Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Temperaturmätning av vätskor för presentation i en mac?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Någon som vet hur man gör för att mäta temperatur i vätskor och luft och få resultatet presenterat i en Mac?

Ingen i hela Mac communiteten som vet nåt om detta ? Märkligt!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-07-31 09:01

-En elektrisk termometer
-ett I/O interface (fast det räcker med bara IN i det här fallet) , lämpligen USB
-ett program som kan läsa inkommande data från ditt interface och presentera detta, tex LabVIEW

Det finns en uppsjö av grejer. Kolla runt på Apples sidor om lab/utbildning. Sök på t.ex. Labjack så hittar du en pryl (jag har en sådan). Nationan Instruments säljer en uppsjö I/O-grejer som funkar med mac. Allt från billigt till tokdyrt. LabVIEW är hur coolt som helst men tyvärr svindyrt. Jag jobbade med det på Fysikum i Uppsala för länge sen och skulle gärna ha det för mina privata äventyr men prislappen är way off.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-07-31 13:31

Var noga med att välja rätt typ av givare. Monteras givaren fel, kan du mäta helt fel (troligen upp till 10 grader fel, om inte mer). Jag skulle rekomendera Termoelement Typ K med en bra förstärkare där kalla-lödstället är välspecat...:). Hög Fs behövs nog inte men det beror ju på vilken responstid du har på givare och vad du vill se i dina mätningar

En fråga från en ickevetande. Finns det möjligtvis webgränssnitt som gör att jag inte behöver "svindyrt Labview"

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2009-08-03 20:58

Det finns en person på forumet som sköter en väderstation (Projektkurs på Mittuniversitet en gång i tiden). Vädret i Sundsvall.

Datorn är en s.k. 'Blå-dåre' (en Power Mac G3 B/W).

Wow, jag snubblade just över det här: Phidgets Inc. - Unique and Easy to Use USB Interfaces med massor av rolig hårdvara och programvara för alla möjliga miljöer - även Mac och Cocoa.

Svensk distributör här: https://clcsystems.nordicshops.com/

Ser väldigt kul ut, jag kommer definitivt prova de här grejerna.

1
Bevaka tråden