta får jag inte sådana MMS så att jag är i behov av den tjänsten..:cool:

Det stämmer att det var det jag syftade på med "riktiga" MMS. Men jag ska väl liksom du villigt erkänna att jag sällan har haft behov av att varken skicka eller ta emot så många meddelanden av den typen. Men för de som använder det så är iPhonen fortfarande undermålig i det avseendet. Men utvecklingen går ju iaf framåt och 3.0 är väl knappast sista uppdateringen.

Ursprungligen av a95180:

Det stämmer att det var det jag syftade på med "riktiga" MMS. Men jag ska väl liksom du villigt erkänna att jag sällan har haft behov av att varken skicka eller ta emot så många meddelanden av den typen. Men för de som använder det så är iPhonen fortfarande undermålig i det avseendet. Men utvecklingen går ju iaf framåt och 3.0 är väl knappast sista uppdateringen.

Jag håller med dig. 3.0 är nog bara en början.. Det märks att Apple har börjat tänka på vad vi som använder iPhone är ute efter, vad vi vill ha i våra mobiler och utvecklar nya uppdateringar osv efter våra önskemål..

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-06-22 14:50
Ursprungligen av Pain Reaper:

Som jag uppfattar det så syftar han på att i de äldre/andra mobilerna så kan man skicka ett MMS där man tex ser en bild samtidigt som en ljudfil spelas upp, följt av en text och sedan kanske en annan bild (som ett sammanfogat bildspel).. På iPhone fungerar MMS snarare som en MSN-klient när man skickar tar emot filer och bara kan visa/spela uppbilden/ljudet/videon en åt gången..

Saknar det gamla goda MMS-upplägget, men så ofta får jag inte sådana MMS så att jag är i behov av den tjänsten..:cool:

Ett antagande har inte testat MMS på min iPhone än:

iPhone stödjer inte SMIL för MMS.

Mer info

SMIL gör det möjligt att "regissera" sitt eget MMS med olika bilder och ljud som spelas i en viss ordning.

Detta är standard på Nokia, SonyEricsson etcetera

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-06-22 15:18
Ursprungligen av brusa:

Ett antagande har inte testat MMS på min iPhone än:

iPhone stödjer inte SMIL för MMS.

Mer info

SMIL gör det möjligt att "regissera" sitt eget MMS med olika bilder och ljud som spelas i en viss ordning.

Detta är standard på Nokia, SonyEricsson etcetera

Har nu testat och iPhone stödjer inte SMIL.Om ni vill testa skillnaden så skicka ett MMS till en e-postadress.

Från min SonyEricsson får man det levererat i SMIL format och från iPhone som text + bilaga

  • Medlem
  • Skövde
  • 2009-06-22 19:55

mms

hej undrar om någon har samma problem som jag
när jag skickar en bild tagen med iphone i ett mms så många gånger misslyckas det att skicka och man får välja att skicka om och då går det
har en iphone 3g os 3.0
tacksam för hjälp
christer

Ursprungligen av wofflan:

hej undrar om någon har samma problem som jag
när jag skickar en bild tagen med iphone i ett mms så många gånger misslyckas det att skicka och man får välja att skicka om och då går det
har en iphone 3g os 3.0
tacksam för hjälp
christer

Vad har du för operatör?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-06-22 14:06
Ursprungligen av Leif_O:

Det finns visst olika versioner av MMS, 300kb och 600kb. Någon som vet vilken version som iPhone 3G [S] har?

Det är inte olika versioner av MMS. Det är exakt samma. Det är operatörernas som bestämmer vilken största storlek MMS får ha. Värdet kan sättas som begränsning i MMS-C. Max Message Size kan också begränsas på vissa mobiler, det är en inställnings sak.

Anledningen till att begränsa storleken har att göra med kostnaderna för överföring av data mellan operatörerna. Så Telia som bara tillåter 300Kb gör det då de inte vill betala en massa pengar till t.ex Telenor och 3.

Överkurs:

Nyare versioner av MMS-C tillåter transkodning på MM4 interfacet vilket medför att man skulle kunna tillåta 1Mb stora MMS men när det skickas till en annan operatör så transkodas MMS ner till 300Kb. Nackdelen blir sämre kvalité på eventuella bilder eller ljud.

Ursprungligen av brusa:

Det är inte olika versioner av MMS. Det är exakt samma. Det är operatörernas som bestämmer vilken största storlek MMS får ha. Värdet kan sättas som begränsning i MMS-C. Max Message Size kan också begränsas på vissa mobiler, det är en inställnings sak.

Anledningen till att begränsa storleken har att göra med kostnaderna för överföring av data mellan operatörerna. Så Telia som bara tillåter 300Kb gör det då de inte vill betala en massa pengar till t.ex Telenor och 3.

Överkurs:

Nyare versioner av MMS-C tillåter transkodning på MM4 interfacet vilket medför att man skulle kunna tillåta 1Mb stora MMS men när det skickas till en annan operatör så transkodas MMS ner till 300Kb. Nackdelen blir sämre kvalité på eventuella bilder eller ljud.

Du är påläst.

tackar.

Med iPhone OS 3.0 kan man antingen skicka bild eller ljud. Inte båda samtidigt.

Jag har försökt komma runt denna begränsning men inte lyckats.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2009-06-22 20:13

telenor

Ursprungligen av wofflan:

telenor

Är telefonen köpt från (och låst till) Telenor, eller är den upplåst?

  • Medlem
  • Skövde
  • 2009-06-22 20:15

den är köpt från telenor och låst dit

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-23 16:47
Ursprungligen av wofflan:

den är köpt från telenor och låst dit

Ring dem för support.

Ursprungligen av Jetwash:

iPhone 3G S FAQ:
MMS inställningar:

Telia:
* APN: mms.telia.se
* MMSC: http://mmss/
* MMS-proxy: 193.209.134.132:8080
* MMS Max Message Size: 307200

Nää. Det här funkar fortfarande inte.
Jag har startat om telefonen.

Ursprungligen av the örjan:

Nää. Det här funkar fortfarande inte.
Jag har startat om telefonen.

Ringt Telia kundtjänst och set till att de slår på MMS i systemet?

Telia testa;
APN, online.telia.se
MMSC, http://mmss/
MMS-Proxy, 193.209.134.132

resten blankt

OK. Jag gör det i morgon. Det måste ju vara det som fattas.

Bevaka tråden