Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Behöver jag ett FW-ljudkort?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag ska investera i ett par nya monitorer, har inte bestämt mig men blir nog ett par KRK krokit 5 eller motsvarande.
Omm man bortser från att man måste koppla ur monitorerna för att använda lurarna, finns det någon funktion i att ha ett ljudkort till sin MBP? KRK:orna spelar ju inte så högt men undrar om jag vinner något på att köra ett enkelt FW-ljudkort gentemot en minitele>2*RCA honor direkt in i ljudutgången på MBP?

Kör inga externa enheter alls utan är bara intresserad av om det finns fördelar (nackdelar?) att köra externt FW-ljudkort till MBP:n för lyssning i monitorer/lurar.

Fördelen är väl bättre ljudkvalitet, skulle jag säga. Ta t.ex. Apogee Duet, det låter fantastiskt!

Ursprungligen av Tridnod:

Omm man bortser från att man måste koppla ur monitorerna för att använda lurarna, finns det någon funktion i att ha ett ljudkort till sin MBP? KRK:orna spelar ju inte så högt men undrar om jag vinner något på att köra ett enkelt FW-ljudkort gentemot en minitele>2*RCA honor direkt in i ljudutgången på MBP?

Kör inga externa enheter alls utan är bara intresserad av om det finns fördelar (nackdelar?) att köra externt FW-ljudkort till MBP:n för lyssning i monitorer/lurar.

Ja:

Omvandlarna är bättre i dedikerade musikljudkort.

Om du väljer rätt ljudkort så kan du styra volymen analogt så du slipper bitreduceringen som digital volymstyrning innebär (som t ex i Duet som konstigt nog styr volymen digitalt).

De flesta musikljudkort har balanserade utgångar (icke störningskänslig koppling mellan ljudkort och högtalare) med högre signalstyrka än konsumentutrustning (undantag för Duet återigen som har obalanserade -10dBv-utgångar, konstigt nog...)

Om du inte behöver låg latency så kan du titta på EMU 0404 USB som har alla dessa funktioner. Om FW är önskvärt så skulle jag titta på Focusrite Pro24 som släpps nu.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-28 03:43
Ursprungligen av Tridnod:

Jag ska investera i ett par nya monitorer....

Jag skulle vilja veta vad andra har för erfarenhet men min (lilla) erfarenhet är att firewire INTE är värt de extra stålarna. Dyrt och onödigt. Antar att det blir skillnad om man kör många kanaler men för 2 funkar USB utmärkt.

Senast redigerat 2009-07-28 10:58
Ursprungligen av sodemus:

Jag skulle vilja veta vad andra har för erfarenhet men min (lilla) erfarenhet är att firewire INTE är värt de extra stålarna. Dyrt och onödigt. Antar att det blir skillnad om man kör många kanaler men för 2 funkar USB utmärkt.

FW kan oftast erbjuda lägre latency men om man inte är kräsen så funkar oftast USB ok.

Ursprungligen av sodemus:

Jag skulle vilja veta vad andra har för erfarenhet men min (lilla) erfarenhet är att firewire INTE är värt de extra stålarna. Dyrt och onödigt. Antar att det blir skillnad om man kör många kanaler men för 2 funkar USB utmärkt.

Firewire är grymt om det är bra drivrutiner. Jag har ett MOTU 828 mk3 och kör med 2-3ms latency utan problem alls. Inte ett knäpp ens! Om jag inte kör på 80-85% belastning, då får jag höja lite. Jag känner inte till något USB-ljudkort som klarar det stabilt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-15 14:45
Ursprungligen av geminister:

Firewire är grymt om det är bra drivrutiner. Jag har ett MOTU 828 mk3 och kör med 2-3ms latency utan problem alls. Inte ett knäpp ens! Om jag inte kör på 80-85% belastning, då får jag höja lite. Jag känner inte till något USB-ljudkort som klarar det stabilt.

2-3 ms? Så mycket högre än så kan jag faktiskt inte ha. Tack för info! Det blev fw....

En fördel, för mig personligen, med FW är att USB-portarna tar slut rätt fort på min laptop som bara har två...

1
Bevaka tråden