Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Enklast möjliga stereoinspelning - vad krävs?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-25 20:06

Ok, jag är helt ny på det här med flerkanalsinspelningar (och inspelningar över huvud taget för den delen) så ni får ha överseende med om jag ställer en ganska dum fråga.

Jag vill spela in ljud från 2 mikrofoner som jag kan placera åtminstone 1 meter från varandra, med 1 kanal/mikrofon. Jag har inga speciella krav på ljudkvalitet och inga krav alls på mixningsmöjligheter. Kan jag utnyttja det inbyggda ljudkortet för det här och hur gör jag i så fall? Finns det någon enkel AD-omvandlare som jag kan plugga in i macens ljudingång (eller kanske usb-port, vad vet jag?) som tar 2 mic signaler och som spottar ut 2 digitala kanaler? Enda kravet jag har är att de två kanalerna blir helt syncade.

Hur gör jag det här på enklast sätt? Helst vill jag inte behöva köpa något externt ljudkort men om jag måste, so be it.

Jag har en macbook pro 15" (5,1).

Alla förslag är välkomna!

  • Medlem
  • International user
  • 2009-07-25 20:18

En enkel inspelare med inbyggd stereomikrofon är nog dessvärre enklare på alla sätt...

Portabel inspelning - Svensk International Cyberstore

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-25 20:21
Ursprungligen av SAFE1978:

En enkel inspelare med inbyggd stereomikrofon är nog dessvärre enklare på alla sätt...

Portabel inspelning - Svensk International Cyberstore

Men då kan jag ju inte placera micarna på ett speciellt avstånd från varandra... eller? Dessutom skulle jag vilja använda signalen i realtid... antar att det också är ett villkor då...

  • Medlem
  • International user
  • 2009-07-25 20:31

Inte om du använder de inbyggda mikrofonerna, de brukar vara fixerade som nåt slags x/y-konfiguration.

Hur menar du att använda signalen i realtid? Det borde finnas en hörlursutgång på inspelare - det kanske inte fyller ditt syfte?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-25 22:47
Ursprungligen av SAFE1978:

Inte om du använder de inbyggda mikrofonerna, de brukar vara fixerade som nåt slags x/y-konfiguration.

Hur menar du att använda signalen i realtid? Det borde finnas en hörlursutgång på inspelare - det kanske inte fyller ditt syfte?

Jo, jag tänker ta in signalerna i matlab, signalbehandla och sedan låta resulterande signal styra (genom datorns ljudutgång) en slags talspole. Så allt jag behöver är alltså något som kan ta in signaler från 2 mikrofoner, och skicka mikrofonernas signaler separat (som om de vore en stereomic antar jag) vidare in i datorn. Är datorns analoga ljudingång stereo, förresten? I så fall kanske det räcker om jag löder om kablarna på 2 befintliga mikrofoner?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-07-25 23:15

Aha okej... Jag har inte mac själv, vad heter ingången? Om den heter "line in" är det med stor sannolikhet stereo. Det kanske går att hitta info någonstans i operativsystemets ljudinställningar? Och vad är det förresten för mikrofoner du har tänkt använda? Många "standard"mikrofoner behöver ju förförstärkning, och vissa även 48 volts fantommatning.

Ursprungligen av SAFE1978:

Aha okej... Jag har inte mac själv, vad heter ingången? Om den heter "line in" är det med stor sannolikhet stereo. Det kanske går att hitta info någonstans i operativsystemets ljudinställningar? Och vad är det förresten för mikrofoner du har tänkt använda? Många "standard"mikrofoner behöver ju förförstärkning, och vissa även 48 volts fantommatning.

Det är en stereoingång, upp till 24bit/96kHz. Den behöver som sagt förstärkning...

Du behöver förmodligen någon form av förstärkning till mikrofonerna, om du inte använder modeller som kan drivas med batteri. Alternativen för det är en separat mickförstärkare, ett mixerbord eller ett ljudkort med det inbyggt.

Det låter som du inte har några större krav på musikalisk kvalitet så den inbyggda ljudingången bör fungera utmärkt, om sånt som brus och störningar inte är kritiskt (den sitter trots allt nära annan elektronik). Du kopplar bara en sladd från mixerbord eller mickförstärkaren och stoppar in i ljudingången så får du in en stereosignal. (Förutsatt att det är två separata kanaler, dvs, och eventuellt panorerade.)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-25 23:37
Ursprungligen av false messiah:

Du behöver förmodligen någon form av förstärkning till mikrofonerna, om du inte använder modeller som kan drivas med batteri. Alternativen för det är en separat mickförstärkare, ett mixerbord eller ett ljudkort med det inbyggt.

Det låter som du inte har några större krav på musikalisk kvalitet så den inbyggda ljudingången bör fungera utmärkt, om sånt som brus och störningar inte är kritiskt (den sitter trots allt nära annan elektronik). Du kopplar bara en sladd från mixerbord eller mickförstärkaren och stoppar in i ljudingången så får du in en stereosignal. (Förutsatt att det är två separata kanaler, dvs, och eventuellt panorerade.)

Ah! Tack för hjälpen (du också SAFE1978)! Jag är ledsen om jag är seg men det är något allvarligt fel på internetuppkopplingen idag, det tar flera minuter att ladda om den här sidan tex... Hur som helst, kan man räkna med att bruset ligger i något speciellt frekvensintervall? Som sagt, jag är inte intresserad av frekvenser högre än ca 4000Hz. Vet du förresten om det finns någon adapter som går från 2 mono till 1 stereo?

Återigen, tack för hjälpen!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-25 23:29

Jo, det är klart att den är stereo, säger jag nu efter 10 min googlande (på en extremt långsam uppkoppling!)... Jo, ingången på datorn ger ingen ström över huvud taget, så mickarna måste vara självdrivna. Det måste inte vara några supermickar, jag behöver ok respons bara upp till ca 4000Hz. Om du har något förslag på någon väldigt enkel (helst riktad) mic som är billig som satan så säg till.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-07-26 00:31

Adapter - en sån standardkabel som man använder mellan t.ex en ipod och aux in på stereon, dvs en y-kabel med röd/svarta rcakontakter i ena änden och stereominitele i andra änden kanske duger?

Hmm... hur känsliga behöver mikrofonerna vara, dvs hur svagt ljud behöver de ta upp? Ett par vanliga hörlurar, öronsnäckor, kopplade till line in är ju i princip ett par mikrofoner, fast okänsliga sådana. Men är det starka ljudkällor alternativt (extrem) närmickning så kanske det kan fungera?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-26 00:51

Nej, det duger inte! Bara för att jag inte behövde bra respons över 4000Hz betyder inte att vad skit som helst är gott nog åt mig. De behöver kunna ta upp svagt ljud. Jag tror att en del viktiga komponenter kan ligga på under 20dB på det avståndet jag kommer att behöva vara på.

Angående den där RCA-kabeln så har jag inte sett några mikrofoner som har en sån utgång. Helst 2*mono minitele till 1*stereominitele antar jag vore enklast.

1
Bevaka tråden