Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nikon d60 med ett 18-105 VR objektiv, Bra köp?

Tråden skapades och har fått 60 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Går och funderar på att det vore roligt att ha en systemkamera...

Har kollat på
Nikon d40
Nikon d60
Nikon d90

Fick intrycket av att det var bättre att satsa på en D60 direkt även om den kostar mer än D40. Dock blir D90 lite för dyr för mig just så valet lutar åt en Nikon D60.

Vad säger ni Experter: Är det ett bra köp: Nikon D60, Nikon 18-105 VR objektiv, väska och minneskort för 7000:- sedan ett uv-skydd också. eller borde jag satsa på något annat objektiv? Känns som jag vill ha ett lite bättre än 18-55 när jag ändå ska lägga pengar

Eller borde jag kolla på blocket och försöka få tag på en Nikon D90 direkt? Jag känner mig osäker på om Nikon D90 blir för stor?!

Tacksam för svar!
Om någon har en kamera tillsalu som verkar passa får ni gärna skicka ett PM.

/Svante

Senast redigerat 2009-07-23 12:02
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-06-24 10:00

Jag tycker det låter som ett bra köp med D60 och 18-105. Då har du ett bra allround-system.

D90 är dock snäppet bättre, mer avancerade funktioner, och inbyggd autofokusmotor för äldre objektiv. Kommer du inte använda äldre AF-objektiv, och om du vill ha en mindre smidigare kamera, så är D60 ett bra val.

Jag är ingen expert men rent spontant tycker jag det låter bra. Jag har själv en Nikon D60 18-55mm som jag börjat växa ur, jag hade nog satsat på 18-105mm direkt om jag skulle köpt idag.

Ursprungligen av snespark:

Jag är ingen expert men rent spontant tycker jag det låter bra. Jag har själv en Nikon D60 18-55mm som jag börjat växa ur, jag hade nog satsat på 18-105mm direkt om jag skulle köpt idag.

Lite så jag känner... Köper ju en kamera för att inte behöva köpa nya gluggar inom det första halvåret i alla fall...

Ursprungligen av Kidmaster:

Lite så jag känner... Köper ju en kamera för att inte behöva köpa nya gluggar inom det första halvåret i alla fall...

Det är ju gluggarna som är kul...

Seriöst, D60 som kamera räcker alldeles utmärkt. I stort sett samtliga objektiv som görs numera har inbyggd fokusmotor, även tredjepartstillverkarna.J Vågar sätta en slant på att de flesta som rekommenderar fokusmotor i kamerahuset inte ens själva har så många objektiv som saknar det...

D60 med 18-105 har jag sett på Mediamarkt för 6000:-, en billig väska kostar max ett par hundra och ett 4gb minneskort likaså, så du borde kunna landa på under 7000:-.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2009-06-27 21:47

Nikon D60 är på väg att fasas ut. Ett alternativ till är D5000. Och ersättaren till D60 gissar folk blir en D4000 som väntas komma i augusti.

  • Medlem
  • 2009-06-28 02:02

Min erfarenhet är att om man har ett någorlunda seriöst intresse ska man köpa en så bra pryl budgeten tillåter. Annars ångrar man sig bara.
(Om man inte räknar med att byta upp sig snart ändå, då kan man ju lika gärna köpa nåt billigt.)

det finns en del bra ställen att kolla på, på nätet om man undrar över om det är en "bra grej";

photozone.de testar en hel hög med objektiv för Canon, Nikon etc
http://www.photozone.de/nikon--nikkor-aps-c-lens-tests/410-nikkor_18105_3556vr?start=2

Guldgruva om man vill ha en snabb uppfattning om ett objektiv.

www.dpreview.com är väl ett av de grymmaste ställena på nätet för kamerarelaterad info...

fotosidan.se har en del användar-recensioner av objektiv.
Om fem användare på raken säger att det här va inget vidare...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-06-28 11:41

Kollar själv på kamera och har funderat på nikon D60, D90, 5000D eller Canon 450 alt. 500. Dustin.se har ett erbjudande på en Nikon D90 med minneskort, väska samt ett 18-105 objektiv för 9895. Jag har kollat runt en del men inte kunnat hitta ett bättre erbjudande någonstans, så det lutar mot detta.

  • Medlem
  • 2009-06-28 12:30

Du kommer inte att bli missnöjd, det är en väldigt bra kombination. Jag har kört på D80 och 18-70 sen nov -06 och klarade mig väldigt länge på det. Jag växte ur kameran för ett tag sen, men har tyvärr inte råd att uppgradera.

Se till att få en kamera med inbyggd motor för AF.
Det låter kanske petigt men det blir en helt annan melodi när du skall komplettera din objektivsamling.

Har du Motor i KAMERAN så får du AF på alla AF-objektiv.
SAKNAS motor i kameran då blir det ENDAST Autofokus på AF-S-objektiv.
Gör ju inget om man bara tänkt sig köpa NYTT...

Du kan göra fynd på objektiv som saknar motor inbyggt (85/1,8 AF till exempel), skruvar du på det på D40 eller D60 - ingen AF.....

Skit i sånt som böjbara skärmar, "veckans gadget" och liknande. Det är som att köpa bil och uteslutande gå på "cool växelspaksknopp och rally-ratt"

Jag har två med motor, tre utan.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-06-28 21:22

Hur är Mediamarkts priser i övrigt? Är de billiga? Lite störigt att man inte kan se deras utbud på nätet.

