Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tips för French Electro

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2009-07-03 01:53

Efter att ha jobbat inom jazz/funk/hip hop i närmare ett år och haft en kraftig utveckling vad gäller kunskap om produktion osv, så har jag mer och mer börjat känna lite för french electro på ett sätt jag tidigare inte gjort. Det är främst artister som Justice, Etienne De Crecy, Daft Punk och MSTRKRFT som gör mig väldigt intresserad av att testa på att skapa lite french electro hemma i stugan.

Jag har alltid gillat lite "funky" musik och det gäller både inom hip hopen (A Tribe Called Quest, Digable Planets, De La Soul, Brand Nubian osv.) och nu även inom electro med främst de ovannämnda artisterna, och funk kommer ha en stor influens, kanske även lite jazz som jag använde mig en hel del av inom hip hopen, dock inte i lika stor utsträckning.

Tidigare utrustning från "hip hop eran" är laptop med Cubase och Ableton Live Demo, MPC 1000 Novation Nio 2/4 ljudkort, Tapco Blend 6 compact mixer, Technics SL 1210 MK2 turntable, midi klaviatur samt Yamaha HS80 monitorer.

Till Cubase har jag även en hel del vst's, som jag hoppas ska räcka inom detta nya ämne, eftersom jag inte har några pengar för ny utrsustning, och inte heller någon större lust då detta mer är ett impulsintresse som jag helt enkelt känner mig sugen att testa på. Lägga ut pengar på ev. utrustning kan komma på kartan om jag verkligen känner för att prodda denna typ av musik, isånafall tillsammans med hip hopen som jag är helt klart fast vid.

Ge gärna tips som rör allt!
Kan ni rekomendera någon mjukvara (vst's etc)?

EDIT:
Bör noteras är att jag vill jobba väldigt mycket basslines, precis som jag gör inom hip hopen, typ som:
Justice - We are your friends

Daft Punk - Around The World
Etienne De Crecy - Fuck

Daft Punk - Da Funk

MSTRKRFT - Easy Love
Väl mött

Senast redigerat 2009-07-03 18:51
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-07-03 08:42

Trevligt genre-val!
Jag brukar själv använda en hel del distortion, sidechainande kompressorer och bitcrusher när jag gör mina Le Singe Monotone-grejjor. Men jag glömmer ju alltid vad pluggarna heter...!

Ska försöka mjölka fram lite vettig info framöver...
Tills vidare kan du lyssna på mina "franska" prylar:
http://myspace.com/lesingemonotone

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-07-03 11:56

Jag har också drullat runt i French Electro-hållet, men mer åt den galna Mr. Oizo-stilen.
Jag vet inte vad man ska säga för tips... Försök få det att låta ganska tjockt, ha en stark kompressor på - Och nästan alla FE artister samplar vissa element i sina låtar- Det blir ett ganska speciellt ljud med lite samplade "stabs" (alltså bara ett kort klipp) här och där... Men jag är ju mot det mer skevare hållet. Fast jag har gjort en hel det filter house också, och då samplade jag bara av en jäkla massa discoplattor och klippte till höger och vänster.

Sampling är nyckeln oftast!

Kroffe: Fan vad grymma grejer du har där!

  • Medlem
  • 2009-07-03 12:00

Utrustningen har du redan, bara att använda på nya sätt.

  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2009-07-03 14:09

Tack för alla tips!
Sampling är något jag alltid hållt på med och kommer fortsätta med det (i hip hopen var många produktioner 100% samplade). Som du säger får jag väl hitta nya användningsområden i denna genre, jobba med andra filter osv.

Finns det ngn vst ni rekomenderar för enkla basslingor?
Och hur får jag egentligen basslingan att låta så tung som möjligt?

Tack!

Senast redigerat 2009-07-03 15:38
  • Medlem
  • 2009-07-03 14:20

Synth1skulle jag köra med. Enkel, och låter finfint. http://www.kvraudio.com/get/214.html

  • Medlem
  • Vetlanda
  • 2009-07-03 15:33

mpc va?? då säger jag blofeldt!!

jag tror du missförstått, det är fransk elektro som menas här.

  • Medlem
  • 2009-07-03 17:22
Ursprungligen av geminister:

jag tror du missförstått, det är fransk elektro som menas här.

Jag tror du missförstått

  • Medlem
  • Umeå
  • 2009-07-03 23:59

Word!

  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2009-07-03 17:22

Återigen tack för alla svar!

För att få min musik lite unik så har jag tänkt mig att blanda in en hel del hip hop, för många beats (främst från 90-talet) kan man göra en hel del roligt av, typ A Tribe Called Quest, De La Soul, Brand Nubian, Main Source, Digable Planets, Poor Righteous Teachers etc... Dessutom har gammal hip hop brutala trummor som man kan leka med.

Typ låtar som dessa tror jag man kan göra väldigt mycket av:

Main Source - Atom (lyssna från 2:00!!)
Digable Planets - Dog It(introt)
A Tribe Called Quest - Footprints
De La Soul - Double Huey Skit (från 0:30)
Brand Nubian - Brand Nubian

Senast redigerat 2009-07-03 17:35

Dynarec är fransos...

testa skivan User Input

redigt bra electro

: )

1
Bevaka tråden