Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Telekontakt avbruten inuti synth.

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Tyresö
  • 2009-07-30 09:52

Snavade över en kabel och kontakten bröts av inuti synthen. Själva yttersta toppen på telekontakten är kvar längst in. Hur gör man bäst för att få ut den? Behöver jag öppna hela synthen eller finns det något bra sätt att få ut den genom hålet.
Synthen är en Mono Evolver Keyboard.

Mycket tacksam för snabba svar.

Skulle gissa på att det går på ett par sekunder att få ut resterna när du väl öppnat lådan. Om det inte är en massa brôte ivägen som måste skruvas bort först... Har aldrig öppnat en MEK själv. Men jag kan inte komma på något annat sätt, som skulle vara enklare, än att öppna upp den.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-30 10:45

Hmmm, kanske en tunn metallpinne med en bit servotape(stark, dubbelhäftande) eller en droppe cyanoakrylat längst fram, stoppa in i hålet, pressa ett litet slag, dra försiktigt ut?

I värsta fall är kontakten kretskortsmonterad och med ett plasthölje, då måste du troligtvis löda loss den för att kunna öppna kontakten...

Den finns också tunna pincetter som går att låsa i stängt läge(peang?), men det förutsätter att det finns något att greppa om därinne.

  • Medlem
  • Tyresö
  • 2009-07-30 10:55

Tackar för snabba svar!

Jag vet inte om sockeln har ett hölje så man kanske inte kan få loss den även om man öppnar upp maskinen? Man kanske måste byta hela kontakten och då blir det förmodligen verkstan.

Har någon här öppnat en MEK?

Och...kan jag använda MEK:en ändå? Är det risk för kortslutning eller något annat om jag låter den sitta kvar ett tag?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-30 17:13

I och med att den sitter fastklämd så borde det ju bara vara att ta en liten smal mejsel och trycka i sidled så borde den ramla ut, om du håller den neråt............. inge vidare förklaring va?!?!?!

  • Medlem
  • Tyresö
  • 2009-07-30 17:59

Ja, jag har tänkt på det men vet inte hur stor risk det är att man skadar något därinne. Jag ska försöka försiktigt...tack!

Det kan ju vara en sockel variant, kanske till och med det troligaste. Kan du ta ett kort på det? Är pinnen bruten längs med själva kontakten är det nog inte enkelt att komma åt med något emellan.

En metallpinne och en klick lödtenn, men det är ju inte helt riskfritt, eller något slags superlim för metall, som Febrik föreslår.

Borde inte vara risk för kortslutning, men det beror ju iofs på hur den gått av.

  • Medlem
  • Tyresö
  • 2009-07-30 19:32

Så här den kapade stackaren ut, med en hel bredvid för referens.

Jag mailade till supporten på DSI för att höra om de hade någon bra lösning på det hela.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-30 22:28

en borr av diameter 3 mm (träborr), som man sticker in (med handen) snurra ini den i kvarvarande bit och dra försiktigt ut?

  • Medlem
  • Tyresö
  • 2009-07-31 07:55

Tack för alla svar!
Jag försökte med borrvarianten men borret fick inget grepp och till slut vågade jag inte trycka hårdare.

Fick svar av DSI Supporten och de sa att det går bra att använda hörlursuttaget så länge. De berättade även att man kan byta sockeln själv om man kan löda. De erbjöd sig att skicka ett nytt om jag behövde. Så nu verkar problemet löst!

Tack igen för all hjälp!

1
Bevaka tråden