Ursprungligen av ylipaa:

Hur är Mediamarkts priser i övrigt? Är de billiga? Lite störigt att man inte kan se deras utbud på nätet.

De är bra. De hade högt på en blixt jag köpte, då tog jag fram iPhonen och surfade till prisjakt.se - visade för tjejen att den var mkt billigare fem km bort.
Hon lade sig 200 spänn under "du skall ju ha ngt för bensinen med..." . Schysst.

Sup inte bort kvittot bara, de är riktigt rabiata på kvitton - och de behöver 7-10 dagar på sig att hitta ett i sitt eminenta datasystem....

Ursprungligen av Goflorp:

Jag har två med motor, tre utan.

Vilka utan har du?

Ursprungligen av Thomas Weigle:

Vilka utan har du?

Ett 85, ett 24 och ett 600 (Fast det räknas nog inte)

Vad jag menar är att man blir ju i princip tvungen köpa nytt AF-S till nikon. Det gillar ju handlarn. Men glöm alla fina glas man kan hitta på beg marknaden.
Varför göra det köpet? Kameran blir billigare ja, men man låser sig onödigt.

Vill man verkligen göra klipp då, så hitta en D80 och satsa på bra linser ist.

Det här vi ju tjötat om 1000 ggr.

Känns dock som att "tjötet" inte tar hänsyn till användaren... En person som uttryckligen säger att han inte vill köpa nya gluggar 1:a halvåret lär inte bli så begränsad.

Ursprungligen av Thomas Weigle:

Känns dock som att "tjötet" inte tar hänsyn till användaren... En person som uttryckligen säger att han inte vill köpa nya gluggar 1:a halvåret lär inte bli så begränsad.

Nej, men efter sex månader när han VILL köpa ett andra. Ja då är det bara gå till handlarn och hiva upp vad det kostar med VR AF-S IF ED och alla andra förkortningar.

Köpa ngt begagnat blir det knappt tal om....

Just nu känns det mer som om du önskar ha sista ordet bara.

Ursprungligen av Goflorp:

Nej, men efter sex månader när han VILL köpa ett andra. Ja då är det bara gå till handlarn och hiva upp vad det kostar med VR AF-S IF ED och alla andra förkortningar.

Köpa ngt begagnat blir det knappt tal om....

Just nu känns det mer som om du önskar ha sista ordet bara.

Inte på nåt sätt. Trött på alla "sanningar" bara.

Finns dessutom många som köper gamla AF objektiv till D40/D60 och fokuserar manuellt. Inga större problem med det, ungefär som att använda ett Zeiss-objektiv.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-30 17:11

Om någon undrar vad man går miste om mer exakt kan man surfa in på Cyberphotos sammanställning över linser. Klicka i Nikon. Genom att klicka i eller ur "Har inbyggd motor" så ser man vad man missar.

http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/pri_objektiv.php

Visst är det bra med kamerahus med inbyggd motor. Själv har jag en D40 utan motor och har knappast saknat den. Har köpt till både en 18-200 och en 50 med AF-S. Personligen tycker jag inte man behöver bekymra sig om man köper en billigare instegskamera, men smaken är ju olika...

Med motor 69 objektiv, behöver man inte ta hänsyn till motor tillkommer 52st till (totalt 121st)

  • Medlem
  • 2009-06-30 19:28

Å andra sidan kommer alla objektiv som kommer ha inbyggd motor. Jag skulle rekommendera att skaffa en D60, det klarar man sig länge på, framförallt om man är nybörjare. Men sen är det verkligen inte fel med ett hus med inbyggd motor

skulle en nikon D80 vara ett bättre köp? Är ju riktigt schysst pris. I närheten där jag bor också...

Bra? http://www.blocket.se/goteborg/Nikon_d80_22385320.htm?ca=15&w=3

Ursprungligen av Kidmaster:

skulle en nikon D80 vara ett bättre köp? Är ju riktigt schysst pris. I närheten där jag bor också...

Bra? http://www.blocket.se/goteborg/Nikon_d80_22385320.htm?ca=15&w=3

D80 är en bra kamera, helt jämbördig med Pentax K10D - likadan sensor.
Strax runt 10MPixel, bra reglage, grepp, tålig sak.
Med ett batterigrepp blir den grym!

  • Medlem
  • 2009-06-30 23:05

Kidmaster: Det du förlorar är ISO-egenskaper och det är nog mer värt i början än kamerafokusmotor...

Men å andra sidan var det ett löjligt pris. Jag skulle nog slå till.

fotar man till RAW-filer borde det vara praktiskt taget ingen skillnad i bildkvalitet mellan D60 & D80.

(samma sensor, men nyare DSP i D60...?)

  • Medlem
  • 2009-06-30 23:50

@gabriela, nej det är det inte på låga iso.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-07-02 15:27

Upptäckte just att Dustin.se uppgav sina priser exlusive moms. Det var alltså inte ett fullt så gott erbjudande som jag trodde, borde kanske ha förstått det.:">

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2009-07-02 16:33

Det ser ut som om det är en D3000 på gång som förmodligen blir nikons nya instegsmodell i system.

  • Medlem
  • 2009-07-02 18:02

ylipaa: dustin.se anger alltid sina priser utan moms, men dustinhome.se anger sina med.

Bevaka tråden