Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"You cannot buy because your account has been disabled."

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Fick detta när jag försökte uppdatera ett program i App Store igår:

Någon annan som råkat ut för detta?

Jag har haft pengar på kortet hela tiden och det har inte gått ut, så det beror inte på det. Däremot handlade jag nyligen på Apple Store med samma Apple ID, men använde en annan kreditkortsinformation, så det kanske beror på det.

Det är lite tokigt att kreditkortsinformationen ändras i iTunes Store om man handlar i Apple Store.

Jag har kontaktat supporten men fick bara detta till svar hittills:

Dear Adrian,

I understand that you are wondering why your account "xxxx@xxxx" has been disabled. I realize that this can be a concern. My name is Shandi, and I am more than happy to help you with this today.

However before I proceed with investigating this, if you could kindly reply back to this email with the following information for security purposes:

- the billing address listed on the account

-permission to reset your iTunes Store account's password

...as well as one of the following:

- the last four digits of the credit card used for your iTunes Store account
- or the order number of your most recent purchase
- or the name of any item you've purchased using this account

Once I receive this information, I will then be able to investigate this further for you. Your patience is very much appreciated on this matter.

Jag har skickat uppgifterna, men jag förstår inte varför han vill nollställa mitt lösenord. Det är ju inget fel på lösenordet till kontot.

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-08-02 16:02

Låter konstigt.
Har du provat att ansluta idag?

Jo, jag har försökt flera gånger, jag har testat från både iTunes och iPhone, jag har ändrat mina kontokortsuppgifter osv, men allt pekar på att detta är något som supporten måste fixa och dom är tyvärr inte direkt alerta...

IInte för att skrämma dig eller så, men det låter faktiskt jävligt fuffens. Som att det är någon som hackat sig in i din dator och på detta viset kräver dina kontokorts-uppgifter.

Men jag vet inte, kanske bara är min paranoida sida av mig som slog på

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2009-08-04 13:58

Fick samma med mitt Amerikanska konto för några månader sedan, fick skicka in min billing adress så drog de igång det igen.

Synd bara att det går så trögt, jag köpte ju en iPhone 3GS i fredags och har inte kunnat köpa eller uppdatera ett enda program i App Store hittills...

Fick precis ett svar, sent om sider, fast det kändes som goddag yxskaft:

Dear Adrian,

I appreciate your patience on waiting for my reply, as I have been away due to circumstances that were out of my control. I'd also like to thank you for providing me with the requested information that was required in order to investigate this further for you. Once again I'd like to mention that I completely understand that this can be disappointing when you are unable to use your account. I am now happy to help you with this.

Finding a solution for you is important to me, so I have requested assistance with the issue you reported. You will receive an email after the matter has been investigated and further information is available.

Your patience is very much appreciated. Take care and have a wonderful day!

Så det är väl bara att vänta vidare... suck.

Wow, va lite information man kan få plats med i ett så långt meddelande. Andra meningen i andra stycket är det enda som är vettigt.

Hoppas iaf att det löser sig snart.

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-08-04 19:27

Tycker också att det låter lite väl fuffens... håller tummarna för att det löser sig snart iaf

De är (låter ju) åtminstone väldigt trevliga!

Nu har det löst sig.

Jag misstänker att Shandi som först svarade var support på första nivån, antagligen outsourcad till något land som t.ex. Indien. Både namnet antyder det men också det "fluffiga" språket som lyckas säga massor utan att säga någonting vettigt (men på ett ytterst artigt sätt!). Shandi gjorde så gott han (hon?) kunde, men hade antagligen inga befogenheter att göra något konkret i mitt fall.

Ibland kan man stånga sitt huvud blodigt mot support på denna nivå, speciellt om man själv är lite tekniskt kunnig (det gäller rent allmänt, inte bara Apple).

Men Shandi eskalerade i alla fall upp mitt ärende till nästa nivå och där var det inget fluff utan där fick jag till slut hjälp av William som gav ett svar utan fluff:

Dear Adrian,

Hello, I have re-enabled your account xxxx@xxxx which was disabled due to account maintenance which should not happen again. Thanks for your understanding in this matter.

William
iTunes Store Customer Support

Så, problemet är löst till slut, vilket är bra. Men förklaringen which was disabled due to account maintenance känns ju inte upplysande direkt. Fem dagar med avstängt konto på grund av "account maintenance"? Dåligt.

...Ahh, fluff, vilket underbart ord.

Btw, jag hade blivit glad om de varit så artiga. Aldrig varit med om något så artigt vad gäller service meddelanden här i Sverige. Nu kanske folk tycker, "Ja men, de behöver inte skriva en roman bara för det, de kan vara konkreta"
Äsch skitsamma säger jag. Det är roligt att läsa lite halvlånga meddelanden. Speciellt från Service, för då känns det som att de faktiskt bryr sig mer om ens fall..

Ja apples supportfolk är mästare på att säga ingenting med tusen rader text

Men skönt att de fick fart på det i alla fall.

Väldigt underligt! Och jag fick också scam-tankar. Men håll koll på ditt kontoutdrag...

Jag var inte så orolig för att bli lurad, jag kontaktade t.ex. Apple direkt genom deras webbsida, så den som fick det i andra änden jobbade garanterat på/för Apple. Däremot var jag orolig för att det inte skulle gå att fixa för att Apple t.ex. ansåg att jag gjort något fel (inte för att jag har det) och att det var krångligt att återställa det.

Men jag skulle fortfarande vilja veta *varför*. Men Apple är ju inte världens mest öppna företag direkt, så jag får nog aldrig veta. Jag flyttade nyligen fick ny adress så kanske stämde inte mina adressuppgifter mot de som kreditkortsföretaget anger, samtidigt köpte jag en dator från Apple Store på ett annat kort och då byttes mina kortuppifter hos iTunes Store också, så kanske var det orsaken. Eller så klantade dom sig bakom kulisserna helt enkelt.

1
Bevaka tråden